Rondom het Kasteel van Amerongen

Nederland, Amerongen

Het is alweer een tijdje geleden dat we nog eens een weekendje weg waren. Natuur en mens ontwaakt na de winter en zo trekken we er een paar dagen op uit op de Utrechtse Heuvelrug.

Het is een beschermd natuurgebied dat hier bij ons in België niet echt gekend is. Een uniek en toch wel divers landschap waar je heel wat kilometers wandel- en fietsplezier kunt beleven. 150.000 jaar geleden stuwden ijs en water massa's aarde en stenen op en vormden zo een heuvelrug midden in Nederland. Je geniet er van bossen, golvende heuvels, heidevelden, zandverstuivingen en daartussenin statige landgoederen en kastelen. Het is een ideale plek om er even een paar dagen "uit" te zijn.

We vertrekken rond 9u van thuis. We rijden op een weekdag en zo net voor het paasweekend is het echt druk op de weg en doen we er langer over dan gedacht. Maar rond het middaguur parkeren we de auto even in Driebergen waar we een plekje zoeken voor een snelle hap.

Van daaruit rijden we verder naar Amerongen en parkeren we aan het kasteel. Het kasteel zelf staat deels in de steigers en staat ook niet op ons to-do-lijstje. Van hieruit vertrekt onze wandeling. We zijn nog maar net uit het centrum of we lopen al in volle natuur. We kijken uit op de Amerongse bovenpolder die dus tussen de bossen van de heuvelrug en de Nederrijn ligt. Wie wil vogels spotten moet hier zijn. We beklimmen het uitzichtpunt waar je niet alleen een overzicht van alle vogels ziet staan, maar waar ook wat uitleg staat over de Limes. De Limes was de noordgrens van het Romeinse Rijk. En die grens was de Rhenus, nu de Rijn, die dus onder Amerongen door loopt.

Even later verlaten we de waterkant en steken de weg over naar het bos. Hoewel er geen steile heuvels zijn hier, voel je toch dat het gestaag omhoog gaat. We lopen vooral op zandgronden waar zowel loof- als naaldbomen staan, afgewisseld met heide. Op een gegeven moment komen we voorbij "de eenzame eik". Een mooi rustpunt. We genieten de hele wandeling lang van vogelgezang en dat zal gedurende ons hele verblijf zo blijven. We komen ook amper wandelaars tegen in dit uitgestrekte gebied.

Even later staan we op 69m hoogte, het hoogste punt van de Amerongse berg. Tijd om onze weg terug in te korten.

De streek rond Amerongen was vooral gekend voor de tabaksteelt in de 18e en 19e eeuw. Getuigen daarvan zijn nog een aantal typische tabaksschuren en een tabaksmuseum.

Ondertussen is het na 17u en rijden we naar Leersum waar we bij B&B Darthuizer Molen geboekt hebben. Het is een knus onderkomen dat eigenlijk eerder een vakantiewoning is maar dan met ontbijt erbij en het ligt heerlijk rustig aan de rand van het bos. Even opfrissen waarna we nog tot in Wijk bij Duurstede rijden om in het gezellige eetcafé "De Engel" wat te gaan eten.

Vandaag was het zonnig met temperaturen rond 19°C. Morgen wordt het koeler.

Eindelijk tijd om eens iets van jou te lezen! Fijn zo er eens op uit he! zo te zien toch wel wat zon gezien! Groetjes, Dirk