Terug naar huis over de snelle wegen

Frankrijk, Mantry

Aan alles komt een einde, zo ook aan onze week in de Franche-Comté-Jura.

Omdat we al de hele week rondgereden hebben, besluiten we om via de korte weg (lees: péage autosnelweg) terug naar huis te rijden. Dat kost je 52€, maar je staat wel op 6 uur terug thuis.

Ik wil ook zo snel mogelijk thuis zijn, want ik voel dat daar iets niet in de haak is. Dat gevoel blijkt ook correct te zijn want onze lieve, oude poes Knuf is niet in haar gewone doen. Haar ademhaling is te uitgesproken en ze is ook minder energiek dan anders. Bij mij gaan de alarmbellen af en ik weet ook wat er komen gaat. De volgende ochtend bevestigt de dierenarts mijn vermoeden : hartfalen. Het is tijd om Knuf los te laten. Na 18 jaar is dat niet gemakkelijk. Maar ik ben dankbaar voor die mooie jaren met haar.

Het zorgt voor een bitter einde van de vakantieweek en ik moet het verlies eerst een plekje geven vooraleer ik mij op het foto- en tikwerk kan concentreren. Dus vandaar de vertraging hier.

Het doel van de reis was om een nieuwe streek te ontdekken en dat hebben we ook gedaan. De Franche-Comté-Jura is een prachtige streek met veel gezichten. Ze biedt niet alleen natuurschoon, maar ook culinaire hoogtepunten.

Het is een relatief kleine streek waardoor de meeste hoogtepunten vrij snel bereikbaar zijn. Wij hebben veel kilometers gereden doordat we echte rondritten deden in de verschillende regio's.

Onze verblijfplaats Mantry vonden wij een uitstekende uitvalsbasis voor al onze uitstappen. Wil je echter meer ontdekken in de Haut-Jura en de Doubs, dan moet je al rekenen op een uurtje rijden en kies je misschien beter voor een onderkomen dichterbij.

Ons onderkomen in Hotel La Fontaine is ons wel bevallen. Hoewel het hotel vooral een doorreizend publiek heeft, hebben wij ons daar wel een week lang goed gevoeld. Het restaurant heeft een goede kaart en men past zich ook gemakkelijk aan uitzonderingen (zoals vegetariërs) aan. Zouden we er terug logeren? Jawel, maar dan niet meer in halfpension. Een vrije keuze à la carte was beter geweest voor ons. Qua prijs kwam het toch op hetzelfde neer.

Ik denk wel dat we nog eens terug gaan op een ander tijdstip van het jaar. Ik wil die watervallen graag eens zien, en volgens mij moet het kleurenpallet er in de herfst oogverblindend zijn. We hebben ook veel dingen niet gedaan doordat het er te warm voor was.

Het is echter niet zo dat we er voor een weekendje naartoe kunnen. Daarvoor is 600km net iets te ver, maar een midweek lijkt ons ideaal.

De Haut-Jura hebben we niet gedaan omdat de rit ernaartoe te ver was om nog tijd genoeg te hebben om daar nog rond te rijden. Ook toppers als Dole, Besançon en de regio van de Doubs hebben we onvoldoende gezien.

We kunnen dus zeker nog een aantal redenen bedenken om nog eens terug te gaan.

Dat de streek de moeite waard is om er even halt te houden spreekt voor zich. Gewoon doen ;-)

Bedankt om ons te volgen en graag tot binnenkort ...

Bedankt voor de mooie verslagen , we konden kennis maken met een voor ons onbekende streek en zijn warm gemaakt om daar in de toekomst ook wel eens halt te houden. Meteen herdenken we ook jullie allerliefste Knuf ♥ , het is goed dat ze jullie opgewacht heeft zodat er nog even tijd was voor afscheid, al is dat een magere troost. X