Brugge : Plus est en vous . Een kijkje in de wereld van Gruuthuse

België, Brugge

Toen ik eind jaren 80 van de vorige eeuw in Brugge studeerde en er "op kot" zat, bracht ik wel eens vaker een bezoek aan één van de musea aldaar. En zo kwam ik ook weleens in het Gruuthusemuseum. Het stadspaleis van de Heeren van Gruuthuse had toen al een zekere aantrekkingskracht op me. Ik vond het gebouw op zich gewoonweg heel mooi en leuk om doorheen de vele kamers te flaneren.

De collectie van het museum zelf bezat niet echt een structuur, vond ik. Het bevatte gewoon heel veel items en voelde "vol" aan.

Het Gruuthusemuseum is 5 jaar dicht geweest voor renovatie. Voor wie het zich herinnert, begin vorig jaar opende het de deuren voor het grote publiek om al even te tonen hoever de werken al stonden. Wij waren er toen ook bij en het was voetje voor voetje aanschuiven doorheen het parcours.

Begin dit jaar konden we ons via "De Vrienden van de Brugse Musea" inschrijven voor een exclusieve rondleiding in het nieuw geopende Gruuthusemuseum en dat hebben we ook gedaan. Wegens groot succes moesten er extra rondleidingen georganiseerd worden en zo kwamen wij vandaag aan de beurt.

De curator van het museum legde ons zo goed mogelijk uit wat er allemaal gebeurd was in die 5 jaar en wat de opzet van het museum nu is. Dat was best wel interessant want als gewone bezoeker let je niet altijd op de details van het gebouw zelf.

Een belangrijke verandering is dat er buiten het gebouw een bezoekerscentrum gekomen is waar de ticketverkoop voor zowel Gruuthuse als OLV-kerk is. Dat zorgt ervoor dat de entrée van het paleis al meteen de aandacht krijgt die het verdient.

Toiletten zijn ook in een aparte ruimte, dus niet meer in het museum zelf. Hou daar rekening mee tijdens je bezoek.

Er is lang nagedacht over het al dan niet toegankelijk maken voor minder mobiele bezoekers. Er werd uiteindelijk gekozen om het gebouw niet aan te passen en het in zijn oorspronkelijke staat te laten. De infrastructuur zou te ingrijpend aangepast moeten worden. Wel is er rekening gehouden met blinden en mensen met een visuele beperking. Er is veel gewerkt met maquettes en "voel"-plekken.

Het parcours is opgebouwd in thema's die samen het verhaal van Brugge en de leefwereld van de Heeren van Gruuthuse over verschillende eeuwen heen vertelt. Doordat alle luiken nu open staan krijg je een veel vrijer en realistischer gevoel. Je krijgt niet meer de volledige collectie te zien, maar af en toe een stukje dat om de 3 maand zal gaan wisselen. Dat maakt het voor elke bezoeker interessant om af en toe eens terug te keren.

Ook leuk is de kamer met de zithoek. Het voelt huiselijk aan en je mag er ook in de zetel gaan zitten om te lezen.

Hoogtepunt van het parcours is ongetwijfeld de privé bidkapel in het stukje paleis dat verbonden is met de OLV-kerk. Hier kon de familie geheel privé de kerkdienst bijwonen. Deze bidkapel werd volledig naar zijn originele staat teruggebracht. Het is mooi en uniek geworden en de kleine engeltjes blaken weer in volle glorie.

Daarna kun je nog naar de zolder die voorheen niet toegankelijk was voor het publiek. Ook die is in zijn originele staat hersteld en is een ontmoetingsplaats voor jonge kunstenaars. Ook hier weer een zit- en leeshoekje.

Wij kregen een rondleiding van om en bij de 2 uren. Het heeft geen moment verveeld. En we komen zeker nog eens terug.

Het Gruuthusemuseum verdient zeker een stop tijdens een bezoek aan Brugge. Allen daarheen zou ik zo zeggen. :-)

Dag Hilde en Vincent, Heel blij dat je ons mooie Gruuthuse bezocht hebt. De renovatie is volgens mij 100% geslaagd niettegenstaande er in Brugge veel commotie is geweest over het moderne onthaalpaviljoen. Ik had op FB gezegd dat ik het heel mooi vond, maar de verwijten die ik achteraf naar mijn hoofd geslingerd kreeg waren niet mals. Tijdens de uitzending van Klara net voor de officiële opening heb ik ook met de architect van het paviljoen gesproken. Die man was op het randje van een depressie van de bagger die hij heeft ontvangen, nochtans van zogezegd beschaafde Bruggelingen. Groetjes, André