Winterwandelen in het Land van Mortagne

België, Zwevegem

Tussen de feestdagen zijn we even thuis. Na een paar dagen wisselvallig weer, wil ik vandaag naar buiten. Mijn fitbit is trouwens akkoord want volgens hem (of is het haar ?) ben ik niet actief genoeg. Is ook zo. Vorige week kreeg ik nog eens een verwittiging van mijn rug, met een lumbago als straf. Met een kantoorjob is het trouwens niet altijd evident om dagelijks 10.000 stappen te doen, wat we met z'n allen volgens de volksgezondheid wel zouden moeten doen. Er is dus nog wat werk aan de winkel.

We staan op met een stralende zon vandaag, maar ook met temperaturen rond het vriespunt. De volgende dagen ziet het weer er volgens het kmi ook niet bijzonder uit, dus het is nu of nooit om nog een laatste wandeling van het jaar te maken.
We vullen de rugzak en duffelen ons goed in en rijden tot Knokke. Niet Knokke aan zee, maar Knokke, een deelgemeente van Zwevegem.

Deze streek maakt deel uit van het wandelnetwerk van "Het Land van Mortagne", een lichtglooiend landschap. Dit is een industriële regio nabij het kanaal Bossuyt-Kortrijk. Ik maak mij dus geen illusies dat ik in een stiltegebied zal lopen. Veel bebossing is er niet, maar hier en daar toch wel een klein stukje. We lopen vooral langsheen het kanaal en daarna tussen uitgestrekte velden. Neem het geluid van de industrie hier weg en het is er muisstil. Ik neem aan dat op zondag ook zo is, maar vandaag is een weekdag.

Het is winter, dus alles in de natuur is in diepe rust.
De meeste bomen zijn kaal en de akkers liggen er nat, koud en verlaten bij. Af en toe hoor je een vogel en hier en daar zie je op de akkers kraaien zoeken naar voedsel.

Het is koud en de wind is genadeloos, maar uit de wind en in het zonnetje is het heerlijk lopen. Vincent heeft een route uitgestippeld van 15km. Ik weet dat ik dit bij warmere temperaturen zonder probleem zou kunnen lopen, maar vandaag zijn de laatste 2km er teveel aan. Die worden puur op wilskracht gedaan. Is het door de kou, een rug die nog niet optimaal is of gewoon vermoeidheid ? Geen idee. Misschien een samenloop van alle drie.

We komen net voor donker thuis en sluiten onze laatste wandeltocht van dit jaar af met een heerlijke raclette.

Maak er een fijn eindejaar van en graag tot volgend jaar !

Ik had de titel eerst verkeerd gelezen als "het land van Montaigne" en dacht dat jullie naar de Périgord getrokken waren. Het is dus dichter bij huis maar zeker ook de moeite op deze zonnige winterdag. De foto's zijn prachtig gelukt vooral omdat je de lichte glooiing van het landschap zo scherp ziet. Proficiat Hilde.