Confidence !

Frankrijk, Vaubecourt

In de ochtend is er nog steeds geen spanning op het net en Caroline verontschuldigt zich. Zij kan er ook niets aan doen en baalt, maar blijft positief, zet me een prima ontbijt voor met gebakken eitjes en of ik voor onderweg niet iets wil meenemen.... Na nog wat foto's te hebben gemaakt, ga ik voor mijn doen laat op pad richting Bar-le-Duc. Daar is voor mij het einde van de GR14 en start van de GR714, en een rustdag. Het is zonnig en broeierig warm.

De totale afstand van 40 km verdeel ik over twee dagen, zodat ik het rustig aan kan doen en ik zie wel waar ik voor komende nacht een plek vind. De eerste wat grotere plaats is Vaubécourt op ongeveer 17 km en afhankelijk van de situatie loop ik dan nog een stukje door, zodat ik zaterdag op tijd in Bar-le-Duc ben.

Ook vandaag heb ik besloten om de weg te volgen en het bos te mijden. Dus gaat het redelijk vlot en na een uurtje lopen passeer ik de TGV est. Als ik over het viaduct ben, zie ik verderop twee wagens van de electriciteitsmaatschappij staan. Het zal toch niet....uhhh ja dus, zij zijn bezig met de herstelwerkzaamheden. Een verdeelkast is volgelopen met water waardoor een aantal dorpen in de omgeving geen stroom hebben. Ik weet het😒.

Gelukkig is het rustig met het verkeer op de weg. Ondanks dat de bestuurders ruim om je heen gaan, blijft het goed opletten. Ik stap dan ook altijd de berm in en wacht even. In een dorpje koffie gedronken en even gepraat met een Nederlands stel dat daar ook op het terras zit. Ze rijden in een Citroën cabrio en zijn vorig weekend in de Auvergne naar een bijeenkomst geweest van 'Deux Chevaux' fanaten, meer dan 3000 CV2's. Met de lunch even een rustig plekje gezocht en de voetjes uitgepakt. Ik hoor wat gerommel en zie wel dat de bewolking aan het 'opbouwen' is, maar zo tussen de bomen valt niet zo heel veel te zien. Wel veel blauwe lucht, het gerommel wordt wel sterker en frequenter en moet wel onweer zijn. Zodra ik op pad ga, hoor ik in eens een gigantisch lawaai, mijn eerste gedachte is een inslag vlakbij, maar een fractie later besef ik dat twee straaljagers op boomtop hoogte over me heen zijn gevlogen. Zodra de bebossing wat dunner wordt, zie ik richting het noorden een inktzwarte lucht mijn kant opkomen. Nog even doorstappen en de onweersbui en ik komen vrijwel tegelijkertijd aan in Vaubécourt. Bij een bakkerij vraag ik of er in het dorp een logement is, met dit weer heeft doorlopen geen zin.....200 meter verder is iemand die voor Compostella gangers kamers heeft.

Mijn regenjack aangetrokken en in hoog tempo die 200m afgelegd omdat het steeds heftiger regent en onweert. Als ik aanbel gaat de deur open en staat daar een kleine oude dame met een glimlach op haar gezicht. Ze doet me denken aan mijn moeder, fief en vrolijk alleen nóg kleiner. In de keuken krijg ik een handdoek, een stoel en ze vraagt wat ik wil drinken.....water, bier?? en even later zit ik samen haar kleinzoon, Wijnand's leeftijd, aan een Orval. "Een kamer is geen probleem en weet u al waar u morgen heen gaat en heeft u daar een adres...?" naar Bar-le-Duc en geen adres nog om te slapen omdat ik daar ook een rustdag wil houden. Voor ik ook nog maar iets kan zeggen, zegt zij "dan ga ik bellen om iets voor je te regelen in Bar-le-Duc". Na een paar keer bellen, geeft ze aan dat ik bij een goeie vriendin van haar terecht kan. Een 'zorg' minder voor komend weekend. Nadat haar kleinzoon weg is, laat ze zien waar ik slaap, een zee van ruimte, en vraagt ook wat ik wil eten. Ik ben enigszins overrompeld en vind alles prima. Ondertussen laat ze ook haar wijnkelder zien, inclusief allerlei ingemaakte vruchten en 'en passant' wordt er een pot mirabellen meegenomen voor het nagerecht.

"Als u niet moe ben, kunt u mee naar een feest in het naburige dorp? U moet zelf maar kijken wat u wilt doen". Het lijkt me wel aardig om dat een keer mee te maken, dus na het eten in de auto naar het andere dorp. Odile, zo heet ze, is lerares economie geweest aan het gymnasium en rijdt op haar 73ste als een Max Verstappen over de Franse binnenwegen. Het naburige dorp is slecht 35 km verderop en binnen een half uur zijn we op de plaats van bestemming. Het blijkt een cabareteske voorstelling te zijn, die óók ik voor delen kan volgen. Op dezelfde wijze als de heenweg rijden we terug, nu in het bijna donker...... Daarna nog een afzakkertje, wat napraten en van een goede nachtrust genieten.

je moet je frans oefenen dus: Max conduit comme le meilleur, seulement avec Dumoulin est allé le moins aujourd'hui au Giro... mais alors tout sera OK! (en dan weet ik niet helemaal zeker of ik het zo goed heb vertaald, maar in dat geval heb je wat te puzzelen !

Wout 2016-05-15 00:56:37

prachtige verhalen, je ontmoet aardige en vriendelijke mensen. hou je goed en goede reis verder.

Jannaco en Bram 2016-05-15 10:46:33

Hallo Jan, Leuk om je te volgen via pindat. Je hebt er naast foto's maken een nieuwe hobby bij: schrijven en als meteoroloog is het volop genieten van al die mooie luchten, nietwaar ;-). Bon voyage.

jan van helvert 2016-05-15 11:01:36

Leuke belevenissen hoor, wat grappig met zo'n franse dame naar een feestje. Dit verhaal spreekt meer dan menig vetgedrukte krantenkop. Om een beetje met je mee te kunnen voelen eergisteren een stuk pieterpad gelopen, van Ommen naar Holten, 36,2km, samen met Beppie. Wel mooi zonnig weer, wat dat betreft dus niet te vergelijken met jou tocht. Erg genoten, mooie route. Voor nu bon voyage et tout a l'heure.

Gillis 2016-05-15 12:25:39

Heerlijk om jouw belevenissen te lezen. Ik ben op dit moment ook weer een weekendje onderweg en zit alleen in een vol restaurant. Overigens heerlijk gegeten en alleen zitten doet me al lang niks meer. Toch is jouw 'gezelschap' een fijne afleiding!