Schatten in België : De oude abdij van Villers

België, Villers-la-Ville

We zijn vandaag vroeg uit de veren, want we gaan samen met vrienden op stap. Er wordt mooi herfstweer voorspelt, dus genieten is de boodschap !

Onze bestemming vandaag ligt in Waals-Brabant, zo'n anderhalf uur rijden van bij ons. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die streek niet ken. Ik ben benieuwd.

Om 10.45u parkeren we aan de oude abdij van Villers-La-Ville. Het is de bedoeling om eerst de abdij te bezoeken, daarna een hapje te eten en dan af te sluiten met nog een wandeling in de buurt.

We steken eerst ons licht op in het bezoekerscentrum. Het is er mooi en volledig vernieuwd. Voor 9€/p kunnen we vrij rondlopen op het domein. Op dat moment weten we echt nog niet wat ons te wachten staat.

We worden letterlijk een beetje overdonderd door de omvang en de schoonheid van het domein. Het doet ons nog maar eens beseffen dat er ook in ons eigen land nog heel wat moois te ontdekken valt.
Dat de paters de mooiste plekjes wisten liggen wordt ook hier nogmaals bevestigd. Het mooie weer en het herfstlicht helpen natuurlijk ook.

We lopen hier niet alleen. Dit is een site waar heel veel photoshoots doorgaan, zo ook vandaag. We zien bruiden, zwangere buiken en zowaar zelfs ridders. Het domein is echter wel groot genoeg om heel wat verlaten plekjes te vinden ook.

Het pronkstuk is natuurlijk de grote abdijkerk. Zelfs al loop je door een ruïne, zie je wel nog steeds dat de omvang van deze kerk gigantisch geweest moet zijn.

Als hobby-fotograaf voel ik mij als een kind in een snoepwinkel. Ik heb dan de neiging om alles rondom mij te vergeten en alleen rond te lopen. Dus voor ik het weet ben ik iedereen "kwijt", maar na een tijdje komen we elkaar gelukkig toch weer tegen.

Het is al 14u als we de site verlaten. We hebben meer dan honger ondertussen, dus zijn we blij dat de brasserie aan de parking open is. Helaas moesten we zowat anderhalf uur op ons eten wachten en dan nog was het geen hoogvlieger. Maar goed, als je honger hebt ...

Even na 16u besluiten we toch nog een "toerke" te doen in de omgeving. Het is een mooie streek en met het verstrijken van de tijd zien we ook het licht veranderen en zitten we plots in het "gouden" halfuurtje. De fototoestellen klikken er op los !

Na nog een laatste drankje nemen we rond 19u afscheid van onze vrienden en rijden we terug naar huis.

Het wordt een hele klus om uit alle foto's een paar hoogtepunten te selecteren. Het zijn er uiteindelijk toch nog veel, maar hopelijk kunnen jullie er toch van genieten.

Het was een heel geslaagde dag. Mooie uitstap die de rit meer dan waard maakt.

Prachtige reportage Hilde. Ook wij hebben genoten van al dat moois. En het hele gezelschap was in de ban van de prachtig onderhouden Abdij van Villers, je zou vergeten dat je in een ruïne rondwandeld.. Het was een geslaagde dag! 😍

Robert en FLorette Leyers 2019-10-13 15:44:59

Juweeltje in debouwkunst , die bogen prachtig werk , weet je in welke eeuw dit werd gebouwd ?

Luut 2019-10-13 17:33:55

Je weet zo'n gezellige dag altijd zo mooi in woorden te gieten, dat we al 3 keer door je verslag met foto's gegaan zijn ... ;-) Elkéén al 'klikkend' in zijn eigen bubbel van verwondering, hoe zalig was dat ! Bedankt voor jullie gezelschap.

Danny & Anja 2019-10-13 20:08:29

een prachtige locatie mooi in beeld gebracht door jou Ben zeker van plan om de abdij een bezoekje te brengen. Trouwens ,een knap geschreven reisverslag !!! Iirna