Vaticaanstad en Roman Foodtour

Vaticaanstad, Vatican City

Ook vandaag is het vroeg dag want om 7.15u worden we al aan de ingang van de musea van het Vaticaan verwacht en dat is toch nog een goed half uurtje wandelen. Om 5.30u dus al uit de veren (ja, je moet er wat voor over hebben) om ons klaar te maken voor een toch wel vermoeiende dag.

Ik zal proberen om zo goed mogelijk mijn ervaring te omschrijven, want ik neem aan dat dit voor iedereen anders zal zijn.

Maar eerst keren we eventjes terug in de tijd. Zoals gezegd was ik hier al eens in september 2012. Toen werden we als groep ook begeleid doorheen de musea en de basiliek. Ook toen was het er "te" druk. Ik voelde me toen ook niet goed waardoor ik geen wauw-gevoel had en wou ik zo snel mogelijk naar buiten. Maar ik had wel de Sixtijnse kapel gezien en daar was mijn wederhelft toch wel stiekem een beetje jaloers op.
Net omdat ik hem dit ook wil gunnen, heb ik tijdens onze trip ook het vaticaanmuseum ingepland. Ik heb echt alle optie's bekeken want soms zie je door het bos de bomen niet meer. Heel veel touroperators organiseren groepsbezoeken op zowat alle tijden van de dag. Het ene is al wat duurder dan het andere. Je kunt het vaticaan ook op je eentje bezoeken en een ticket online kopen. Maar als het echt je eerste bezoek is, dan is een tour geen slecht idee. Op je eentje loop je nl. aan veel werken voorbij waar een gids toch even bij stil staat. Is het niet je eerste bezoek, dan kun je uiteraard op je eentje een bezoek doen.

Wees je er echter steeds van bewust dat je in een massa volk terecht komt, zowel in hoog- als laagseizoen ! En dat je dus sowieso zult moeten aanschuiven in één van de rijen. De ene is al wat langer dan de andere.

Op de website van de musea staat heel veel informatie voor bezoekers, dus check die even voor je gaat.

Ik heb er echt mijn hoofd over gebroken over hoe ik dit bezoek het aangenaamst mogelijk zou kunnen maken. Uiteindelijk kwam ik bij The Roman Guy terecht, en boekte ik de "privileged entrance vatican tour". Best wel prijzig, maar als ik de uitleg mocht geloven kwam je 1 uur voor opening van de musea al binnen en ging het meteen richting Sixtijnse kapel waar je dus quasi alleen gedurende 20 minuten het kunstwerk kon bekijken, waarna je dan weer door de musea geloodst werd om te eindigen in de St-Pietersbasiliek, waardoor je dus ook daar niet moest aanschuiven. Alleen groepen hebben nl. toegang tot de basiliek via de deur van de sixtijnse kapel, anders moet je terug naar buiten en opnieuw aanschuiven op het plein. Maar doordat er zoveel mensen doorheen komen, kun je ook als je alleen bent even aanschuiven bij een groep. Geen mens die het zal weten ;-)

Ok, ik was dus benieuwd hoe het deze keer zou worden. Het weer was na de buien van gisterenavond nog steeds niet top. Heel erg vochtig en zelfs mistig, waardoor zelfs de koepel van de basiliek niet te zien was tijdens onze ochtendwandeling. Op het punt van afspraak was het al vrij druk. Eerst werden we in groepen verdeeld en kregen we onze gids toegewezen. Een hele vriendelijke dame, Raphaela. We maakten kennis met de mensen uit onze groep. Amerikanen, Canadezen, Britten en mensen uit Letvia. In totaal waren we met een stuk of 10, een compacte groep dus. We kregen een zendertje en oortje waardoor het makkelijk is om de gids te verstaan. Rond kwart voor 8 begon het aanschuiven in de rij al en tijdens het wachten kregen we al heel wat uitleg over de sixtijnse kapel. Raphaela maakte daarvoor gebruik van foto's op de ipad en ook wij kregen documentatie om alles goed te kunnen volgen. Het feit dat wij de avond ervoor die show gezien hadden hielp ook enorm, dus dat raad ik iedereen wel aan. Ik heb veel bijgeleerd over de sixtijnse kapel en over het werk van Michelangelo. Om 8u konden we naar binnen en daar moet je net als in de luchthaven eerst door de security check. The Roman Guy is niet de enige touroperator die deze tour organiseert, dus we waren er zeker niet alleen. Ik vond het nu al te druk (!). Het ging inderdaad richting Sixtijnse kapel, maar onderweg werd wel hier en daar een kunstwerk uitgelicht. Het gaat echter zo snel dat je eigenlijk geen tijd hebt om te kijken of een foto te maken. En dan kom je in de sixtijnse kapel. Ook hier ben je niet alleen, maar het is er nog niet tjokvol waardoor je toch wel vrij rustig kunt rondkijken. Er was zelfs plaats op de bankjes langs de muren. Foto's zijn hier niet toegestaan en dat respecteer ik ook. De foto's van de sixtijnse kapel staan online, dus de 2 foto's die hierbij staan zijn niet door mij gemaakt.

