Ontmoeting in de natuur.

Frankrijk, Domrémy-La-Pucelle

Als ik om acht uur rustig aan het ontbijt zit, met de gedachte van straks rustig inpakken en tegen tien uur vertrekken, wordt dat vrij snel verstoord met de mededeling dat ik om negen uur uit de kamer moet zijn in verband met de schoonmaakster. Wat vriendelijker had ook wel gemogen, maar dat ben ik inmiddels van haar gewend en zoveel heb ik nu ook weer niet bij me. Dus maak ik er verder maar niets van. De upload van gisteren heb ik gedaan en ook wat reacties gelezen...

@ Ed, bedankt voor je bericht, triest. Hans heeft in ieder geval maximaal genoten van zijn pensioen.
@ Truus, goede reis naar Zweden en doe ze de groeten van mij. Wel een ellende zeg met de tuintjes.

Even na negenen ben ik vertrokken. Het is bewolkt, een graad of 10 en het waait. Prima weer voor een wandeling, maar toch wel erg fris. Ik ga eerst even langs de bakker om een belegd broodje te halen. De route loopt door het stadje en zo kan ik deze makkelijk oppikken. Eerst een stukje asfalt en dan het bos in......over het pad stroomt water en het is kiezen, of door het water, of er langs en 300 meter door het opkomende gewas. Ik ga voor de tweede keus en loop even later alsnog te soppen. Daarna kan ik het pad op en is het prima te lopen. Twaalf kilometer door het bos naar Vouthon, op het geluid van de vogels na is het rustig. Halverwege pak ik de telefoon om Wijnand te bellen. Gisteren heb ik hem wel een sms gestuurd om te feliciteren met het behalen van zijn 'Master' diploma, maar ik wil hem toch nog zelf even spreken om te horen hoe het is gegaan. Helaas geen bereik.

Als ik doorloop zie ik op een paar honderd meter afstand een ree staan. Ik hou wat in, maar ze heeft me toch in de gaten. Rustig loop ik verder en als ik bij de plek aankom, verschijnt er net een koppie vanachter de struiken. Ze ziet me en verdwijnt weer, toch zie ik dan tussen de struiken door twee reetjes op een open plek naast het pad....voor de ranke beestjes er vandoor gaan, lukt het me nog net om een plaatje te schieten. Blijft leuk. Even later kruizen er een paar het pad op slechts 20 meter afstand. Verder op het pad zie ik een slak zich te goed doen aan een dooie muis, de één z'n dood....

Wanneer ik het bos uitloop en een heuvel op ga, zie ik in het westen een dreigende lucht opkomen. De windmolens waar ik langs loop gieren en met de wind in de rug loop ik om half één het dorpje Vouthon binnen. Een beschut plekje is er niet te vinden dus neem ik plaats op een bankje voor de kerk. Meteen een jas aangetrokken en Wijnand gebeld. Het is erg goed gegaan en hij heeft veel complimenten gekregen. Ik ben apetrots dat hij het heeft gehaald en vind het top. Alleen ontzettend jammer dat we zo op afstand zitten. Daarna een beetje verkleumend, maar met een warm gevoel, mijn broodje opgegeten.

Na Vouthon weer het bos in voor de laatste paar kilometers. Gelukkig is het bij een paar regendruppels gebleven en beginnen er wat meer opklaringen te komen. Het glooiende heuvellandschap is langzaam aan het veranderen. Bij een weg aangekomen, zie ik dat ik het district van de Vogezen inloop en na 50m door een beekje moet😯. Soort van survival loop....... Om halfdrie ben ik in Domrémy-La-Pucelle, de geboorteplaats van Jeanne, die van de Arc en ook weer bij de Maas die hier als een kronkelend riviertje door het dal loopt. Een winkeltje of bakkertje is nergens te bekennen, jammer want ik heb wel trek.

De camping municipal heb ik helemaal voor me zelf, de sanitaire voorzieningen zijn eenvoudig, maar erg netjes en schoon. De dame die de camping beheert, is vriendelijk en wil morgenochtend wel brood voor me meenemen. Als de tent staat eerst even wat sokken wassen en daarna maar kijken wat te doen, want het is te 'fris' om bij de tent te blijven zitten. In het kleine dorpje zijn twee restaurants, meer dan ik sinds Bar-le-Duc in een dorp heb gezien, en die zijn gelukkig ook nog open. Kan ik me tenminste een beetje opwarmen. In het restaurant is de keuken vanaf zeven uur open, geen eten dus, maar ik kan wel wat drinken. Als ik een uurtje later wegga krijg ik een stokbrood mee. Met wat kaas en honing heb ik een groot deel hiervan even later bij de tent opgegeten. Later teruggegaan voor het avondeten, een aardappel-kaassalade, rundertong met puree en kaas na, weggespoeld met wat wijn....

Leuke verhalen Jan. Heel levendig. Gefeliciteerd met master Wijnand!

Boudewijn 2016-05-23 19:12:03

Morgen Jan, hmmm ik maakte me al zorgen. Al een paar dagen geen John Tube verhalen meer in mijn mail. Had al bijna mijn rescue pakket in de TT gegooid om je te zoeken!! Verder lees ik graag je verhalen en herken duidelijk die Jan die ik van weleens kende. Jan volg je droom en maak er iets van....