Poelberg - Meikensbossen

België, Tielt

Pinksteren vandaag en ook dit weekend wil het weer niet mee. In plaats van zalig lenteweer, krijgen we ook nu weer wolken en wind. Met 13°C blijft het gewoonweg te koud en guur voor de tijd van het jaar.

Vandaag zou de "betere" dag van het verlengde weekend worden en inderdaad, er worden geen plensbuien voorspeld en in de voormiddag is er meer kans op zon dan later op de dag.

Ik wil toch graag de benen strekken en zo download ik een 10km lange wandeling op de grens van Tielt en Dentergem. Het wandelnetwerk "Poelberg - Meikensbossen" is vrij recent bewegwijzerd. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zo heel veel van, maar het is niet zover van bij ons en zodoende vertrekken we na ons late ontbijt.

Blijkbaar zijn we niet de enigen die van dat gedacht zijn. We hebben een klein beetje de pech dat er zowel een wandeltocht als een fotozoektocht doorgaat op een deel van ons parcours. Teveel volk rond ons oren naar onze smaak.

We parkeren de auto aan het bezoekerscentrum op de Poelberg. Van hieruit maken we een dubbele lus. Het eerste deel is meteen ook het mooiste. We starten dus op het hoogste punt op de Poelberg zelf waar je wel een mooi zicht hebt op de omgeving. Er staat een stevige wind en even verder komen we dan ook voorbij een oude molen, die hier echt wel op z'n plaats staat.

We lopen verder naar het natuurgebied Meikensbossen. Een mooi en jong stukje natuur. Hier is het rustig. We komen voorlopig geen wandelaars tegen.

Even verder echter zitten we weer op het parcours en komen we opnieuw aan de Poelberg uit. We volgen verder de route uit de GPS. Deze volgt echter niet meer de knooppunten en dat merken we meteen. Op een gegeven moment lopen we zelfs naast een erg drukke weg. Het wordt ook almaar bewolkter en kouder. Ik ben dan ook blij als we opnieuw aan de molen komen en even later aan de auto.

Het is een klein wandelnetwerk en waarschijnlijk ook het dichtste bij ons in de buurt. Maar het loopt voornamelijk over verharde wegen en ik mis toch wel een beetje afwisseling en avontuur, vooral in het tweede deel.

Maar voor vandaag heb ik er toch van genoten om even buiten te zijn. Misschien moeten we dit gebied eens herbekijken en een andere route uitstippelen.

Toch aardige fotos,lijkt erg rustig met mooie wolken , maar Pinksterweer is het niet 😉enfin een frisse neus halen is nooit weg. Kijk uit naar de volgende uitstap

Luut 2021-05-23 21:05:57

Blijkbaar is dit een nogal kale streek, die dank zij de her aanplanting van nieuw groen er binnen enkele jaren beter zal uitzien. Toch mooie foto's geschoten met indrukwekkende wolken hemels. Het droevige van een wandeling in dit trieste weer is dat je nergens eens gezellig kunt binnengaan voor een warme drank.