Rimpels.

Italië, Fontisterni

Vanwege de warmte wil ik op tijd weg, maar er kan pas om half worden ontbeten.... Als ik om half zeven wakker ben is het nog stil om me heen. Bij mijn voeteneind hangt een paars lingerie setje.... niet van mij. Rustig pak ik mijn spullen bij elkaar en fris me snel op. In de centrale ruimte eerst nog een kop koffie en de mail checken. Het schrijven van mijn verslag gaat me aan het eind van de dag minder makkelijk af dan voorheen, dus ik schrijf meteen weer een stukje. De warmte is in deze dagen afmattend en meestal maak ik snel een paar korte aantekeningen.

Als ik even na zevenen wil vertrekken, wordt er gevraagd of ik niet eerst wat wil eten en even later zit ik dan met foccacia en een yoghurtje. Een kwartier later ga ik toch echt op pad, de GPS staat inmiddels op 2227km en ik heb er nog 550 te gaan.

Eerst door het centrum van Firenze, langs wat historische gebouwen, naar de rivier. In het ochtendlicht en met weinig mensen op straat is het een prima tijdstip om foto's te maken.

De route, 'een franciscaner voetreis' gaat hier langs de rivier in oostelijke richting. Veelal onder bomen en in de schaduw. Bij het verlaten van de stad beginnen mijn darmen te rommelen, sh..., en er is niets in de buurt dat open is. Met samengeknepen bilspieren loop ik rustig door. Er passeren diverse joggers en fietsers, dus nog even niet.... Na een half uurtje zo te hebben gelopen, is de redding nabij en kom ik in een klein dorpje. Daar is de plaatselijke bar open. Pffff, er is alleen een hurk toilet, dan is op dat moment een korte broek toch een stuk makkelijker.

Opgewekt en opgelucht ga ik weer door richting de plooien in het landschap waar ik vandaag over heen moet. Na 8 km eindigt het vlakke traject en gaat de route omhoog met uitzicht over de vallei en Firenze. Al snel loopt bij mij de temperatuur op, maar met af en toe een verkoelend briesje erbij is het nog goed te doen. Na het eerste klimmetje neem ik in de schaduw even een pauze en bel ik om voor de komende nacht wat te reserveren.

Daarna is het verder omhoog. Het asfaltweggetje gaat hier over in een stenig pad en kronkelt langs de heuvel. Halverwege kom ik een andere wandelaar tegen en we maken een praatje. Met zo'n klimmetje is dat altijd een welkom rustmomentje 😀. Na een klein half uur ben ik boven, 550m, maar mis dan mijn horloge. Tijdens de pauze had ik hem nog om, dus heel rap naar beneden, maar niet gevonden. Nog in de rugzak gezocht, niets...en balend ga ik weer het hele stuk omhoog, onderwijl toch nog rondkijkend. 50 meter van de plek waar ik hem mistte, ligt hij op de stenen. De band is gebroken, maar verder nog alles heel, wat een opluchting en ik kan meteen wel weer een pauze gebruiken.

De zon schijnt meedogenloos en het met kalkstenen bedekt pad knalt eruit als verse sneeuw...ik probeer zo rustig mogelijk te doen met het water, want ik moet nog even. Als ik weer even in de schaduw sta, komt er een mountainbiker aan. Het blijkt een Duitser te zijn die hier al 25 jaar woont. Hij ontwerpt schoenen, damesschoenen, want aan de heren valt geen droog brood te verdienen. Als we het over water hebben, krijg ik zijn reserve voorraad. Dan kan ik een slok extra drinken.

Op het verkeerde tijdstip loop ik het dorpje Rignano sull Arno binnen. Het is drie uur en alles is dicht, zelfs de 'Tabacchi' is gesloten. Gelukkig is de dorpskraan open en de zwerver of pelgrim die daar zijn kleren aan het wassen is, laat mij even voor. Ik kan me dan wat opfrissen en de water voorraad weer aanvullen. Langs de provinciale weg loop ik door naar St. Ellerone. Het is zaterdagmiddag en redelijk rustig op de weg, in ieder geval geen vrachtverkeer. Vanuit St Ellerone is het nog twee kilometer naar de B&B, waar ik om half vijf aankom. Het is op een boerderij voor wijnbouw en olijven. Een hartelijke ontvangst met een drankje en wat hartige hapjes. Even later begin ik aan mijn dagelijkse ritueel.

Om half acht wordt buiten het eten opgediend, pasta, sla, caprese, vlees, een glaasje wijn erbij, en de inspanning van vandaag is dan weer snel vergeten. Het stikt van de muggen, dat mag wel wat minder 😒. Mijn gastvrouw heeft dat snel in de gaten en steekt een paar anti muggen kaarsen aan en komt vervolgens ook nog met een spray.

Wat een bof, Jan, dat je je horloge nog teruggevonden hebt ! Fijn voor je. Dat de verhaaltjes jou wat meer moeite kosten ( door de warmte ?) is wat mij betreft niet echt te merken, mocht dat een troost voor je zijn ..... Liefs,

Aafke Buijs 2016-08-01 17:10:39

Het verlies van je horloge komt ons bekend voor. Ik verloor onderweg naar Montreux mijn leesbril. Aldaar snel een nieuwe gekocht die ik twee dagen later ook weer verloor maar die vond ik terug op ongeveer dezelfde wijze als jij je horloge. 1 Kilometer teruggelopen, niets gevonden, de route weer opgepakt en ongeveer op de plaats waar ik de vermissing ontdekte, vond ik hem terug. Jan, Henny en ik volgen je wandeltocht met veel interesse en plezier. We wensen je een prettige voortzetting en weten dat je dagen geheel gevuld zijn. Veel succes en tot ziens.

Henny en Johnny Brock 2016-08-01 19:59:50

Dag Jan, was een tijdje uit beeld maar nu weer tijd om een catch up van je reis en al lezend wel gelachen om jouw reis-perikelen. hurk wc's zijn een zegen, precies zoals de natuur het bedoeld heeft (vraag maar aan Dov Sikirov) Ik was verbaasd dat je nu al in Toscane rondzwerft! Je bent al bijna in Rome! Wat ga je de rest van de tijd doen? als je wilt kun je doorreizen naar Napoli en Calabria om ons te bezoeken, Augustus=feest hier. Hoe vond je "Searching for Utopia" in Firenze op de Piazza della Signoria? Als je op een schildpad zit schiet het niet op, maar te voet kom je er wel.... un grosso saluto, Alessandra