Mayschoss, het hart van de Ahrvallei

Duitsland, Mayschoß

Een paar weken geleden stelde mijn baas voor om een paar extra dagen vakantie in te lassen rond 15 augustus. Een lang weekend van 5 dagen ? Daar zeggen wij geen neen tegen. En met een hete zomer als dit jaar zijn we ook niet van plan om thuis te zitten. Waar kunnen we zo kortbij eens naartoe om de benen nog even te strekken ?

Ik denk aan de Eifel en al zoekend kom ik op het gebied er vlakbij uit, de Ahrvallei. Een combinatie van heuvels, bos en wijngaarden. Dat kan niet slecht zijn. Ik vind op internet een klein hotel restaurant waar je voor 88€ een kamer met ontbijt hebt. Het restaurant wordt ook goed aanbevolen en heeft een aantal veggie gerechten op de kaart. Bovendien is het prachtig gelegen aan de Ahr. Voor dat geld kun je niet sukkelen.

Voor we vertrekken wordt de kaart van de streek in de wandel-GPS geladen en zoekt Vincent een 3-tal wandelingen uit.

Eigenlijk waren we hier 11 jaar geleden ook al eens voor een paar dagen, maar toen logeerden we niet in de Ahrvallei zelf. En toen maakten we ook nog niet echt wandeltochten. Ik denk dat we toen vooral wat rondreden in de streek en de kleine stadjes bezochten. Veel details zijn er niet blijven hangen, dus een tweede bezoek hier kan geen kwaad :-)

We zijn niet gehaast want onze bestemming is maar 350km van huis. Rond 9.30u vertrekken we vanuit Izegem en om 12.30u staan we op de parking aan het hotel. Het is te vroeg om in te checken, dus rijden we eerst nog even door de streek. We stoppen aan een mooi uitzichtpunt over Dernau. Ik herken het, maar toen was er nog geen parking voorzien hier. 11 jaar geleden maakte ik exact dezelfde foto hier en toen was het ook exact hetzelfde weer. Warm, maar bewolkt.

We rijden naar Dernau waar we ons parkeren en even een hapje gaan eten. Alle etablissementen hier stralen vergane glorie uit. Het lijkt alsof de tijd hier is blijven steken in de jaren 80 van de vorige eeuw. Ook het publiek is wat ouder. We zien nauwelijks jonge gezinnen. Het deert ons niet. We eten goed en goedkoop.
Als we terug aan de auto komen zien we echter een parkeerboete tussen de ruitenwisser zitten. Verdorie, hier moet je blijkbaar op zondag ook parkeergeld betalen. We laten het aan ons hart niet komen en zetten koers naar het hotel.

Het hotel is 3-sterren, maar eigenlijk is dat een beetje te hoog gegrepen. Zoals eerder gezegd, is de tijd in heel deze streek stil blijven staan ergens in 1980. Ook hier in het hotel. We checken in en krijgen kamer 24. Dat is op het 2e verdiep. Er is geen lift. Dat is voor ons geen probleem, maar als je minder mobiel bent, kan ik me voorstellen dat dat minder evident is. Als we de kamer binnen komen is het eerste wat ik zeg "Owkee..." Ik lig bijna in een deuk want de kamer trekt in de verste verte niet op de foto's van de website. Hier is 30 jaar niets veranderd aan de aankleding van zowel de kamer als de badkamer, behalve het bed. Dat ziet er recenter uit. Doordat de kamer nooit opgefrist werd, zijn er sporen van intensief gebruik. Zo is de vloerbedekking vol zwarte vlekken en zie je ook vlekken op de muren. Ik werp de ramen open want de kamer ruikt naar Fébrèze en daar kan ik dus niet tegen. Maar ... de kamer is wel ruim en het bed ligt goed. Bovendien heb je een groot balkon met zicht op de Ahr. Voor twee nachten zal het hier wel lukken. Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat het hotel aan de doorgangsweg ligt en je dus zowel overdag als 's nachts verkeerslawaai hebt, zeker als je met de ramen open slaapt.

