De Radiotelescoop van Effelsberg

Duitsland, Mayschoß

Ik strompel bijna letterlijk uit bed ! Ook vandaag wordt het eerder een bewolkte dag. Zolang het droog blijft vinden we dat niet erg want het is prima wandelweer.

Wandelen ... ik mag er nu nog niet aan denken. Ik voel alleen maar stramme spieren en pijnlijke voeten. Maar ik laat me niet kennen...

Eerst nog even van het ontbijt genieten. Daarna uitchecken voor we terug op pad gaan.

Gezien het een wijnstreek is en ik toch wel graag een glaasje drink, lopen we eerst even binnen bij de Winzergenossenschaft in Mayschoss. Die hebben een mooi wijnaanbod en helpen je graag bij je keuze. Proeven is uiteraard nooit een probleem hier, zelfs al is het pas 10.30u. Niet het meest ideale uur natuurlijk, maar ik wil toch niet zomaar wat aankopen zonder te weten wat ik koop. De wijn is hier heel betaalbaar. Ik kies voor frisse Riesling, Rivaner en een Spätburgunder rosé. Zo kan ik thuis nog even nagenieten :-D

Ik wil ook nog lekker Duits brood meenemen naar huis, dus ook daarvoor lopen we eerst even de lokale bakkerij binnen. We kopen een Eifler en een Ahrweiler brood, beide uiteraard met zuurdesem. Ik hou er wel van.

Daarna verlaten we de Ahr en rijden een 15-tal km verder naar Effelsberg in de buurt van Bad Münstereifel. Daar staat ergens verstopt in de natuur de grote radiotelescoop. Tot in 2000 was hij met zijn 100 meter diameter de grootste ter wereld. Nu is deze eer voor de Amerikaanse Green Bank Telescope weggelegd.
De telescoop wordt nog altijd dagelijks gebruikt door het Max-Planck-Instituut in Bonn. Het is niet de eerste keer dat ik het ding zie. Ik denk dat ik hier al voor de 3e keer sta en nog steeds word ik erdoor overrompeld. Wie nietsvermoedend hier in de buurt komt wandelen, schrikt zich gegarandeerd een hoedje als het ding plots boven je uit torent !

In de loop der jaren is er wel wat aan de "toeristische" infrastructuur verbeterd hoor. Er zijn wegwijzers naar de telescoop en er is een parking voorzien. Vanaf de parking is het echter nog een km lopen naar het bezoekerscentrum en het zicht op de telescoop. Sedert mijn laatste bezoek is er een betere weg aangelegd naar het platform en zijn er ook toiletten voorzien.

Hoewel ik nog naweeën heb van de wandeling van gisteren, stem ik in om samen met Vincent een wandeling van 12km te doen rond de telescoop. Het is een wandeling met GPS-coördinaten die van internet gehaald werd. In geval van nood, kunnen we op 4 verschillende plekken de wandeling inkorten. Ok, we zijn hier nu, dus waarom niet. De meeste toeristen komen tot aan het platform en lopen dan terug naar de parking. Ik wil best wel het gebied rond de telescoop eens zien.

We lopen weer door bos omhoog en omlaag. Af en toe doemt de telescoop weer voor ons op. Het heeft wel iets. Behalve 3 ruiters te paard komen we op de hele wandeling niemand tegen. Het is duidelijk dat het hier niet echt toeristisch is. Je kunt hier nochtans fantastische wandelingen maken.

We lopen ook een stuk over grote weilanden om dan weer af te dalen naar de telescoop. Ondertussen weten we dat de maker van de GPS-route af en toe een hoek afsneed en zo steil omhoog of naar beneden ging ipv het pad te volgen. Wij volgen het pad waardoor we dus alweer aan meer kms dan voorzien komen. Vincent vraagt me wel telkens of we inkorten of niet. Ik wil niet over een asfaltbaan lopen, dus lopen we de route uit.

Helemaal op het einde komt het zwaarste stuk omhoog. Hier heb ik tijd voor nodig want anders haal ik de auto niet meer, denk ik. Maar ik haal het wel en laat me tevreden op de passagierszetel neerploffen. Het is 16u, het is goed geweest. Ik wil naar huis.

Om 19.15u zijn we terug thuis. Tijd om te recupereren. Morgen nog een dagje uitrusten en dan terug aan het werk.

Ik heb best wel genoten van onze 3-daagse kortbij vakantie. De Eifel en de Ahr zijn zeker een aanrader voor wie eens iets anders wil dan de Ardennen. Je kunt er heerlijk wandelen zonder een ziel tegen te komen, maar je kunt er evengoed fietsen of er met de auto op uittrekken. Het hoeft niet altijd een citytrip te zijn om eventjes "weg" te zijn. Ook dichtbij zijn nog heel wat plekjes te ontdekken.

Tot een volgende !

Ik begin bij de Laatste wandeling mooi wandelweer aan de zonnige foto s te zien.chapeau vooor je ( jullie) doorzettingsvermogen.

Luut 2018-08-17 21:23:07

Een wandeling die waarschijnlijk in de benen zit! Ben wat achter met alles te lezen, vandaar deze late reactie! Groetjes,Dirk