Gent, 80 Days of Summer

België, Gent

Ik ga niet vaak naar tentoonstellingen, maar toen ik toevallig op TV dit fotofestival zag passeren had ik wel zin om hier even een dagje voor uit te trekken.

80 Days of Summer is een tweejaarlijks fotofestival in Gent. Dit jaar was het thema "Roots & Roads", waarin mensen onderweg getoond worden. Mensen op de dool, op de vlucht of gewoonweg op reis.

Dit fotofestival gaat door op verschillende locatie's doorheen de stad Gent. Je kunt op elke locatie apart betalen, maar wil je alles zien, dan ben je goedkoper met een festivalpas. Met de festivalpas heb je ook 80 dagen de tijd om alle locatie's te bezoeken.

Vandaag was ik samen met mijn zus op stap en wij kozen ervoor om 3 locatie's te bezoeken. Te beginnen met de Sint-Pietersabdij.

We waren met de trein gekomen en zo gingen we, om in het thema van het festival te blijven, "te voet" op weg. Twee vrouwen op stap, zonder stadsplan in de hand en al kwebbelend .... Moet ik er een tekeningetje bij maken ? We kwamen uit op de Kouter. Compleet de verkeerde kant van waar we moesten zijn ! :-D Uiteindelijk toch maar google maps gebruikt om de juiste weg te vinden. :-)

De Sint-Pietersabdij is een mooie locatie, dus voor we aan de tentoonstelling begonnen hebben we eerst even op de site rondgelopen.

De eerste tentoonstelling maakte meteen al veel indruk. We zagen werk van 5 fotografen, maar de foto's "Bound to the Ground" van de Nederlandse Esther Hessing, over de mensen die na Tjernobyl terugkeerden naar hun huis, vonden wij toch de indrukwekkendste.

We kregen honger en gezien de volgende locatie's pal in het centrum lagen, liepen we richting winkelstraten. In de Hoornstraat bij Le Botaniste een snelle, maar gezonde en lekkere hap gegeten om daarna naar "Museum Arnold Vander Haeghen" te gaan. Daar stond ik paf van de futuristische foto's van Christian Tagliavini. Foto's die scherp en helder waren tot in het kleinste detail. Hoe krijg je dat op dit grote formaat voor mekaar ?, vraag ik mij dan af.
Dit is een kleinere locatie en dus zijn we snel rond. Even de straat oversteken naar de volgende en voor ons laatste locatie : "Hotel D'Hane Steenhuyse".

Door deze tentoonstelling kom je op locatie's waar je anders aan voorbij loopt en die ook niet altijd toegankelijk zijn. De foto's zijn in de kelder te bezichtigen, maar we mogen ook op het gelijkvloers even door die grote kamers lopen.
In de kelder komt de muffe geur ons tegemoet. Er hangt een enge sfeer en die past wel bij de hele speciale en technisch ook erg mooie foto's. De foto's zijn eigenlijk lichtbakken. Ze worden dus vanaf de achterkant belicht waardoor je een speciaal effect krijgt.
De foto's zijn van Evgenia Arbugaeva. Ondertussen wandel je tussen vergane glorie. Heel speciaal.

We snakken naar frisse lucht en het is ook meer dan tijd voor een koffie om de dag mee af te sluiten.

Nog een wandeling terug naar het station en zo terug naar huis. Ik ben moe door de vele indrukken en de drukte van een stad op zaterdag. En waarschijnlijk ook door de afstand die we te voet aflegden. In het totaal deden we maar liefst 16 km !

Wat de bijhorende foto's betreft : Zw/w-foto's werden genomen naast de tentoonstelling. Kleurfoto's zijn foto's van de tentoonstelling. Er mocht eigenlijk niet gefotografeerd worden, .... euch, tja ...

Voor wie van fotografie houdt is dit festival zeker de moeite en ik heb (nog) niet alles gezien. 80 Days of Summer loopt nog tot 17/09/2017.

Helemaal te gek joh! Mooie foto's en dan heb ik het niet over de tentoonstelling. St.-Pietersabdij in Gent mooie locatie hé 😉 Goed gedaan Hilde ... toppie!

Fabienne 2017-08-20 06:36:18

Ohja zo'n scherpe foto's Via mijn FB kom je geregeld Alain Senechal tegen. Semi-professionele fotograaf (eigenlijk eerder een uit de hand gelopen hobby) maar die heeft ongelooflijk professioneel materiaal. Hij heeft een Canon-lens (een draak van een lens) Hij kan de zotste foto's maken!

Fabienne 2017-08-20 06:40:38

Alleen al die 16 km lopen door Gent vind ik een beste prestatie 😄 .en inderdaad als ik je verslag lees heb je veel dagen nodig om een beetje te zien .

Luut 2017-08-20 09:46:10

Maatje...? Ik zag geen foto met jou erop. Spiettig 💋Maar het zag er zeer interessant uit!

Astrid 2017-08-27 17:16:53

Dank voor de reactie's ! @Astrid : ik sta liever zelf achter de lens hé ;-) :-D

hilde.op.pad 2017-08-27 17:36:20

Dankje Hilde voor je mooie compliment en je leuke verslag!