Met de achtergrondinformatie die we gekregen hebben, kun je dit meesterwerk wel naar waarde schatten. Dergelijke kunstwerken worden niet meer gemaakt, zeker als je beseft in welke houding en zwakke lichtomstandigheden de kunstenaar moest werken. Ook het maken van de verf etc. Je ging niet zomaar een tube verf halen in die tijd. De blauwe kleur van het laatste oordeel is gemaakt van fijngestampte lapis lazuli steen. Begin er maar aan. :-D

Maar goed, na onze 20 minuten (die ruim voldoende waren) ging het weer richting museum en kwamen we in ijltempo voorbij verschillende galerijen. Ondertussen was het museum ook open voor het grote publiek en dat merk je meteen. Tegen dat we aan de Raphael kamers kwamen werden we net als een kudde schapen achter de herder voortgeduwd. En dan is het voor mij echt niet aangenaam meer. Je kijkt over de hoofden heen en ziet overal stokken met vlaggetjes om je gids terug te vinden. De Raphael kamers zijn wel de moeite waard uiteraard. Je ziet schilderijen uit de kunstgeschiedenislessen plots in het echt en je staat er verbaasd over dat ze zo groot zijn.

Om in de St-Pietersbasiliek te komen moeten we nog eens door de Sixtijnse kapel. Het is er al wat drukker maar toch nog te doen. We volgen even de horde mensen, komen voorbij de Heilige Deur en kunnen dan via de hoofdingang naar binnen.
Tja, dit is natuurlijk groot, groter, grootst hé. We staan in de grootste kerk ter wereld (als je de kopie van deze kerk niet meerekent. Die staat in Ivoorkust) en het is het belangrijkste bedevaartsoord van de Christenen. Het maakt dus wel even indruk als je er middenin staat. Het mooiste kunstwerk staat rechts achteraan in de kerk, nl. de Pietà van Michelangelo. Hij was pas 23 toen hij dit beeld maakte en omdat hij ervan overtuigd was dat niemand zou geloven dat het van zijn hand was, is dit het enige beeld dat door hem gesigneerd werd. Het beeld is van een ongekende schoonheid. Echt. Het is niet mogelijk dat zo'n finesse met de hand gemaakt kan zijn. Eén fout en je mag herbeginnen. Een schilder kan nog eens iets overschilderen, maar een beeldhouwer niet. Magnifiek !

Ook het baldakijn van Bernini die over het graf van St-Peter staat is indrukwekkend groot. Het brons dat hiervoor gebruikt werd, werd van het pantheon gehaald. Het pantheon was oorspronkelijk dus met brons bekleed. Nog een pittig detail : de stenen van de St-Pietersbasiliek zijn de stenen van de ruïne van het Colosseum. Dat was toen toch maar een oude gebouw dat niet meer in gebruik was, dus waarom zouden we die grote stenen niet hergebruiken ?

Om een idee te geven van de grootte van de basiliek staan op de vloer de afmetingen van andere grote kerken ter wereld.

Alle afbeeldingen in de kerk zijn mozaïeken en dat zie je pas als je er met je neus bijna op staat.

En dan de koepel. Die is zo mooi en ook Michelangelo hielp mee met het ontwerp ervan.

