Ename

België, Oudenaarde

Het is niet de eerste keer dat we in het lieflijke Ename komen, maar het is wel de eerste keer dat we er gaan wandelen. In de inspiratiegids van de Zwalmstreek, staat een wandeling die we wel eens willen doen. In totaal zo'n 13km. Dat is voldoende om de benen weer even los te maken. :-)

Meestal gaan wij alleen wandelen, maar vandaag hadden we gezelschap van onze vrienden uit Ardooie. We besluiten om tijdens het parcours ook uit te kijken naar geocaches. Er liggen er veel in deze streek, maar slechts enkele liggen ook op het parcours van de wandeling.

We beginnen aan het mooie Enameplein en wandelen vandaar naar de archeologische site van het dorp. Een interessant stukje geschiedenis. We horen een biepje op de gps, "Aha ! Een geocache in de buurt". Vrij snel gevonden, maar ... "Euch, heeft iemand een balpen bij ?". Gelukkig wel, zodat onze namen in het logboekje komen te staan.

We lopen verder naar de Schelde waar we een hele tijd langs het jaagpad blijven lopen. Links de Schelde, rechts de Rijtmeersen, een natuurgebied. Ook hier zijn er 2 caches gezocht en gevonden.

Helaas loopt de wandeling langs heel veel verharde wegen, waardoor het een beetje eentonig wordt en waardoor we ook wat last hebben van auto- en fietsverkeer. We zijn dan ook blij als we eindelijk terug onverharde wegen hebben, op het laatste stukje van de wandeling. Dat gaat langs en door het Enamebos. Uiteindelijk komen we aan de rand van het dorp terug uit, waar er nog een laatste cache gevonden wordt.

We komen nog langs het mooie kerkje van Ename en na 13km zijn we blij terug aan de auto te zijn.

We hebben honger gekregen en rijden nog naar Flobecq, zo'n 15km verderop. In bistro D'Houppe eet je eenvoudig en lekker voor een eerlijke prijs. Zeker een aanrader waar je na een wandeling gerust in sportkledij aan tafel kan. Ook honden zijn hier welkom. Een adresje trouwens om te onthouden want ook hier nodigt de streek uit tot wandelen. We komen dus zeker nog terug. Bistro D'Houppe is trouwens heel populair bij wielrenners. Ik geloof dat zowat alle grote namen hier al geweest zijn.

Met een voldaan gevoel rijden we terug naar huis. Deze wandeling is zeker niet de mooiste wandeling in de streek. Daar moeten we eerlijk over zijn. Maar uiteindelijk liet ze ons wel weer nieuwe plekjes ontdekken.

Tot een volgende !

Ename een historisch belangrijke plaats. De Schelde vormde de grens tussen het Duitse rijk en Vlaanderen dat bij Frankrijk behoorde. Vandaar de belangrijkheid van deze plaats voor de bewaking van de grenzen. Regelmatig werd er een robbertje gevochten. En uiteindelijk werd het vestiging met de grond gelijk gemaakt. De archeologische site werd eind jaren 70 begin jaren 80 van vorige eeuw ontgonnen. Margot heeft er tijdens haar vakantie toen aan meegewerkt. Met een gans team jongeren logeerden ze op de site in een caravan en tenten. Op de foto's bemerk ik dat alles weer overgroeid is met gras.

André 2018-06-17 14:11:10

Foto s die aantonen dat er ondanks je verhaal van verharde wegen toch midden in het groen mooi wandelen is ..weer een Stukje van Vlaanderen gezien 😀