Zierikzee en Westerschouwen

Nederland, Noordgouwe

Er staat de hele nacht een erg strakke wind die om ons onderkomen heen loeit, af en toe bijgestaan door felle regenbuien. Gelukkig heb ik mijn oordopjes bij waardoor ik relatief goed slaap vannacht. Vincent heeft geen oordoppen nodig, die slaapt er gewoon doorheen. :-D

Om 8u wordt het ontbijt naar de woning gebracht. Wat een verscheidenheid aan lekkernijen wordt er uit die picknickmand getoverd! Werkelijk nog maar zelden, om niet te zeggen nooit, gezien bij een B&B. Er is meer dan genoeg om de dag mee door te komen.

Na het ontbijt trekken we onze dikke winterjas aan en rijden we naar Zierikzee. We willen die monumentale stad wel eens goed gaan ontdekken, nadat we er gisteren een glimp van opgevangen hebben.

Zierikzee was ooit een welvarende havenstad aan de Gouwe, de zeearm die Schouwen van Duiveland scheidde. Waar ik me niet van bewust was, was dat Vlaanderen destijds toch wat in de pap te brokken had in de geschiedenis van de stad. En deze informatie komt ook wel vaak terug tijdens de wandeling.

In 1303 en 1304 werd de stad meerdere malen belegerd door Vlaamse troepen onder leiding van Gwijde van Namen. De Vlamingen slaagden er niet in Zierikzee in te nemen en werden uiteindelijk verslagen in de slag bij Zierikzee op 11 augustus 1304 door een Zeeuws-Franse vloot, waarbij Gwijde van Namen werd gevangengenomen. Het jaar daarop werd op 23 juni 1305 het Verdrag van Athis-sur-Orge tussen graafschap Vlaanderen en het koninkrijk Frankrijk afgesloten om beider machtsverhoudingen te regelen.

We beginnen onze wandeling aan de mooie Zuidhavenpoort waardoor je op de oude binnenhaven komt. Ernaast ligt de Noordhavenpoort. De stad Zierikzee wordt een monumentale stad genoemd omdat er nog zoveel oude monumenten te zien zijn. Je ziet aan de huizen ook meteen dat dit een rijke stad was.

Vincent heeft een stadswandeling op de GPS staan en die volgen we ook graag. Het is echter onmogelijk om ons in alles te verdiepen. Ik stel me al tevreden met de gezellige aanblik van het centrum. Op een gegeven ogenblik komen we aan een toren. Het blijkt een overblijfsel te zijn van een kerk en wordt in de volksmond "de dikke toren" genoemd. De deur staat open, dus gaan we even een kijkje nemen. De toren is 62m hoog, maar moest eigenlijk dubbel zo hoog zijn. Het geld was blijkbaar op, dus is hij op 62m blijven steken. We kunnen de toren beklimmen en dat doen we ook. Ik heb het aantal treden niet geteld, maar ik voelde mijn benen wel toen ik boven kwam.
Maar wat een mooi uitzicht hier! Door de wind is het helder weer, dus kunnen we 360° rondom ons kijken. Aan de ene kant de Oosterschelde, aan de andere kant een blik op de historische stadskern. Zeker de moeite om te doen als je goed te been bent. Er is nl. geen lift in de toren.

Terug beneden wandelen we verder naar Molen Den Haas en de nieuwe haven. Daarmee besluiten we ons rondje in de stad.

In Zierikzee kun je zeker een dag vullen, maar dat doen wij niet want we willen vandaag ook nog even verder het eiland verkennen.

We rijden verder naar het westen van het eiland. Eigenlijk was het de bedoeling om op het strand van De Kop van Schouwe te lopen, maar doordat we niet precies wisten waar we daarvoor moesten rijden, kwamen we uiteindelijk terecht in de duinbossen van Westerschouwen. We merken dat alle parkings langs de kust en ook hier aan het bos betalend zijn en eerlijk gezegd, vrij duur ook. Maar goed, we parkeren ons toch en wagen ons aan een korte wandeling. We zijn nog maar goed en wel onderweg als we alweer getrakteerd worden op een regenvlaag. We zijn er zeker van dat hier mooie wandelingen (en fietstochten) gedaan kunnen worden, maar daar hebben we met dit weer echt geen zin meer in. We hebben vandaag al wat kms in de benen en we hebben ook al wat kou geleden, dus staan we na een uurtje terug aan de auto. We rijden nog wat verder rond, maar keren daarna terug naar de woning om ons op te frissen.

Vandaag reserveerden we een tafeltje bij "Grand Café De Werf" in Zierikzee. Ook niet slecht.

Weer in de woning kijken we nog wat TV voor we onder de wol kruipen.

Als het morgen beter weer is, proberen we voor we naar huis rijden nog een wandeling te doen.