Kuieren in de tuin van de koning

België, Stad Brussel

Het is Pasen en in plaats van een lentedag wordt het een zomerdag. Vandaag krijgen we een staalblauwe hemel, geen wolkje aan de lucht en zomerse temperaturen van om en bij de 26°C. Als je zelf geen tuin hebt, dan geniet je al graag eens van iemand anders' tuin. Laten we er vandaag dan maar meteen de mooiste tuin van het land uit kiezen, nl. die van de koning zelf ;-)

Rond deze tijd van het jaar gaan naar jaarlijkse traditie de Koninklijke Serres in Laken open voor het grote publiek. Gedurende 3 weken kun je je er voor amper 2,5€ gaan vergapen aan een bloemen- en plantenpracht om U tegen te zeggen ; en dan hebben we het nog niet eens over de werkelijk schitterende architectuur van de serres zelf. We hebben de serres te danken aan koning Leopold II die een verwoed verzamelaar van planten van over de hele wereld was en daar dus een gepast onderkomen voor nodig had. Overal zie je in de art-deco constructies nog zijn handtekening. Dergelijke broze constructies vergen veel onderhoud en we mogen dus van geluk spreken dat ze zoveel oorlog en economische crisissen overleefd hebben. De serres huisvesten de oudste plantencollectie ter wereld en dat is uniek.

Het is de 3e keer in 15 jaar tijd dat wij de serres bezoeken. De eerste keer was op een weekdag, de 2e keer kozen we voor een nocturne op een zondag en nu op een feestdag, een dag waarop iedereen vrij heeft. We weten het op voorhand : dit wordt druk !

Om de grootste drukte te vermijden staan we vroeg op en vertrekken we rond 9u richting Brussel, Laken. Even na 10u kunnen we nog net de parking voor het paleis op rijden om één van de laatste plekjes te bemachtigen. De bezoekers stromen toe en we zijn maar wat blij dat we hier zo vroeg al zijn. We moeten niet aanschuiven aan de kassa en kunnen eigenlijk gewoon doorlopen naar de ingang.

Ik ga jullie niet bombarderen met de uiteenzetting van het parcours. Het is 2,5km lang en heel goed opgebouwd. Je begint bij de camelliaserre. Door de warmte staan ze niet meer op hun mooist. Het is dan ook de vroegste lentebloeier. Daarna wandel je eerst een stukje buiten langs het paleis en zo door naar het park van Laken. Wat een mooie tuin ! De Japanse kerselaar staat volop in bloei en menig instagrammer zie je hier dan ook op hun paasbest staan poseren. Ik moet er altijd om lachen. Het lijkt alsof de wereld tegenwoordig enkel nog draait om instagram en jezelf zo goed mogelijk uit de verf laten komen. Soit, elk zijn meug. Ik sta liever achter de camera !

En die camera, die draait overuren ! Overal waar ik kijk zie ik wel een mooi plekje, en met dit zonnige weer komt alles nog meer tot zijn recht.

Als we na het park de serres ingaan zitten we in de eerste flessenhals en staan we eventjes in de file. Niet erg hoor, zo kun je op het gemak rondkijken. Zelfs bij mijn 3e bezoek ben ik nog steeds overdonderd door de bloemenpracht. Ik hou wel van fuchsia's en geraniums en de manier waarop ze in de lange gangen tentoongesteld staan, is van in de tijd van Leopold II nog niet veranderd. Je loopt tussen muren van geraniums terwijl de fuchsia's als lusters aan het plafond hangen. Schitterend !

Hier en daar heb je doorkijkjes en krijg je een variatie aan planten te zien wat niet normaal is. Ook de varens en palmen zijn de moeite waard. De apotheose komt op het laatst als je de Wintertuin uit 1874 binnenkomt. Wat een constructie ! Hier staan de congolese palmbomen.

En dan is het plots voorbij en sta je na 2 uren weer buiten. Hoewel we er niet alleen liepen hebben we ons nooit als sardienen in een blik gevoeld. We konden vlot doorlopen en ook de temperatuur binnen de serres was perfect. Pas toen we naar de uitgang liepen zagen we de lange rij wachtenden staan. O jee, die mensen zullen nog een hele tijd moeten aanschuiven. Het was een goed idee om 's ochtends vroeg te komen.

Op de weg naar de auto ligt nog een mooie geocache die we natuurlijk ook loggen.

En nu ? Het is nog maar goed middag geweest. Wat gaan we met de rest van de dag doen ? We blijven in Brussel en rijden richting centrum. We vinden buiten de toeristische wijken een leuk terras waar we "In de walvis" onze honger stillen. Lekker en niet duur. Zo hebben we het graag.

We lopen verder naar de Vismet. Waar hier in december de kerstmarkt staat herken je je bijna niet meer. Nu is er water en fonteinen en liggen mensen te zonnen. We gaan toch nog even naar de Grote Markt. Het blijft mooi.

Even de dorst nog lessen vlakbij de Gorikshallen en daarna is het tijd om terug naar huis te rijden.

Wat een mooie Paaszondag was dit !

Mensen die de koninklijke serres willen bezoeken raad ik aan om op de website van Brussel te kijken wanneer ze open zijn. https://www.brussel.be/bezoek-aan-de-koninklijke-serres-van-laken

Uit de vele foto's die ik nam, heb ik een selectie gemaakt. Het zijn er echter nog altijd heel veel, dus veel kijkplezier !

Mooi verhaal! Mooie bloemen en planten en zeker een prachtige serre!!! Groetjes uit limburg, Dirk

Dirk 2019-04-22 17:15:48

Knappe foto's ! As usual :-)