Beeldig Beloeil

België, Belœil

Het is echt nazomerweer en dat nodigt uit om weer even de wandelschoenen aan te trekken en erop uit te trekken. Het is trouwens alweer een paar weken geleden dat we nog eens gingen wandelen.

In het Pasar magazine van september zag ik een mooie wandeling staan rond Beloeil en die wilden we wel eens doen.

De wandeling met GPX-bestand vind je hier : https://www.pasar.be/beeldig-beloeil

Een wandelGPS is hier wel handig want de routes in Henegouwen zijn niet zo duidelijk bewegwijzerd als de bij ons gekende wandelknooppunten. Met het GPX-bestand gedownload op de GPS gingen we op pad.

We parkeren op de parking van het kasteel van Beloeil en van daaruit vertrekt ook het traject. We zijn eigenlijk nog maar net gestart als we aan de achterkant van het kasteel uitkomen. En aangezien het net middag is, vond ik dit wel het ideale plekje voor een picnic. Even wat energie opdoen voor we aan de resterende 12km beginnen.
Aan de picnicplaats blijkt een geocache te liggen, dus dat gaan we eerst even zoeken.

We draaien letterlijk onze rug naar het kasteel en lopen via een rechte laan naar een mooie vijver. Wat is het rustig hier in de bossen van Stambruges ! We komen amper wandelaars tegen.
We lopen doorheen een echt varenbos, met varens die even groot zijn als wijzelf.

De wandeling is erg gevarieerd ook. Af en toe is er een wat pittiger stuk, maar over het algemeen is het een vlakke wandeling. Op een bepaald moment komen we voorbij de "Fontaine brouillante", een heuse bron die dus echt staat te borrelen. Net ziedend water.

Het is al na 16u als we terug aan de ingang van het kasteel zijn. Het kasteel zelf bezoeken we niet, maar dat kun je natuurlijk wel doen als er voldoende tijd is.

Wij hebben in ieder geval weer genoten van het mooie weer en de rustige en mooie omgeving.