Vallée du Loir : Bovenloop van Bonneval tot Fréteval

Frankrijk, Bonneval

Neen, er staat geen tikfout in de titel. Er bestaat wel degelijk een rivier met de naam Le Loir en die ligt toevallig wel in de buurt van die grotere rivier La Loire. Daarom wordt hij hier ook wel eens "La petite Loire" genoemd. Hij is ook veel kleiner, en heel wat minder bekend, maar als ik eerlijk mag zijn, vind ik hem eigenlijk mooier en schilderachtiger dan die grote Loire rivier.

We gaan die "Vallée du Loir" de komende dagen wat beter leren kennen. We vertrekken thuis rond 8.30u en rijden vlot tot net over Chartres. Rond de middag komen we aan op onze eerste stop : Bonneval. Het weer is niet echt top te noemen. We halen 13°C, er staat wat wind en tussen hier en daar een streepje zon zien we vooral dreigende wolken. We eten onze boterhammen op langs de kant van het water en genieten van het uitzicht.

Bonneval is in de middeleeuwen ontstaan rond de abdij van St-Florentin. Van deze abdij rest enkel nog de versterkte ingang. Speciaal is de gevel met schaakbordmotief.

Hier heb je ook een fraai zicht op de gracht rond het stadscentrum.

We lopen even binnen in de Eglise Notre-Dame, een kerk uit het begin van de 13e eeuw. Een mooi voorbeeld van zuivere gotiek. Er bevindt zich een mooi roosvenster boven het koor.
Verder zien we ook nog resten van een stadsmuur en de Tour du Roi.

We rijden langs een heel schilderachtig landschap en steken de rivier La Conie over in Moléans. Daar houden we nog even halt omdat we zo gecharmeerd zijn door deze kleine rivier, het 17e eeuwse kasteel en het ernaast gelegen kleine kerkje.

Onze volgende stop is Châteaudun, wat vanuit Parijs gerekend het 1e kasteel van de Loire is. Het ligt echter wel aan de oevers van de Loir. We parkeren de auto en klimmen via een trap naar het oude stadscentrum. We zijn niet van plan om het kasteel te bezoeken, maar genieten wel van de aanblik ervan. De ronde toren, de Donjon, is één van de eerste ronde donjons van Frankrijk en behoort tot de best bewaarde van het land. We volgen het toeristische parcours en lopen door oude, verlaten straatjes en steegjes. Niet veel toeristen hier op een weekdag. Het is ook nog "tussenseizoen" en dat merk je. Heel veel kastelen sluiten tussen 12 en 14u de deuren. Je raadpleegt dus best vooraf even de websites.
Châteaudun kan ons wel bekoren en we lopen er ook wat langer rond dan gepland.

Als we aan dit tempo doordoen dan komen we pas binnen 2 dagen aan de B&B aan ! :-D Ik had totaal niet verwacht dat deze streek zoveel te bieden had, dus zullen we keuzes moeten maken. We rijden verder langs de oevers van de Loir en komen voorbij het kasteel Montigny-Le-Gannelon. Dit kasteel is enkel op aanvraag te bezichtigen, dus stoppen we heel even voor de foto.

Bij Fréteval maken we nog een korte wandeling naar de vervallen toren van de oude feodale burcht. Ondertussen heeft het geregend en moeten we toch even op de klok kijken. Het is nog een eind naar Jarzé, onze slaapplaats. We hadden graag nog de abdij van Vendôme gedaan, maar dat zal voor een volgende keer zijn.

Rond 18.30u komen we aan in Jarzé, waar we inchecken in B&B Le Bignon. Even opfrissen en dan gaan eten in Restaurant des Plantes in het nabijgelegen Durtal.

Echt ergens anders en niet zomaar op een plaats, nee de hele omgeving is bezienswaardig 😄en zo aan de foto s te zien de moeite waard

Luut 2019-05-06 19:53:48

Ook weeral mooi! En zeggen dat ik nog nooit echt in Frankrijk geweest ben...