Twee extremen op 1 dag

België, Ieper

Beter kan ik het zelf niet omschrijven eigenlijk. :-)

Het wordt een jaarlijkse traditie om aan onze naaste familie die ook medewerkers zijn op het Ieperfest hardcore festival even gedag te gaan zeggen. Het is echt niet mijn muziek, maar het festival bestaat wel al 25 jaar en is een pionier op het vlak van ecologisch verantwoord festivallen. Ze wonnen terecht ook al heel vaak de award van "Groenste festival" van België. En dat is best wel eens interessant om te zien hoe ze dat doen. Het tofste vind ik persoonlijk dat de volledige catering (van ontbijt, koffie, lunch tot dessert) vegan is, dus volledig plantaardig. Er zijn zoveel foodtrucks dat het moeilijk kiezen is. En het mag gezegd, het is erg lekker. Ook altijd fijn om familie eventjes terug te zien.

Maar we blijven niet lang hangen. Ik had vooral oog voor de mooie wolken en aangezien ik mijn fototoestel bij had .... Ik was echter niet voorbereid, dus was het eerste wat me te binnen viel :

"Schat, rijden we even langs Tyne Cot naar huis ?" ....

Tja, wat kan ik zeggen ? Waar je zo'n 15 jaar geleden nog bijna alleen rondliep op dit "oorlogsmonument", loop je nu tussen de horden toeristen. Ergens wel te begrijpen, gezien het binnenkort 100 jaar geleden is dat de Slag om Passendaele plaats vond. En dat gaat dus niet onopgemerkt voorbij.

Er werd ook heel wat geld en aandacht geschonken aan het "toegankelijker" maken van deze plek. Er is nu een grote parking en een bezoekerscentrum bijgekomen dat er vroeger niet was. En ergens doet het me ook wel deugd dat mensen de moeite doen om hier toch nog eens naartoe te komen, om het niet te vergeten.

Hoe gruwelijk de geschiedenis hier ook was, ik moet toegeven dat deze plek toch ook veel schoonheid herbergt. Het blijft indrukwekkend en toch sereen.

Ik heb met dit mooie weer een aantal foto's gemaakt, maar hoop hier na alle festiviteiten nog eens terug te komen als het wat rustiger is. Beschouw dit dus maar als een soort van voorstudie. ;-)

Even verderop loopt een nieuw fietspad van Roeselare naar Zonnebeke. Het is eigenlijk de bedding van de oude "treinroute". Wat niet veel mensen weten is dat er eigenlijk een heel klein stukje originele treinroute uit de oorlog bewaard gebleven is. 12 jaar geleden hebben ze er nog een soldaat opgegraven waarvan ze helaas nooit de identiteit achterhaald hebben. Hij werd postuum begraven op Tyne cot.

Voor wie meer wil weten, kan ik zeker een bezoek aan het kasteel van Zonnebeke met de dugout aanbevelen. Er lopen ook verschillende thema wandel- en fietsroutes in deze streek.

Mooie foto 's Hilde

Jacqueline 2017-08-15 13:01:25

TYne cot , ben ik lang geleden ( 60 jaar tel ik zo 🤔) vaak geweest .als ik nu de beelden zie vermoed ik dat het veel groter is geworden .het was toen een oase van rust meestal was er alleen een tuinman bezig .