Reiteralm - Spiegelsee - Untersee

Oostenrijk, Schladming

Vandaag schijnt de zon weer volop. Ook de Preunegg-Jet kabelbaan is open, dus kiezen we ervoor om nog eens de hoogte in te gaan op zoek naar het uithangbord van de streek : Der Spiegelsee.

Ik verwacht mij aan redelijk wat volk daar. Deze kabelbaan is nl. enkel van vrijdag-maandag open en als het dan nog eens mooi weer is, tja ...

Het is even met de auto krinkeldewinkel naar boven naar het "Talstation". Ze zijn hier wel wat toerisme gewoon want er staan gewoonweg overal parkwachters die je naar het dichtstbijzijnde (gratis) parkeerplaatsje loodsen. Rond 10u is het er natuurlijk druk. Iedereen die iets of wat gepland heeft, start meteen na het ontbijt. Wij dus ook.

We zoeven naar boven naar de Raiteralm. Hier weer de traditionele speeltuin voor de kinderen en de start van een klein handvol wandelingen. De populairste daarvan is natuurlijk die naar de Mittersee, die beter bekend is als de Spiegelsee, omdat je er bij windstil weer een mooie weerspiegeling van de Dachstein hebt. Je kunt er op 2 manieren naartoe. Ofwel loop je over een berggraat, ofwel volg je het wandelpad. Ik ben niet zo'n fan van berggraten, hoe mooi die ook zijn. Je mag geen hoogtevrees hebben en je moet tretzeker zijn. Wij zijn niet geoefend genoeg om ons daaraan te wagen, dus volgen we zoals de meesten het wandelpad.

Eerst komen we voorbij het kunstmatig aangelegde waterreservoir, vanwaar je trouwens ook een mooi zicht hebt. Van daaruit gaat het stilletjes aan omhoog. Mooie panorama's op de omliggende bergen en ook nog zicht op de meertjes die onder ons liggen. Er liggen hier een 5-tal meertjes op een rij : Obersee, Mittersee, Untersee en dan nog 2 kleintjes die op de kaart geen naam kregen.

De Obersee doen we vandaag niet, dus is ons verste doel de Mittersee (Spiegelsee). Het is een toeristische attractie waar ze een nogal opdringerige kudde geiten op losgelaten hebben. De oevers van het kleine meer zijn vergeven van de toeristen die er op dit middaguur een picknickplaats van gemaakt hebben. Het is moeilijk om de schoonheid van deze plek er doorheen te zien en omdat ik er toch een foto van wil, zoek ik mij een plekje uit waar het nog relatief rustig is. Helaas geen windstil weer, maar dat is niet erg. Als je hier een foto wil nemen, dan moet je hier al zijn voor de kabelbaan open gaat en voor de zon opkomt. Zoveel heb ik er niet voor over. ;-)

We lopen op dezelfde weg terug, maar nemen halverwege de "steig" naar beneden naar de Untersee. Door de regen van gisteren en omdat dit stuk nog deels in de schaduw ligt, is het hier en daar nog glad. Het vergt al onze concentratie om zonder ongelukken af te dalen. Maar eens we aan het water staan is het er prachtig en muisstil... toch voor 5 minuten. Want er komt een groep wandelaars langs dezelfde weg naar beneden en we horen nogal wat Hollands gevloek. Wij blijven zitten toch ze voorbij zijn, maar dat duurt wel even. :-D

We vervolgen onze weg langs nog 2 kleine meren voor we weer omhoog lopen naar de kabelbaan.

Zo, weer een stukje omgeving verkend en een mooie vakantiedag achter de rug.

Een uitgelezen dag ,en toch niet te druk (of hebben jullie mensen weggestuurd , zo van nu moeten wij een foto reportage maken .) 😉😉😉