Château de Brissac - Cunault - Saumur

Frankrijk, Brissac-Loire-Aubance

Als ik wakker word, voel ik de frisse ochtendlucht. Het is koud en als ik naar buiten kijk zie ik een beetje mist en een laagje rijm op het gras. Maar ik zie ook een hert door het hoge gras springen. Zomaar, voor de deur. Zalig !

Het wordt geen zonnige lentedag vandaag, maar dat kan de pret niet bederven. Ook vandaag hebben we een heel parcours voor de boeg. Omdat het nog "hors saison" is moeten we wel even de openingsuren van de kastelen in de gaten houden. Daarom doen we ons vooropgestelde parcours in omgekeerde richting.

Onze eerste stop is Château de Brissac. Dit kasteel is enkel onder begeleiding toegankelijk. Ergens wel logisch want het kasteel is nog steeds bewoond en heeft zo'n bizarre bouwgeschiedenis dat een woordje uitleg wel mooi meegenomen is.
We hebben "pech" want als we aan de kassa komen is er een kwartier geleden een rondleiding gestart. "Jullie kunnen gerust nog aansluiten hoor want de volgende rondleiding start pas binnen een uur en een kwart". We kijken elkaar even aan en besluiten te wachten en ondertussen een wandeling te maken op het domein rond het kasteel. En daar zijn we achteraf gezien echt blij om want volgens mij wordt dit door veel toeristen overgeslagen. Jammer, want het is een schitterend park. Eerst komen we voorbij de oude stallingen en daarna lopen we verder naar het mausoleum met mooie uitzichten op het kasteel. We maken een mooie lus door het park en af en toe komt de zon er heel even door.

We zijn net op tijd terug aan het kasteel waar men voorbereidingen treft voor een huwelijksfeest dat er 's avonds zal doorgaan. Onze gids is een waterval van woorden en geeft eigenlijk teveel informatie en geschiedenis mee waardoor mijn aandacht afdwaalt. Ik kijk vooral rond en vraag mij af of de bewoners hun eigen château wel gezellig vinden. Uiteraard krijgen we hun woonvertrekken niet te zien, maar sommige kamers, zoals het salon worden wel nog gebruikt voor "coctails" en officiële feesten zoals oudejaar. Het meest interessante vond ik de bouwgeschiedenis van het kasteel. Het is nl. een bizar bouwwerk met middeleeuwse torens die precies op de verkeerde plaatsen staan. Het was de bedoeling om de torens af te breken nadat het kasteel voltooid was, maar zover is het dus nooit gekomen. En daardoor zie je echt ramen (zonder uitzicht) zitten achter de torens en een ingang die allesbehalve in het midden van de gevel zit.
Na anderhalf uur eindigt de rondleiding in de wijnkelder waar er 3 proevertjes van rosé wijn klaarstaan. Van droog naar mierzoet. Ach, ik lust op een zomeravond wel eens een glaasje rosé, dus koop ik een paar flessen. Ook wel een beetje uit jeugdsentiment moet ik zeggen. Als er in de jaren 70 bij ons thuis al eens een fles rosé op tafel kwam dan was het precies de "Rosé d'Anjou" die ze hier verkopen. :-)

Als we buiten komen regent het goed door. Ondertussen is het 13u geworden en zijn we net te laat om ergens nog iets te eten. Oei ! Je merkt hier des te meer de leegloop van de dorpen. Je ziet amper mensen buiten. Geen "Salon de thé" te zien en elke "boulangerie" is "fermé". We behelpen ons met een notenreep en een appel en verheugen ons nu al op het avondmaal. :-D

We rijden door naar het kleine dorpje Cunault. Daar is een bijzondere kerk, een restant van een voormalige abdij uit de 11e-13e eeuw. Een mooi voorbeeld van Romaanse bouwkunst. Het trimpaan boven het portaal van de brede, platte voorgevel valt al op. Ook het interieur is groot en hoog. Hier werden dagelijks 7 kerkdiensten gehouden toen de Benedictijnen hier nog waren. Het is een sobere kerk, maar hij heeft wel 223 kapitelen uit de 11e en 12e eeuw en die zijn allemaal schitterend gebeeldhouwd. Met het blote oog kun je alleen de 2 kapitelen bij de ingang van het koor zien. Ook hier missen we dus een verrekijker om de andere te bekijken die te hoog zitten. In het koor staat o.a. een zeldzaam Schrijn van de H.Maxenceul, gemaakt uit beschilderd en bewerkt hout uit de 13e eeuw. Hier worden nog diens relieken in bewaard. Op de muren zien we nog fresco's uit de 15e eeuw. Het is rustgevend om hier moederziel alleen rond te lopen. Ik ben onder de indruk van de historische waarde van deze kerk.

Even verderop stoppen we in Trèves-Cunault omdat ik in het voorbijrijden een kerk met een donjon ernaast gezien heb. De toren is een restant van een 15e eeuwse burcht. Ook hier gaat het om een Romaans kerkje. Boven het koor hangt nog een Christus aan het kruis die intact gebleven is. Ik heb het koud en op de beelden zie je mos groeien. Ook hier weer verlaten straatjes, maar we lopen toch nog even naar boven naar een doorkijkje op de feodale toren.

We rijden verder naar St-Hilaire-St-Florent en komen voorbij een ouderwets bakkerijtje dat open is. Remmen dicht. Het brood ziet er lekker uit, maar we kiezen voor een chocolade eclair uit het vuistje. We zijn verrast door de vulling : chocoladepudding ipv de ons bekende versie met vanillepudding. Maar wel lekker !

Nu we toch hier zijn springen we even binnen bij Bouvet-Ladubay. Ik wil "Crèmant" proeven en kopen. Je kunt mijns inziens onmogelijk een wijnstreek doorkruisen zonder op z'n minst het product te proeven. (Elk excuus is goed hé) Hier liggen heel wat "mousserende" wijn-huizen naast mekaar en je kunt overal binnengaan om te proeven, zowel van de bubbels als van de witte, rosé en rode wijnen uit de streek.

We zijn vlakbij onze laatste bestemming voor vandaag : Saumur.

De oude stad en de rijschool van de "Cadre Noir" zullen we voor een volgend bezoek bewaren. Het is al 17u en we hebben nog net tijd om het kasteel te bezoeken. Het kasteel is prachtig gelegen boven de oever van de Loire en je kunt er genieten van een paar mooie uitzichten. We lopen op eigen tempo door het kasteel. Heel veel Vlaamse kunst ook hier weer. We hebben de voorbije dagen al wat Vlaamse tapijten zien voorbijkomen.
Het is tijd om onze weg in te korten. Nog een laatste foto en hup de auto in richting "Le Bignon".

Onze gastvrouw heeft de verwarming opgezet in de kamer en de warme douche doet deugd. Er zijn nog Italiaanse gasten aangekomen en zo drinken we samen het aperitief en zitten we vanavond niet alleen in de eetkamer.

Morgen rijden we weer naar huis, maar uiteraard niet rechtstreeks, dus ook morgen valt er nog wat te beleven.

Toch altijd indrukwekkend he, die kastelen! Mooi verslagje Hilde!