Op verkenning in de Dorestad

Nederland, Wijk bij Duurstede

Als we wakker worden staat er nog altijd een strakke wind, maar de zon is van de partij.

Voor we aan onze dag beginnen, gaan we eerst genieten van het lekkere ontbijt dat Michel voor ons klaarmaakt. We beginnen met een croissant en een kop heerlijke koffie. En daarna blijft het maar komen uit de keuken : vers fruit, verschillende soorten brood en beleg, lokale confituren, een eitje erbij, een tösti en als we willen is er ook nog yoghurt. We krijgen het niet allemaal op :-)

We maken ons klaar om een wandeling te starten vanuit de B&B. We starten op de Dijk en lopen zo verder naar de jachthaven en langs het water. We trekken voldoende tijd uit om naar de sluizen te wandelen en daar ook de werking van het versluizen te zien. Daarna lopen we verder rond de stad om dan via een oude boomgaard en het kasteel van Wijk bij Duurstede in de binnenstad te belanden.

Wijk bij Duurstede kent een rijke geschiedenis met een bloeitijd van de 7e tot halfweg de 9e eeuw. Toen kende de Dorestad heel wat rijkdom omwille van zijn strategische ligging bij de samenstroom van De Rijn en De Lek. Het ging goed met de stad tot de Vikingen er binnenvielen.

Het kleine stadscentrum heeft 2 kerken en de enige molen in Nederland die op een toegangspoort gebouwd werd en waar je dus onderdoor kunt. Tegen dat wij er zijn hebben we wel zin in gebak met koffie en lopen we binnen bij De Wijkse Graanschuur vlakbij de molen. Het is er gezellig zitten en ze hebben er heerlijke zelfgebakken taarten.

We kunnen er weer even tegen. Nog even stappen en we zijn alweer bij de B&B. Eventjes uitrusten op het balkon, maar omdat het mooi weer is, en het nog maar 15u is stel ik voor om met de auto nog even naar Austerlitz te rijden. Dat is een plaatsje op de Utrechtse Heuvelrug waar we eigenlijk nog niet eerder waren.

Het is er rustig. Hier in Nederland is er geen paasvakantie, dus lopen we er quasi alleen. De piramide van Austerlitz is een historische plaats, maar aangezien geschiedenis niet echt mijn ding is geef ik hier even de link met meer info mee : https://nl.wikipedia.org/wiki/PyramidevanAusterlitz

Wij merken alleen dat de obelisk schuin staat :-D Wil je naar boven, dan moet je betalen. Wij houden het bij een rondje rond de piramide en daarna nog een stukje door het bos. Mooi en rustgevend ook.

We rijden terug naar de B&B om ons klaar te maken voor het avondeten. De B&B ligt op amper 700m van het centrum, dus kun je er gemakkelijk te voet naartoe. Veel restaurants zijn dicht op dinsdag en aangezien we vorig jaar al eens bij "De Engel" waren, kiezen we er nu voor om bij de Italiaan te eten en dat is ons wel bevallen.

We hebben een schitterende, winderige, maar zonnige dag achter de rug. Tegen dat we in bed liggen is de wind gaan liggen en gaan we een rustige nacht in.

Mooie foto s goed aansluitend bij het verhaal 👍

Luut 2023-04-16 19:41:17

Nooit gehoord van de Pyramide van Austerlitz. Is de Nederlandse tegenhanger van de Leeuw van Waterloo, met dit verschil dat de Pyramide gebouwd werd om Napoleon te eren en de Leeuw om hem te onteren.