Een lange dag....

België, Keerbergen

Na een goede nachtrust en een ontbijtje met een vers eitje, afscheid genomen van Mylène en Ruud, twee positivo's. De morgenstond (strak blauwe lucht) met hagel op de grond (-2C), het weer blijft toch je aandacht houden, belooft de komende uren goede wandelcondities. Omdat er vandaag 39 km op het programma staan, anders dan aanvankelijk gepland, ben ik op tijd vertrokken en besluit ik mijn eerste stop na 14 km in Lier te nemen.

Op de markt een break en een "tas" koffie. Het weer is rond het middaguur sterk aan het veranderen, de onstabiliteit neemt snel toe en stapelwolken beginnen zich nu in rap tempo te ontwikkelen. Het blijft een fascinerend proces om te zien. Nog even langs de Gummaruskerk voor een stempel in het pelgrimspaspoort.....de mensen daar zijn erg vriendelijk en vanuit een groepje oudere mensen die daar zijn krijg je ook allerlei vragen. Ach, wat maakt het ook uit, de factor tijd mag geen rol spelen. Toch zorgt de nog af te leggen afstand en het veranderende weer voor tijdsdruk.

De 'lucht' begint steeds dreigender te worden en aanvankelijk lijken de buien achter me langs te trekken, maar schijn bedriegt en even later loop ik in de hagel en sneeuw. Met de wind in de rug, dus in de luwte van de rugzak, valt het mee en gelukkig wisselen de buien zich af met brede opklaringen. Het nodigt alleen niet uit om even in berm te pauzeren. Na een stop in Peulis, wat gegeten en uitgerust, ben ik klaar voor het laatste stuk van die dag, nog 10 km naar Keerbergen. De uitbaatster van de lunchroom, een vrolijke jonge dame, wil nog het een en ander weten, waarom loop je naar Rome. Een vraag die ik nog wel vaker zal horen, maar toch met een andere nuance en een andere reactie.

Eind van de middag arriveer ik bij Ingrid en Roger. De voetjes vinden het voor deze dag wel mooi geweest...... Ook hier weer een warm onthaal en de vraag of ik al had gegeten. De twee eetgelegenheden in de directe omgeving zijn gesloten. De horeca in België schijnt het erg moeilijk te hebben, o.a. als gevolg van de invoering van een verplicht kassysteem om zwart betalen tegen te gaan. Na een heerlijke maaltijd en een tijdje te hebben nagepraat over reizen, wandelen en diverse andere dingen, is het toch echt tijd om het bed op te zoeken en de benen de rust te gunnen om zich voor te bereiden op de volgende dag.