De Maasvallei

Frankrijk, Vroncourt-le-Côte

Vannacht nog wat regen gehad, maar in de ochtend schijnt de zon. Tussen de bomen in schiet het natuurlijk niet op met het drogen van de tent. Wassen, ontbijten, inpakken en gaan. Nog steeds geen beheerder gezien en daar ga ik ook niet op wachten. Als ik de stad uitloop passeer ik een supermarkt. Met Gertie's woorden in gedachten haal ik wat fruit voor onderweg en wat groente en bacon voor vanavond of morgen om een pasta te maken.

Ik volg vandaag de Maasvallei stroomopwaarts en heb de zon en een lichte bries tegen 😉. Vanaf Neufchâteau tot Vroncourt is het een heerlijke wandelroute, de 'Route de Lorraine' over de D74, die ik helaas met gemotoriseerd verkeer moet delen. Tot aan Basouilles, op 8 km van Neufchâteau, is het redelijk druk en is het om de 'zoveel' meter een pasje opzij de berm in. Het tegemoetkomend verkeer houdt rekening met je en gaan zelfs naar de andere baan als dat mogelijk is. Vervelender is het achteropkomende verkeer dat zo nodig moet inhalen. Gelukkig komt dat laatste slechts een enkele keer voor, maar je schrikt je je wezenloos van die rakelings passerende auto. Het is opvallend hoeveel medelanders met campers en caravans langs deze route rijden, waarschijnlijk om de tolweg te mijden 😒.

Tegen elf uur ben ik in Basouilles en heb een mooie plek gevonden om de tent te drogen. Picknick tafels erbij, dus relaxed in het zonnetje en met het beetje wind dat er staat, zal ik nog voor twaalven verder kunnen. Er komt een man aangelopen met brood onder zijn arm en ik vraag hem of er in de volgende dorpjes nog bakkers zijn. Blijkt het dus een Nederlander te zijn en we raken al snel in gesprek over mijn wandel aspiraties. Of ik er bezwaar tegen heb als hij en zijn vrouw er even bij komen zitten met een bak koffie, want hij wil wel wat meer weten. "Waarom gaan mensen een paar maanden te voet op pad?" Ik vind het prima en ook wel gezellig om zo wat te kunnen vertellen, en een bakkie koffie sla ik ook niet af. Jo Jans(s)en en zijn vrouw (haar naam ben ik helaas vergeten), Germien dus (na een reactie van Jo 😀) komen uit Oosterhout bij Nijmegen, ze zijn naar zuid Frankrijk geweest en zijn nu op weg naar huis. Bijzonder hartelijke mensen die, zo te horen, ook al heel wat hebben afgereisd. De tijd verstrijkt razendsnel en als ik de rugzak weer omhang is het één uur geweest.

Het is prettig te weten waar ik vanavond slaap en in combinatie met het schitterende weer zorgt dat ervoor dat ik geen haast heb. Rustig stap ik door en na 7 km in het volgende dorpje te zijn aangekomen, ga ik een 'Bar-Tabac', binnen. Ze verkopen volgens het bord dat buiten staat ook brood, helaas uitverkocht...maar ik kan wel een sandwich voor u maken. Even later zit ik dus met een cola en een sandwich in mijn handen te genieten. Als het even kan, wil ik later in de middag ook nog ergens wat warms eten. Dat valt dus tegen, de eetgelegenheden die ik passeer, zijn op dat moment dicht en gaan pas begin van de avond open. Met nog 6 km te gaan, passeer ik in St. Bourg-Marie een Hotel-Restaurant dat open lijkt te zijn, maar de keuken is ook hier nog dicht, Ze kunnen wel een omelet met wat salade voor mij maken. "Het gaat wel 10 minuten duren...",uhh ja, vind ik prima. Daar wil ik met een heerlijk koel biertje gerust op wachten en het was het wachten absoluut waard😀. Zo met mijn 'huisje' op mijn rug ben ik inmiddels gewend geraakt aan de vragen en reacties van de mensen onderweg. Het verveelt niet, omdat het ook weer leuk is. De vragen zijn misschien wel gelijk, maar de reacties, de blikken zijn altijd weer anders.

Om kwart over zeven ben ik bij het huis van Gertie en Ineke en staan er 663 gelopen kilometers op de teller. Even de sms-instructies van Gertie erbij genomen om alle stappen te volgen, stroom, boiler, water.....komt allemaal goed. Toch even gebeld met Gertie om te melden dat ik ben aangekomen en meteen nog wat tips gekregen. Onder andere om even bij de 'Maire' langs te gaan, zeggen dat je in ons huis zit en vragen hoe laat morgen de bakker langs komt. Het is een paar huizen verder en het is geen probleem. De bakker komt eind van de ochtend, "Heeft u dan wel ontbijt?" Met een half stokbrood, franse kaas en fruit voor het ontbijt loop ik weer terug. Hoe aardig.

Het mag misschien wat improviseren zijn, maar voor mij is het toch luxer dan het kamperen van de afgelopen weken. Nog wat gekl... met het aansteken van de haard, zelf stoken wij geen hout en het is even een slag die je te pakken moet hebben. Uiteindelijk brand hij als een tierelier en is het snel behaaglijk, knus en gezellig. Om half elf zit ik aan de pasta. Daarna even douchen, en dat is een belevenis. Één van de projecten waar Gertie momenteel mee bezig is. Nu is het nog met wat kunstgrepen, 12 meter slang koppelen aan de keukenkraan en je hebt warm water in de tijdelijke douchecabine, drie ruimtes verder. Het werkt uit de kunst, heerlijk gedoucht, maar toen ik klaar was ontbrak de buurvrouw die in de keuken de kraan kon dichtdraaien😁. Het is/wordt volgens mij een ontzettend leuk huis op een fraaie plek en ik hoop nog een keer te mogen zien hoe het is geworden.

Hallo Jan, Je ziet, ik heb je, c.q. je weblog, gevonden. We (mijn vrouw, die overigens Germien heet, en ik) hebben sinds onze toevallige, bijzondere ontmoeting er al een paar keer weer over gesproken. We hebben het heel leuk gevonden om zo met jou daar op die mooie plek een gesprekje te hebben. We hebben met bewondering naar je "stoute plannen" geluisterd. Heel dapper!! Je moet/wil nog een heel eind en we wensen je daarbij veel plezier, met weinig ongemakken. Vanaf nu volgen we je tocht met plezier. Dank voor deze mooie verhalen. Met vriendelijke groeten uit Oosterhout van Jo&Germien