Het is ondertussen 16u en we gaan nog even wandelen. Vincent heeft een rondwandeling rond Mayschoss in de GPS van ongeveer 8km. Dat moet lukken.

De Ahrvallei is één van de kleinste en meteen ook noordelijkst gelegen wijnregio's van Duitsland. Ze is vooral bekend om de rode wijn, maar er worden ook witte wijnen gemaakt. Door het microklimaat dat hier heerst kan hier nog aan wijnbouw gedaan worden. Wij staan vooral verbaasd over de erg steile wijnhellingen, waar de wijnstokken op rotsbodem staan. De wijnboeren hebben het hier niet gemakkelijk en op veel hellingen gebeurt het werk manueel en niet machinaal. Misschien dat daardoor de wijn hier ook als kwaliteitswijn hoog aangeschreven staat. Hier gaan ze voor kwaliteit ipv kwantiteit. Het moet gezegd, dat zelfs de droge wijnen hier nog steeds die typisch zoete Duitse toets hebben, maar slecht kun je ze niet noemen. In Mayschoss heb je het oudste wijngenootschap van de vallei, maar daarover later meer.

Een gekende wandelroute hier is de "Rotweinwanderweg". Die loopt doorheen de wijngaarden van de volledige vallei. Het is een wandelnetwerk waar je gemakkelijk in verdwaalt want zowat alle wegen zijn met elkaar verbonden en heten ook "Rotweinwanderweg". Er bestaan wandelkaarten van de streek, maar die zijn niet nauwkeurig genoeg om alle paden op de zien.

Gelukkig hebben wij sinds kort een goede wandel-GPS en die komt hier echt goed van pas. Alle wegen en paden staan op de kaart die Vincent oplaadde, waardoor je steeds weet waar je bent en waar je eventueel je weg kunt inkorten.

We starten onze wandeling meteen aan het hotel om 500m verder op het parcour te komen. Het is meteen een klimmetje omhoog tussen de wijnranken naar het bos. Het is warm hier op de hellingen en in het bos worden we meteen geplaagd door muggen. Gelukkig hebben we onze voorzorgen genomen en kom ik er zonder muggebeten vanaf. Het is een afwisselende wandeling met stukken bos, wijngaarden, panorama's op Mayschoss en op de burcht "Saffenberg". Dit is de oudste burcht van de vallei en werd in 1081 voor het eerst vermeld. Wij gaan er niet naartoe, maar komen er tijdens de wandeling wel vrij dichtbij.

De wandeling op de GPS wijkt een beetje af van het echte parcour en voor we het weten hebben we 12km (ipv de voorziene 8) in de benen. We komen pas rond kwart voor 7 aan in het hotel, waardoor we iets later dan voorzien aan tafel gaan. Hoewel het weer gaat veranderen, zitten we hier wel heerlijk op het terras te dineren. Prachtige zonsondergang en een mooi zicht op de Ahr en de wijngaarden.
De keuken werd hier hoog aangeschreven en we moeten ook toegeven dat je hier een goede Duitste maaltijd voorgeschoteld krijgt. Ik ken de Duitste porties, dus hou ik het enkel bij een hoofdschotel, die voor mij bestaat uit spaghetti met kruiden en "Pfifferlinge" (soort paddestoelen) in roomsaus. Vincent laat zich nog eerst gaan aan een voorgerecht van warme geitenkaas. Daarna volgt voor hem de hoofdschotel, een steak Vulcan met krokketjes. Hij wou nog een dessert, maar dat is niet meer gelukt. :-D Alles samen eten en drinken we met twee voor minder dan 50€ !

Onze eerste dag vinden we al geslaagd. Morgen meer avonturen !

Hallo Hilde! Veel plezier in Duitsland! Ziet er in elk geval heel mooi uit! Groetjes, Dirk

dirkentonys.reisdagboek 2018-08-15 15:57:21

Heb blijkbaar de reeks in de verkeerde volgorde gelezen, maar maakt niet uit. De foto's bevestigen: een heel mooie streek! Misschien eens iets voor in het voorjaar... Tony nog warm maken :-) Groetjes, Dirk