Het weer in de bergen

België, Izegem

Als je een heel jaar gewerkt hebt en je vertrekt op vakantie dan heb je natuurlijk graag dat het goed weer is. Op de traditionele zonnebestemmingen ben je vrij zeker dat dat ook zo is, maar als je een bergvakantie boekt, dan is het altijd een beetje afwachten en vooral duimen op goed weer.

Het is het 6e jaar op rij dat wij voor een bergvakantie kiezen en in die 6 jaar was vooral 2013 een topzomer. We zaten toen in Zuid-Tirol, dus de zonnige kant van de Alpen. Toen was het echter een goede zomer en was er overal goed weer.

De voorbije 2 jaar hadden we kwakkelweer. Vorig jaar zaten we net tussen 2 hittegolven in, maar uiteindelijk was dat ook niet zo erg want wandelen bij tropische temperaturen is ook niet ons ding.

Ik vind de temperatuur dus niet zo belangrijk, wel het aantal uren zonneschijn en de hoeveelheid regen. We hebben ondertussen ook geleerd dat het weer in de bergen anders is dan het weer hier in België. Het kan heel snel omslaan en als je dus op pad gaat, dan ben je beter goed voorbereid. D.w.z. dat je voor je aan een tocht begint bij de plaatselijke bevolking vraagt hoe het weer zal worden. En ook via internet kun je de dag zelf een vrij goed beeld krijgen van hoe het weer die dag zal evolueren. Op bergfex.com zijn ze vrij accuraat en dat is wel handig.

Ik volg het weer nu ook al om een algemeen beeld te krijgen van hoe het weer zal zijn straks.

Zo krijgen ze daar nu net als hier ook tropische temperaturen gevolgd door onweders op vrijdag.

Wij vertrekken vrijdag en we zijn er al vrij zeker van dat het zaterdag de hele dag zal regenen daar. Daarna volgt een schijnbaar wisselvallige periode, met elke dag een beetje regen. Ik maak me echter niet al te veel zorgen want de temperaturen vallen mee en het aantal liters water zien er niet spectaculair uit. Meestal vallen die buien 's avonds, 's nachts of zelfs helemaal niet.

Zowieso moet je in de bergen altijd voorzien zijn op alle weertypes. We vertrekken nooit zonder regenkledij, een warme trui of proviand. Je weet nooit waar je in terecht komt.

En dat maakt het reizen in de bergen ook een beetje spannend en avontuurlijk.

We hebben voor de vakantie nog geen concrete plannen of wandelingen uitgestippeld. We weten wat de mogelijkheden zijn en zien dan wel op het moment zelf waar we zin in hebben.

We gaan vooral om te genieten van al dat moois om ons heen. En dat we ons daarbij nog eens in de watten laten leggen op hotel is mooi meegenomen.

Nog 3 keer slapen en dan is het zover. Eindelijk ! :-)

Hey hey, nu al wens ik jullie veel stappen die kunnen tellen toe, zoetjesaan naar moois ! groet xx

els 2016-07-19 10:27:59

Kijk uit naar het dgls verhaal , zo ga ik een beetje op vakantie ( zonder inspanning , laat ik graag aan julie over 😉😃