Een kampeerplek.

Italië, Umbria

Assisi heeft ruim twintig kerken die 's nachts gelukkig 'uit' staan, maar in de ochtend om zes uur tegelijkertijd 'aan' gaan en met veel gebeier de nieuwe dag aankondigen op het moment dat ik net in slaap ben gesukkeld.

Ondanks de koele kamer heb ik een onrustige nacht gehad en nog veel nagedacht over het bericht van gisteren. Zoals ik eerder heb ervaren, hebben dit soort gebeurtenissen meer impact op me dan anders. Komt dit doordat er verder geen afleiding is en het dagelijks ritme zich nu beperkt tot de 'basics' ? Andere 'pelgrimgangers' heb ik er nooit zo over gehoord.

Wanneer ik Assisi uitloop, passeer ik de 'Basilica di Santa Chiara'. Het is er op dat moment, kwart over zeven, al redelijk druk. Ik loop toch even naar binnen, een stilte momentje... Voor ik wil weggaan, komt er een vriendelijk kijkende man naar me toe, hij schudt me de hand en wenst me een 'buon camino'. Ik ben verrast, had dat dan ook niet verwacht. Weer eenmaal buiten kijk ik over de vallei uit, met richting het noorden uitgestrekte wolkenvelden. Naar Rome is het nu nog 280 kms.

Bij een barretje stop ik even voor een ontbijt, want met een lege maag is het voor mij slecht lopen. De etappe naar Spello gaat eerst een heel stuk omhoog en dan weer....ik kies voor een kortere route die langs de berg gaat en vrijwel op één hoogte blijft, met uitzicht over de vallei. De rustige asfaltweg gaat over in een landweg met de toepasselijke naam 'Via degli Olivi'. Ik loop tussen de vele olijfgaarden door met af en toe de druivenranken, de bijbehorende casa's, hekwerken en daarachter vaak blaffende honden. Sommige zijn een 'beetje' schor en als er uit zo'n gigantisch beest niets anders komt dan een lauw blafje (bluf) moet ik toch wel grijnzen. Schaduw, bewolking en wind bij een temperatuur van 23°C, het is heerlijk weer om te lopen, wat een voorrecht.

Om kwart over tien ben ik bij Spello. Vanaf de noordkant lijkt het een klein oud stadje, maar als ik er door de nauwe straatjes loop, is het richting het zuiden, de zonkant van de heuvel, beduidend groter. Kopje koffie met een stuk bosvruchten taart. Deze komt net uit de oven, hij is nog lauw. Smullen! Bij de kruidenier even een broodje met ham gehaald en ook nog wat fruit voor in de middag en dan vertrek ik richting Bevagna, aan de andere kant van de vallei, om daar op de camping te overnachten. Eigenlijk leg ik dan meteen een groot deel van de volgende etappe af. Dat komt goed uit want op de camping, waar we 12 jaar geleden ook zijn geweest, blijf ik drie nachten staan. Even wat rust voor het gestel (dat is toch ook af en toe nodig) en even het tempo eruit in verband met de afgesproken datum waarop Aafke in Rome zal zijn.

Naar Bevagna gaat het door het landbouwgebied en het kan hier zinderend heet zijn, nu dus niet. Tegen twee uur bereik ik de stadsmuur. Na wat rond te hebben gekeken, strijk ik neer op een terrasje. Het is bij een klein restaurantje, waar ze ook heerlijke jazzmuziek hebben en ook nog eens een voortreffelijke salade presenteren (dat laatste is dan mooi meegenomen 😉). De vorige keer dat we hier waren, hebben we het stadje niet bezocht. Jammer dat we dat toen niet hebben gedaan, want het ziet er leuk en knus uit.

Vanuit Bevagna is het dan nog 4 km en flink heuvel op naar de camping. Auto's met caravan worden langs een omweg geleid. Vanaf de heuvel heb ik een mooi panorama op de andere kant van de vallei, onder meer Assisi en Spello. Op de camping is het niet bijzonder druk, gelukkig maar. Later hoor ik dat het vorige week en daarvoor wel anders was. Na het opbouwen van mijn 'huisje' heb ik eerst maar van een biertje genoten en gereserveerd voor het restaurant. Douchen en scheren kan daarna wel.

Mooi verhaal weer jan, enerverende tocht zo. Succes verder.

Eric Ch. 2016-08-12 13:42:29

Lekker ff relaxen in je eigen "huisje".

Marianne 2016-08-12 20:34:39

Hi Jan, Het is alweer even geleden dat ik een berichtje gestuurd heb. Maar lees elke keer dat je je er weer goed doorheen slaat. Knap hoor. Ook wij waren enkele jaren geleden in Assisi. Het was er toen bloedheet en we waren maar wat blij dat we wat van de koelte in die grote kerk konden genieten. Ook in het straatje omhoog van de parkeerplaats buiten het stadje tot die kerk bleven we lekker in de schaduw. Het ijsje halverwege was een welkome versnapering. Ik moet er niet aan denken dat ik dat dan ook nog eens met zo'n zware bepakking als van jou dat zou moeten doen. Grote bewondering! Nog 280 km voor de boeg. Moet toch een peuleschil voor je zijn. Desalnietemin wens ik je heel veel succes. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Geniet van je rust de komende drie dagen en dan weer de paden op de lanen in. Met hartelijk groet, Ciao Ed