Rifflesee - Plodersee - Taschachalm

Oostenrijk, Mandarfen

Eén van de mooiste plekjes in het Pitztal moet wel de Rifflesee zijn. En telkens we hier komen, staat er ook een wandeling in de buurt van de Rifflesee op het programma.

De Rifflesee is het grootste meer in de Ötztaler Alpen, waar het Pitztal deel van uitmaakt, en ligt op 2232m. Vooral haar markante groene kleur valt op en elke keer als ik haar zie denk ik "Wat een schoonheid". Ze wordt ook omringd door een prachtige bergwereld waarvan de Seekogel de belangrijkste top is. Van hieruit starten heel veel wandelingen. Wij deden er in het verleden al een paar en omdat ik eens iets anders wou, besloten we om vanaf de Rifflesee te wandelen naar de Plodersee. Normaal gezien een rode wandeling die goed te doen moet zijn. Anderhalf uur waar wij uiteraard 3u van maken :-D

We nemen de Riffleseebahn naar boven. Het eerste wat we doen is een vestje aantrekken want ook al begon de ochtend goed, hier hangen er wolken en komt de zon nauwelijks te voorschijn. Er is hier vlakbij de gondel een geocache te vinden, dus gaan we die eerst even zoeken. We plannen nooit wandelingen rond geocaches, maar als ze toevallig op de route liggen, dan gaan we toch even op zoek. Deze eerste is gemakkelijk gevonden en ook verder op de route komen we er nog een aantal tegen. Wegens tijdsgebrek hebben we ze niet allemaal gezocht. Dat zal voor een andere keer zijn.

De wandeling start gemoedelijk langs de oevers van de Rifflesee om dan achterin waar het water in het meer komt verder omhoog te gaan. Meer en meer komen we in een haast buitenaards landschap terecht. Hoe verder we gaan, hoe minder wandelaars we tegenkomen. De Plodersee geeft zich echter niet zo snel prijs. Elke bocht dat we nemen, denken we, "en nu zien we ze". Weer niet. We worden wel de hele tijd getrakteerd op een schitterend panorama en op een gegeven moment worden we verrast door schapen. Ze zitten hier elk jaar hoor, maar je weet nooit waar precies, en zo ben ik telkens opgetogen als ik ze dan toch tegenkom.

Nog één laatste stukje klimmen en dan ligt daar beneden zomaar ineens, de Plodersee ! Ik wist dat het een heel klein meertje was, dus ik had geen grote verwachtingen. En toch ontgoochelt ze niet. Diepblauw van kleur en kraakhelder water tussen de rood-bruine stenen. Ver weg van alles op 2475m hoogte. Het is er zo stil dat we even blijven genieten.

Daarna gaat het richting Fuldear Högenweg, maar wel via een andere afdalingsweg. Ondertussen krijgen we ook weer zicht op de Rifflesee die nu onder ons ligt. Zo zagen we haar nog niet eerder. Mooi !!!

Op een bepaald moment moeten we beslissen of we met de gondelbaan terug naar beneden gaan of verder te voet naar de Tachachalm naar het dal terug gaan. Ik weet het, we zouden het rustig aan doen vandaag, maar dit is zo'n mooi gebied waardoor we toch te voet afdalen.

En als we bijna weer aan de auto zijn komen we dezelfde jongeren van gisteren nog eens tegen die vragen of het nog ver is naar de alm. We stellen hen gerust :-)

Wij stappen moe maar voldaan in de auto en rijden terug naar Jerzens.

Misschien dat we het morgen dan toch maar eens rustig aan doen ....

Heel mooi, genieten van al die mooie zichten. Groetjes

Jacqueline 2018-08-03 12:50:54

Zo te zien heel mooi en fantatisch rustig

Luutzo te zien wel 2018-08-05 16:23:29

altijd supermooie foto"s

nancy 2018-08-22 18:58:53

Hoi kan je ook aangeven hoe lang quatijd deze route ongeveer is???

Jacquiene 2019-06-20 15:25:00

Beste Jacquiene, De totale tijd kan ik mij niet meer precies herinneren, maar wij deden er toch een paar uur over. Maar ... wij wandelen ook niet zo snel. Ik neem heel veel tijd om te fotograferen en rond te kijken om van de omgeving en de stilte te genieten. Over het algemeen starten wij zo rond 10.30u-11u in de voormiddag en wandelen we tot rond 16u.