De dag nadat..

Italië, Poggio Mirteto

Even na halfvier wordt ik vannacht wakker, omdat er iemand aan mijn bed staat te schudden. Nog half slapend is dat op dat moment de allereerste gedachte, pas wat later dringt het tot mij door dat er iets anders aan de hand is. Moeder aarde moet van wat stress af en dat zullen we merken. Ik luister, wacht af, het schudden houdt nog wat aan en dan is het stil. Honden slaan massaal aan en het duurt even voor het weer rustig wordt. Ik doe een lamp aan...er is nog steeds elektriciteit en alles lijkt hier verder in orde te zijn. In het huis hoor ik verder geen alarmerende geluiden en ook op internet is op dat moment nog niets te vinden. Onrustig wacht ik nog even af en probeer dan weer de slaap te vatten. Voor ik goed en wel weer wegglij begint de schommeling opnieuw, maar deze ebt snel weg. Zo gaat het dus als je in je slaap wordt verrast. Je hebt nauwelijks besef van wat er gebeurd. Ik kijk naar de grote zware eiken balk boven me...het is nog niet mijn tijd.

Kwart over zeven wordt ik wakker, later dan normaal, maar dat is niet zo erg want om 8 uur zou ik pas gaan ontbijten. Ik stuur even een sms naar Aafke met de melding dat met mij alles OK is. Vandaag een korte wandeling, 10 kilometer en niet overdreven veel hoogtemeters. Als ik naar het restaurant gedeelte loop, roept Giuseppe me en samen met zijn vrouw Anna kijken we naar het nieuws. Zoals een aantal reacties al aangaven, is dit het gebied waar ik vorige week heb gelopen en geslapen.

Het leven gaat door en dus ook het ontbijt....Giuseppe vraagt of ik koffie wil en komt wat later met een grijns op zijn gezicht een caffè lungo brengen. Het lijkt wel een waskom. ik mag dat wel. Tijdens en na het ontbijt worden er nog wat foto's gemaakt. Hij maakt van alle pelgrims een foto en die bewaart hij in een fotoalbum.

Na nog wat sms-jes te hebben beantwoord van een paar verontruste volgers loop ik om kwart over negen het hek uit naar Poggio Mirteto. Een afstand van 10 kilometer die voor een groot deel over asfalt gaat. Er staat geen wind en het is opmerkelijk stil. Pas veel later besef ik dat ook de vogels niet fluiten. Alsof de 'natuur' reageert op die andere natuurlijke gebeurtenis. Ook de mensen die ik tegenkom zijn bedrukt. Iedereen is vannacht even door elkaar geschud. Nadenkend over dit soort natuurrampen en al die andere catastrofale natuurverschijnselen, doen mij beseffen dat 'de mensen' niets meer zijn dan wat tijdelijke figuranten met veel kennis, maar met nog meer beperkingen, die gebruik mogen en kunnen maken van wat wij 'Aarde' noemen.

Twaalf uur loop ik het hoger gelegen dorpje Poggio Mirteto binnen via één van de stadspoorten. Op het grote plein dat ik daarna bereik, neem ik even een korte pauze, voordat in naar de 'albergo' loop. Een eenvoudige locatie, maar allang best. Voor de lunch neem ik een antipasti en een glas wijn. Terwijl ik dit verslag schrijf, lees ik de laatste berichten over het getroffen gebied....triest.

Goed te horen dat alles goed met je is....makten onz al zorgen....😱😱 Maar goed dat alles in orde is bij je!!!!!👍👍

Danique 2016-08-24 17:29:15

Ja, gelukkig maar.

Jaap H 2016-08-24 17:40:31

Jan, de aardbeving is een serieuze geweest. Blij dat je in orde bent. Het aantal slachtoffer loopt nog op. Nu 73 geteld maar er worden nog zeker 100 mensen vermist. Beving was tot in Rome te merken. Veroer nieuws: tweede tropische dag in nl en er komen er nog meer. Heerlijk weer! Verder Turkse tanks actief in Syrië . Verder is een vertrekregeling bij de belastingdienst die zo succesvol is dat 7000 mensen zich hebben aangemeld, zou dat iets zeggen over de regeling of over het werklimaat? :). Fijne tijd gewenst en geniet van Italië. Heb er zelf twee uitendingen gedaan, vond het prachtig. Groeten van Geertje en Koos.

Koos Herbrink 2016-08-24 17:49:38

Veel aan je gedacht vandaag. Het is maar goed dat je stevig door hebt gelopen steeds! En ik kan me voorstellen dat zo'n onrustige aarde je nog wat extra geeft om onderweg over na te denken!

Paulien 2016-08-24 17:53:35

Hoi Jan, Gelukkig gaat 't goed met jou en nader je geleidelijk de prachtige stad Rome. Zeer triest voor minstens 70 mensen die het niet meer na kunnen vertellen en eeuwig zonde dat prachtige dorpjes met de grond gelijkgemaakt werden. Veel succes bij de laatste kilometers. Ik bewonder je fantastische prestatie! Zonnige en tropische groetjes vanuit Brabant (32 graden nu)

Mario 2016-08-24 18:13:50

Hallo Jan, Goddank, gelukkig heb je geen averij opgelopen. Maar het is wel heftig geweest. Goed te lezen dat je er zo laconiek onder blijft. Het is kennelijk Inderdaad nog niet jou tijd. Nu nog even doorzetten en dan Rome binnentrekken. Het is hier in Limburg inderdaad ook behoorlijk warm. En als je moet klussen (vloertje egaliseren) in een schuurtje waar de zon vol opstaat dan is het net de sauna waar je instaat. Maar het is klaar en ziet er prima uit. Ik wens je heel veel sterkte en een goede voortzetting van je reis naar Rome. Groet Ed

Ed Frieser 2016-08-24 18:41:09

Wat een verhaal weer! Goed te horen dat je geen averij hebt opgelopen. Groet!

WP 2016-08-24 19:08:42

Je loopt met een engeltje op je schouder het laatste stuk. Rome komt snel dichterbij, succes.

Eric C 2016-08-24 20:21:56

Fijn dat alles goed met je gaat. Succes met het laatste deel.

Theo en Arja 2016-08-24 20:36:03

Jan goed om te lezen dat je er alleen zijdelings iets van heb meegekregen 👍

Albert 2016-08-24 21:13:02

Hoi jan met veel plezier lees ik je verhalen. Ben nu in Salt Lake city en hoorde het nieuws zelf bij het ontbijt op de tv, ben blij dat het goed met je gaat. Veel succes met het laatste stuk. Mvg jap

Jan 2016-08-25 02:23:19

Gelukkig is er gewoon weer een pindaatje na de beving. Rome komt in zicht. Ciao

Gillis 2016-08-25 09:48:51

hoi Jan, Nou dat was dus wel ff goed schrikken. Ik was bij Danique en Daniel oppassen op Finn Luca toen ik het hoorde. We wisten eerst niet waar jij nu precies was, en waar die aardbeving was. Hoorde van Wout dat alles paletti was en jij gelukkig geen vertraging in je tocht naar Rome had. Gelukkig maar, nu nog op naar de laatste loodjes, die zoals ik lees inderdaad de laatste loodjes zijn. Wees zuinig op je beschermengelen, beter meeverlegen dan onverlegen. Nou broer, hou je taai, en een dikke kus van je zus.