De hoogtepunten van Sevilla stad

Spanje, Sevilla

Toen ik eind augustus 2016 deze reis boekte, hadden we een ochtendvlucht naar Sevilla, maar die werd helaas verplaatst naar een namiddagvlucht waardoor we eigenlijk een halve dag "kwijt" waren om Sevilla zelf te bezoeken. Een streep dus door mijn rekening, maar aan de andere kant dan weer niet want zo hebben we een reden om nog eens terug te komen hier.

Het moet gezegd worden dat Sevilla heel wat te bieden heeft waardoor het de ideale bestemming is voor een citytrip. In de groene michelingids van Andalusië worden 40 pagina's alleen al aan deze stad geweid. Onnodig te zeggen dus dat wij een selectie daaruit moesten maken uit wat we per se wilden zien en wat kon wachten tot een volgend bezoek.

Voor mij was de keuze snel gemaakt : absoluut het Real Alcazar en de Plaza de España. En uiteraard de kathedraal. En toch pakte het anders uit. ;-)

Het Real Alcazar of het koninklijk paleis met de bijhorende tuinen is ongetwijfeld de grootste trekpleister van de stad. Het is dan ook beter om toegangsticketten voordien via internet te bestellen. Drukste periode is rond de middag, maar ik wou niet met een blik op de klok zitten ontbijten, dus besloot ik de tickets te bestellen van 16u. Dan konden we 's ochtends naar de kathedraal ... dacht ik. Ik was helemaal uit het oog verloren dat het zondag was en dat Spanje nogal katholiek is waardoor de kathedraal op zondag slechts een paar uur in de namiddag te bezoeken was, zo tussen de misvieringen door. En daar wij toen het Alcazar deden moesten we de kathedraal dus links laten liggen. We zijn er uiteindelijk wel gratis binnen gegaan hoor tijdens een dienst, maar dan kun je niet alles zien. Dat doen we dus nog eens opnieuw een volgende keer.

We startten de dag met een stadswandeling om zo bij "Casa de Pilatos" aan te komen. Lang getwijfeld of we dit zouden bezoeken. Ik wist nl. wat er in de namiddag nog kwam dus had ik een beetje schrik van "teveel" paleizen en Moorse kunst . Maar het was vrij vroeg nog, dus weinig toeristen en Vincent zag het wel zitten, dus toch naar binnen. Dat hebben we ons absoluut niet beklaagd ! Dit was onze eerste kennismaking met de Moorse stijl en dan kom je als het ware ogen tekort. Het fototoestel doet overuren. We konden alles rustig bekijken wat het bezoek nog zo aangenaam maakte.
Het Casa de Pilatos heeft eigenlijk niets met Pilatus zelf te maken, behalve dat ervan beweerd wordt dat het huis van Pilatus als model diende voor deze woning.
Dit is dus een privéwoning, een "klein doeningske" dat vooral wou imponeren. "Wat de koning kan, kan ik ook". Het werd aan het eind van de 15e eeuw opgetrokken in de mudejar-, rennaissance-, gotische stijl. Je ziet er vooral veel azulejo's, de typische tegeltjes van de streek. Vooral de traphal is indrukwekkend. Het huis is tot op heden nog steeds in privébezit.

Na dit huis lopen we verder door de stad. Het is vandaag trouwens een volledig bewolkte dag, met wel meer dan 30°C. Een beetje jammer voor de foto's want dan komen die kleurtjes net niet zo schoon uit. Nog een reden dus om nog eens terug te komen. :-)

We passeren het Real Alcazar waar er inderdaad een hele lange rij staat aan te schuiven voor een ticket. Ik denk dat het zeker anderhalf uur wachten is. We lopen naar de kathedraal. Wat een mastodont ! Wat een afmetingen ! Er is een kerkdienst bezig maar ik loop toch even binnen om een idee te hebben. Voor een bezoek en een klim op de Giralda toren kun je op een paar uur rekenen. Dat is vast wel de moeite.

