Als vanouds!

Italië, Pedemonte

Bij de puzzel van gisteravond had ik twee mogelijkheden: de geplande overnachting langs de route en dan de volgende dag afdalen naar Pontedecimo (15km) of rechtstreeks in één keer. Ik besluit voor het laatste, dan ben ik op tijd, gedoucht en nog fris als we elkaar zien. Wel zo prettig.... 😉.

In Pontedecimo bleken de twee hotels te zijn volgeboekt, maar nog steeds geen man over boord, want in Serra Ricco, linea recta 3 km van het station, was nog wel plek. Dat is dan iets verder doorlopen, maar wel in de richting van Rome 😊. Met de zekerheid (ik kan het toch nog niet helemaal los laten) dat je aan het eind van de dag een dak boven je hoofd hebt, is dat te doen, maar het zal wel weer een stevige wandeling worden.

In de ochtend is het weerbeeld niet veel anders dan gisteren. Om wat tijd te besparen en geen kms extra te maken, leg ik de eerste 10 kms en afdalend naar 500 m, voornamelijk over asfalt af. Veel wind en in de wolken. Dat heeft twee kanten: het nadeel is, dat ik weer geen steek zie en het voordeel is, dat ik geen daas zie.

Bij Fuchino kan ik volgens de kaart via een binnenweggetje weer op de AVML komen....dit blijkt een inmiddels afgesloten tunnel te zijn 😕. Aangezien ik aan het andere eind van de tunnel het licht zie gloren, besluit ik het er toch maar op te wagen, een eitje! Daarna is het even door struikgewas met bramen omhoog en kom ik op een breed pad. Aan deze kant van de berg is het wat helderder en loop ik in de luwte door het bos.

Zodra ik het bos uitloop op weg naar de col op 935m, neemt het zicht weer af, maar fluctueert sterk. Om half één ben ik boven en ga ik op zoek naar een plekje uit de wind en dat valt niet mee. Nadat ik een moderne herder met caravan en wat blaffende honden ben gepasseerd, heb ik toch nog een plekje gevonden. Het meegenomen broodje met salami en kaas smaakt me prima. De opklaringen worden steeds breder en ik krijg zelfs nog wat zon en zicht op de omgeving, voordat ik aan de lange afdaling kan beginnen. Zoals al vaker, zijn de condities van het pad ook nu weer sterk verschillend. Een sterk hellend stukje bestaat uit grote kiezels, maaskeitjes, glad, maar wel vast en gelukkig is het droog en heb ik voldoende grip.

De afdaling gaat van het bergpad, met eerst nog zicht op Genua en een klooster boven op een bergtopje, over in een slingerende weg en ik moet behoorlijk wat meters maken om in het dal te komen. Naar gelang ik verder in het dal kom, neemt de bebouwing en daarbij ook het verkeer toe. Richting het noorden zie ik dat de bewolking opbouwt. Het laatste stukje van Pontedecimo naar Serra Riccò is langer dan ik had voorzien en ook nog een keer over een bultje....als ik om zes uur bij Albergo Gelsomino ben aangekomen, staat de dagteller op 37 kms.

Na een heerlijke douche voel ik me al snel weer opgeknapt, en hebben de voeten wel een dag rust verdiend 😊. Als ik het met Angelo over morgen heb, de dag met Wijnand in Pontedecimo, en aan hem vraag of er ook een busverbinding is, biedt hij aan om mij morgen daarheen te brengen en ook weer op te halen. In de avond, tijdens het eten, begint het te spoelen met af en toe een klap onweer. Gelukkig is het droog als ik van het restaurant naar de Albergo loop.