Le Cheslé de Bérismenil

België, Bérismenil

Na de regen van gisteren lijkt het vandaag beter weer te worden, dus gaan we zeker op stap.

We waren al eens op de Keltische nederzetting (Le Cheslé) van Bérismenil, maar die omgeving is zo mooi dat we er graag nog eens wandelen.

Op de weg ernaartoe houden we even halt aan het Europalia monument uit 1991 in Nadrin.

We parkeren de auto aan de kerk waar we de wandeling starten. Het is aanvankelijk erg rustig tot we aan de site zelf komen. Tiens, precies wel veel lopers vandaag ...
Wat blijkt? Net vandaag gaat er een internationale loopwedstrijd door. Ik heb niet meer kunnen achterhalen welke wedstrijd het precies was, maar ze waren met heel veel en ze liepen voor een groot deel op het mooiste stuk van onze route. Niets aan te doen.

Na een tijdje verlieten wij hun parcours en konden we ons weer onderdompelen in het groen en de rust van de bossen. Op een gegeven moment kwamen we uit aan de oevers van de Ourthe, maar van daaruit ging het weer omhoog waarbij we onderweg van mooie vergezichten konden genieten. Op het hoogste punt en bijna aan het eind van onze wandeling stonden we op het uitzichtpunt "Les Crestelles". Daar heb je een mooi zicht op het dorpje Maboge.

Het uitzicht waar we net van genoten hebben is echter ontstaan doordat er op 13/4/1944 een vliegtuig "The Joker" neerstortte. Er staat een monument met propellers ter herinnering. Het zijn echter niet de originele propellers meer. Deze werden al snel na het oprichten van het monument gestolen. Naast het monument staat een kale boom en die spreekt me meer tot de verbeelding dan het monument zelf.

Na een korte rustpauze lopen we verder door de velden naar de dorpskern van Bérismenil.

Het is nog maar halverwege de middag en dus rijden we nog even naar Houffalize. Daar zitten de terrasjes vol, maar we vinden toch nog een bakkerij waar we een taartje kunnen eten. Ook hier in Houffalize kun je talloze wandelingen starten vanuit het centrum. Misschien moeten we dat een volgende keer eens van naderbij bekijken.

We rijden naar de woning waar we nog een rustige avond beleven.

Stukken beter dan de vorige dag. Ik dacht het al dat jullie daar reeds voorheen gewandeld hebben.