Jerzens Stuibenfall

Oostenrijk, Jerzens

In de 5 jaar dat we hier komen hebben we nog nooit echt zomerweer gehad. Meestal is het afwachten wat het weer wordt en aan de hand daarvan plan je je dag. Maar deze keer ziet het ernaar uit dat we geen rekening moeten houden met eventuele buien of een onweer. Al vanaf 's ochtends vroeg is de zon van de partij.

De eerste keer dat we hier waren was één van onze eerste wandelingen die van Jerzens dorp naar de Stuibenfall. Toen liepen we er echter in de regen naartoe en dat is een heel ander verhaal dan bij goed weer. Hij stond nog steeds op ons to-do-lijstje en het ziet ernaar uit dat vandaag wel eens de geschikte dag zou kunnen zijn.

Omdat we gisteren pas aankwamen, gaan we niet meteen alle registers opentrekken en hoog de bergen in trekken. Het is beter om eerst wat aan deze hoogte van 1500 meter te wennen.

Na het ontbijt trekken we de wandelschoenen aan en vertrekken we aan het hotel via de wandelweg naar het dorp richting Stuibenfall. Het is nu al warm en we zijn blij dat het grootste deel van de wandeling in bosgebied gaat zodat we in de schaduw kunnen lopen. Op zo'n eerste wandeling is het weer genieten van zowel de omgeving als van de geur hier. Dat is eigenlijk niet te beschrijven, die mengelmoes van alpenkruiden en dennengeur. Ik wou dat we het konden bottelen en meenemen naar huis.
Het is ook weer wennen aan het stijgen en dalen tijdens het wandelen. Ik wandel veel trager dan Vincent, ook omdat ik om de haverklap stop om een foto te maken. :-D

We komen niet veel mensen tegen, maar hoe dichter we bij de waterval komen, hoe drukker het wordt. Eerst hoor je de waterval en dan plots sta je ervoor. Oh, wat is dit mooi en wat een verschil met 5 jaar geleden toen we hier moederziel alleen stonden met de regencapes aan. De Stuibenfall dankt zijn naam aan het stuiven van het water. Na de klim is dit dus een meer dan welkome verfrissing. We zijn niet de enigen hier. En omdat het net rond de middag is, is het een mooi plekje om te picnicken. De waterval is één van de hoogste van Tirol en valt zo'n 160m naar beneden. Hij wordt echter vaak verward met de Stuibenwasserfall in het Ötztal hier vlakbij.

De GPS laat een biepje horen en dat betekent dat er een geocache heel dichtbij zit. We gaan niet speciaal op jacht naar geocaches, maar als we er tegenkomen op het traject, dan is het wel leuk om ze ook te zoeken en te loggen. We vinden hem met gemak. Na een korte pauze gaan we weer verder op stap. Nu gaat het weer bergaf tot aan de rivier waar het dal zijn naam aan te danken heeft : De Pitze. Van hieruit kun je wandelen doorheen de Pitzeschlucht. Die hadden we nog niet gedaan, dus duiken we weer het bos in. Een mooie wandeling die uitkomt in het gehucht Kienberg. We vullen ons water bij en gaan verder terug omhoog naar de dorpskern van Jerzens. Ons hotel ligt echter nog eens 500 meter hoger en dat zie ik met deze hitte niet meer zitten. Na 13 km vind ik het goed geweest. Ik besluit de bus naar omhoog te nemen. Vincent gaat te voet omhoog. Maar terwijl we wachten zoekt hij ook hier naar nog een nabijgelegen geocache.

Het Pitztal beschikt over een heel goed openbaar vervoernetwerk. Als toerist betaal je 5€ en daarmee kun je dus het hele dal doorkruisen met de bus. Heel handig als je geen luswandeling doet om terug aan je startpunt te geraken. De bussen rijden ook stipt op tijd.

We genieten nog van een mooie avond. Morgen staat een ander avontuur op het programma !

Onder de foto's ook nog een korte video van de waterval.

Heel mooi geschreven en mooie foto's Hilde! En hoe mooi onze reis ook geweest is, als ik je fotos zie wordt ik altijd een beetje jaloers, want Tirol is ook altijd mooi en men 2e thuis...

Dirk 2018-08-01 16:05:16

Hei maat, schitterende natuur zeg!!!!! Mooie reis. Ik denk dat het wilde marjolein is i.p.v. tijm,het bloempje. En de grote rosé bloem is wilde balsemien,💋💋

Astrid 2018-08-02 20:12:39

leuk

nancy 2018-08-22 18:58:01

Mooie reportage,wij gaan in juni naar Pitzdal(Wenns).Heb ij verslagen van mooie dagwandelingen.Laat het mij gerust weten.