Zonnepanelen.

Italië, Roccasecca

Vandaag weer een goed ontbijt, dus ook brood en alle andere zaken die we als Nederlander doorgaans beter waarderen dan de toast en alle zoetigheid. De eetzaal is een schitterende ruimte met oude portaalbogen. Vanuit het hotel langs een klein winkeltje om eerst nog wat in te slaan voor de lunch want we zullen weinig tegenkomen op ons pad naar Roccasecca.

De eerste vijf kilometers gaan alleen maar omhoog en vooral in het begin is het erg steil en gaat door een deel van een oud dorpje. Gelukkig is het nog vroeg en lopen we veelal in de schaduw. Ondanks dat we over asfalt lopen is het door de afwisselende omgeving en het sporadische verkeer bijzonder aangenaam. We gaan vlotter dan verwacht en om half tien hebben we het hoogste punt al bereikt. Dat is ook prima want zowel de lichaamstemperatuur als die van de buitenlucht gaan nu snel omhoog. Bij het passeren van een veld met klaprozen en fel paarse vlinderbloemen, even een fotomomentje, korte pauze en tijd voor een banaan.

Een lange afdaling van 600 meter naar een kloof begint. De eerste paar kilometer nog rustig dalend over een landweg. Daarna twee steile stukken met serpetines waarbij voor het eerst in het routeboekje specifiek het gebruik van goed schoeisel en loopstokken wordt geadviseerd. We zijn op het ergste voorbereid. Als we langs een boerderijtje lopen, wordt ons gevraagd of we ook wat water willen hebben. We hebben nog wel genoeg en bedanken ze vriendelijk.

De eerste serie met serpetines gaat over een 'gruizig' onderhoudspad tussen de zonnepanelen door. Een strook gras in het midden zorgt voor prima grip en we kunnen redelijk snel doorlopen waarbij we ook de tijd nemen om van het uitzicht op de bergen om ons heen te genieten. Een half uurtje later zijn we bij een huisje waar twee oudere stellen gezellig onder een parasol zitten. Ook nu wordt gevraagd of we water nodig hebben. We maken een praatje, krijgen wat informatie over het pad en besluiten om toch één van de flessen bij te vullen. Een paar honderd meter verder, vlak voor de steilste afdaling begint, pauzeren we uitgebreid voor de lunch tussen olijfbomen, bloemetjes en vlinders.

De weg, waar we naar toe moeten, zien we een eind beneden ons en het goed begaanbare smalle paadje slingert langs de heling en brengt ons rap omlaag. Ondanks dat het redelijk makkelijk lijkt, moet je toch de kop er wel bij blijven houden. Geconcentreerd dalen we af en de warmte maakt dat niet makkelijker. Het is dan wel weer heel erg fijn om beneden te staan. Maar zwaar of moeilijk was deze afdaling niet.

Dan volgt tot Roccasecca nog een stuk van 7,5 kilometer over asfalt, door de kloof, in de zon. Gelukkig weinig verkeer en af en toe een zuchtje wind. Volgens ons kan het hier verzengend heet zijn. Een tien meter beneden ons horen we het geluid van een beek. Jammer genoeg is dat water niet bereikbaar voor ons om de voetjes te koelen. Tijdens de wandeling door de kloof komt onze gastheer uit Roccasecca ons op zijn scooter al tegemoet. Hij voorziet ons van lekker gekoeld water en vraagt hoe gaat, prima dus. Als we Roccasecca binnenlopen zoeken we eerst een barretje op voor een biertje. Het is benauwd warm en we zijn blij dat het asfalt voorbij is. Daarna door naar de B&B waar Tomasso ons al staat op te wachten. Het ziet er goed uit en het is fijn om de kleding weer een keer in de wasmachine te kunnen wassen.

In de avond wordt er door de 'vrienden van de camino' een kleine excursie georganiseerd voor 'de pelgrims'. Het is goed bedoeld en uit fatsoen gaan we toch maar mee.

Soms kan aandacht en goede bedoelingen ook te veel zijn. Klinkt allemaal wel heerlijk hoor. Heb net zelf met 28 graden en hoge luchtvochtigheid gelopen. Is snel te veel hoor.