Voor we het weten is het tijd voor de hoofdbrok van vandaag, de Real Alcazar. Met onze gereserveerde tickets kunnen we de rij wachtenden voorbij lopen en meteen doorlopen naar de ingang. Het koninklijk paleis wordt ook vandaag nog als residentie van de koninklijke familie gebruikt. Als je de hordes mensen buiten ziet, dan denk je dat het hier heel druk zal zijn, maar dat viel eigenlijk best wel mee. Om foto's te maken zonder mensen op moet je ofwel geluk hebben ofwel heel veel geduld hebben. Heel af en toe had ik allebei. Als fotograaf kun je hier tijd huren. Dat is onbetaalbaar, maar hoe zalig moet dat niet zijn, om al die pracht in alle rust te kunnen zien ! We waren in Casa de Pilatos al voorbereid en het begin van de rondgang viel nog mee, maar hoe verder je kwam hoe rijker de versiering. Je weet niet waar eerst gekeken tot je ergens op een saturatiepunt komt en je bijna zonder kijken nog door weer een andere zaal loopt. En dan sta je plots in de tuin en wat voor een tuin ! Overal in de stad en ook hier hangt een typische geur en die blijkt van de sinaasappelbomen te komen die je dus ook doorheen de hele stad vindt. Ik ben er gek op. Schitterend gewoonweg. En dan hebben we het nog niet over de Jacaranda boom gehad. Een vrij onopvallende boom, behalve gedurende een 2-tal weken in mei als de kruin helemaal vol paarse bloemetjes staat. Wij zien het letterlijk paarse bloemetjes sneeuwen. Een mooi gezicht. De tuinen hebben afwisselende stijlen en in de Engelse tuin hoor je de pauwen al van ver. Het is broedseizoen, dus willen de mannetjes de vrouwtjes imponeren. Heel af en toe wordt er dus al eens gepronkt met de veren. :-)

Rond 19u was het goed geweest en hoewel de benen al moe zijn, lopen we toch nog naar het Plaza de España. Een schitterend plein met heel veel azuleja's versierd. Maar we zijn moe, de voeten doen pijn en we hebben al teveel indrukken gehad voor vandaag, dus blijven we niet te lang hangen. Op de stappenteller zien we dat we vandaag toch zo'n 15km in de benen hebben.

We keren terug naar het hotel, frissen ons op en brengen de rest van de avond op terrasjes door.

Sedert de serie "Game of Thrones" hier voor een stuk opgenomen werd, komen ook veel fans van de serie deze stad bezoeken. Vooral het Real Alcazar en het Plaza de España waren filmsets.

Morgen verlaten we de stad en trekken we verder het binnenland in.

Heel mooie foto's die je gemaakt hebt. Heel heel prachtig Hilde. Een paar jaar geleden hebben we ook ongeveer dezelfde reis gemaakt. Als dan die realisaties ziet in de paleizen en moskeeën en de confrontatie van die twee culturen die zeker evenwaardig waren vraag je je toch af hoe ver is en waarom is het zo ver kunnen komen dat we we nu met zulke problemen als ISIS geconfronteerd worden. Hilde, ik zoek nog een fotograaf om op het einde van het jaar een reportage te maken over het 30 jarig bestaan van onze vereniging Mars & Mercurius. Moest jij daar interesse voor hebben, spring dan maar gerust eens binnen als je naar Brugge komt dan kunnen we daar eens over praten. Vele groeten ook aan Vincent André

André 2017-06-03 21:44:36

Mooie reis en fijne tekst om te lezen! Genier er nog van na! Mooie foto's en ongelooflijk hoeveel details ze gestoken hebben in de versiering van die gebouwen. Die Moorse gebouwen zijn inderdaad de moeite! Groetjes, Dirk

dirkentonys.reisdagboek 2017-06-04 09:05:26

Wel de foto s gezien op facebook maar nu pas het verslag gelezen en de vele mooie beelden met stijgende bewondering bekeken ,ook het verslag met plezier gelezen , 👏👏