We willen die koepel wel eens van dichterbij bekijken en besluiten om na het geleide bezoek de koepel te beklimmen. Dat zijn 551 trappen ! Je kunt echter ook een lift nemen om 320 trappen minder te moeten doen, maar de rij wachtenden was ons een beetje te lang en dus besluiten we om ze allemaal te voet te doen. Ik moet zeggen dat het wel meeviel. Ik had het erger verwacht. Het belfort van Brugge is lastiger ! Halverwege kun je trouwens een tussenstop maken aan de rand van de koepel. Je kunt naar binnen in de kerk zodat je van hieruit ziet hoe hoog en groot het allemaal is. Daarna kun je verder omhoog. Het wordt nauwer en nauwer natuurlijk , maar dan sta je plots aan de reling van het hoogste punt. Helaas sta je ook hier niet alleen en is het drummen om de foto van het St-Pieterplein te maken. Het is overal in Rome trouwens moeilijk om mooie foto's te maken, tenzij je voor dag en dauw op de juiste plaats bent.
Je kunt rondwandelen en "genieten" van het uitzicht over Rome.
Het is me echter te druk, dus blijven we niet lang en gaan we terug naar beneden. Halverwege kom je op het terras terecht waar de grote beelden boven het fronton staan. Hier kun je ook iets drinken of een snack kopen en even naar het toilet. In geen tijd staan we terug beneden en op het Sint-Pietersplein. Ook hier weer, indrukwekkend ! De plaats in Rome om mensen te bekijken want je ziet hier vanalles passeren.

Het is drukkend weer. Warm, onweerachtig en lastig. Ook al moeten we hier om 17u terug zijn voor de volgende activiteit, beslissen we om naar het hotel terug te lopen om ons op te frissen.

Om 17u hebben we afspraak met The Roman Food Tour. Ik wou wel iets culinairs doen in Rome en een food tour leek ons wel leuk. The Roman Food Tour kreeg lovende reviews, dus hebben we die gekozen en dat was ook een goede keuze. Deze tour gaat door in de Prati wijk. Dat is een wijk achter het Vaticaan, waar eigenlijk niet zoveel toeristen komen. Het is de business wijk van Rome, dus vind je hier goede restaurants.

Op het moment dat we naar de plaats van afspraak moeten, begint het te regenen. Wat een geluk dat we op het laatste nippertje thuis beslisten om toch maar de regenjassen mee te nemen. We komen dus al nat aan op de plaats van afspraak.
We ontmoeten Jess, onze gids en ook nog de andere mensen waar we vanavond mee zullen optrekken. Ook hier weer Amerikanen, Ieren, een vrouw uit Turkije en wij uit België.

Het blijft regenen, maar Jess is ervan overtuigd dat het binnen 10 minuten gedaan is. Helaas is dat niet zo, en blijft het de hele avond doorregenen. Doordat we van het ene adresje naar het andere wandelen zijn we al snel doorweekt. Natte kleren, natte voeten, natte schoenen. Ai, ai, ai !

Maar ... de food tour zelf is echt wel de moeite en erg leuk. Het is zowaar het hoogtepunt van de dag en van de week want het zal ons zeker bijblijven. Lekker gegeten, fijne adresjes bezocht en goede tips gekregen ook. Waar moet je op letten in Rome om niet in een tourist trap terecht te komen ? Waar moet je op letten om de lekkerste ambachtelijke gelato te eten en geen chemisch massaproduct ?
We aten de beste pizza ooit bij Bonci. Moet je echt naartoe als je in Rome bent.
We hebben ons geamuseerd maar op het einde van de avond zijn we zo moe en nat dat we besluiten om een taxi terug naar het hotel te nemen.

Wat een dag ! Nog even over het vaticaanmuseum. Zou ik het nog eens doen ? Misschien wel, maar dan op eigen houtje ergens in de namiddag als alle groepen en de meeste mensen al binnen zijn. En waarschijnlijk ook in een wintermaand als het ietsje minder druk is in Rome. Het Vaticaanmuseum is niet het mooiste museum van deze week. Maar als je de sixtijnse kapel wil zien, dan moet je er nu eenmaal doorheen. En als je op voorhand weet wat er op je afkomt, dan kun je je er een beetje op voorbereiden.

Morgen gaan we naar het Colosseum.

Prachtig reisverslag, Hilde. Knap!!

Vanessa 2018-05-13 15:57:09

De sixtijnse kapel is inderdaad fantastisch mooi! En inderdaad, enkel die horden toeristen zijn er te veel aan :-) Moeilijk te vermijden denk ik! Geniet nog van jullie verblijf in Rome! Groetjes, Dirk