Drempel.

Italië, Rocca Sinibalda

Het is na een dagje zonder rugzak toch weer even wennen.... Onder een stralende zon lopen we in de ochtend eerst nog even naar de Romeinse brug, althans wat daar nog van te zien is in de rivier de 'Velino'. Als we wat later de stad uitlopen, gaat het pad van de weg af en is het al vrij snel omgeven met onkruid en gras. Op zich geen punt, maar alles is nog nat van de dauw en al snel loop ik te soppen in mijn schoenen en is m'n broek tot aan de knieën doorweekt. Dat zal straks in het zonnetje wel weer drogen.

Het traject is vandaag vrij vlak en gaat door het dal van het riviertje de 'Turano' in zuidelijke richting naar Rocca Sinibalda. Een groot deel over een semi-verhard pad met af en toe een flinke plas water waar we ons langs manoeuvreren en langs de kant van het pad weer de bloemetjes en de vele libelle-achtigen in diverse kleuren.

Langs de weg lopen hoort er dit keer ook bij, niet mijn favoriet en het is altijd weer even wennen met dat langs razende verkeer. Gelukkig is het te overzien en na een klein uurtje kunnen we van de doorgaande weg af en zien we ons eindstation van vandaag opdoemen. Het ligt als het ware op een drempel aan het eind van het dal met een kasteel als markant punt. Dat drempeltje wat we op moeten, is dan nog wel 200 meter stijgen en met inmiddels 20 kilometer in de benen is dat toch weer dat venijn...

Om half twee zijn we 'boven' en besluiten om eerst maar wat te eten op een terrasje, voordat we naar onze slaapgelegenheid aan de voet van de burcht gaan. In het 'Il Locanda del Convento' worden we allerhartelijkst ontvangen door de eigenaar. Hij heeft geen haast en pas wanneer we wat hebben gedronken, brengt hij ons naar de kamer. Als we ons hebben geïnstalleerd leidt hij ons rond het kasteel, de oude kerk en vervolgens naar een fraai uitzichtpunt achter een barretje. De lucht is inmiddels flink betrokken en wat regen en onweersbuien zijn in aantocht, maar wij zitten inmiddels hoog en droog te genieten.

In de avond eten we in het 'hotel', voor ons heeft het de gemoedelijke sfeer van een berghut. Aan het begin van de avond zijn er nog twee gasten bijgekomen uit Bolzano. Zij lopen 30-40km per dag ( in verband met de beschikbare vrije dagen) en zijn vandaag vanaf Poggio Bustone gekomen.....beetje stuk nu. Wat achteraf nog wel lijkt mee te vallen gezien de gesprekken die we hebben. Goed gegeten, gelachen en genoten met een gentiaantje als afzakkertje!

Ach, Vittorio. In de zomer overwoog hij nog te stoppen. Sinds de aardbeving kwam er geen hond meer. En ja, nog even die berg op om in het centum te komen. Jemig de pemig, ik was gesloopt.

Everdiene 2018-05-21 10:44:41

Prachtige foto's! Vooral van jou Jan midden op 't pad! En jaloersmakende verhalen! Ik geniet mee!