Lissewege, Ter Doest wandeling en beeldenroute

België, Brugge

Ik hou van de herfst. De kleuren, de geuren, de rust in de natuur.

Vandaag was het een stralende herfstdag. We laten de was en de plas dus voor wat ze zijn en gaan op stap. Niet erg ver van huis, in eigen provincie, gaan we Lissewege gaan verkennen. Lissewege is een mooi, lieflijk, wit dorp, met een kerk zonder toren. We waren er nog nooit eens echt gaan wandelen, dus daar brengen we vandaag verandering in.

We kiezen voor de "Ter Doest"-wandeling en komen daardoor ook meteen op de "beeldenroute" terecht. We hebben geluk want het is het laatste weekend dat ze nog te bezichtigen zijn.

Dit is een volledige vlakke wandeling, over zowel verharde als onverharde wegen. Je moet ook door een weide en die was erg zompig. Goed waterdicht schoeisel was dus een must.

De wandeling start aan de kerk van Lissewege en gaat via het Boudewijnkanaal naar de abdij Ter Doest. Vooral de kapel en de gotische schuur zijn hier de blikvangers.

De gotische schuur is uniek en werd gebouwd omstreeks 1280. De oppervlakte bedraagt een kleine 54 m bij 23 m; een kleine 1340 m2. Niet mis voor de 11e eeuw. De gevel is 30 meter hoog! Het dakgebinte is eveneens enig in zijn soort. Onder leiding van de broeders werd een groot deel van het gebied ten noorden van Lissewege en Zeeland ingedijkt. Op de vrijgekomen gronden werden landbouwgewassen geteeld. Om de oogsten te kunnen opslaan, werden grote schuren (tiendenschuren) gebouwd. De schuur van Ter Doest is de grootste overgebleven schuur van zijn soort en wordt momenteel gerestaureerd. (bron : http://www.damme-online.com/nl/omgeving/terdoest.htm ).

Vandaag staat de schuur echter in de schaduw van de beelden. Een unieke combinatie.

De "Ter Doest" wandeling komt voorbij het domein, maar gaat niet naar de schuur zelf, dus als je ze wilt zien, dan moet je even van de wandelroute af. Na de schuur gaat het doorheen een drassige weide naar de spoorweg en kom je zo terug in het dorp uit.

De wandeling is lusvormig en zo'n 7km lang. Tijdens de wandeling heb je vooral weidse uitzichten over de omgeving.

Het is niet de mooiste of spannendste wandeling die we ooit deden, maar Lissewege is zeker een bezoek waard. Je vindt er gezellige winkeltjes, een mooi vaartje en ook een aantal restaurants. Je kunt er bij goed weer zeker van een drankje genieten op een terrasje.

Na deze wandeling zijn we nog naar Seisele gereden voor een 2e traject, maar dat komt in een ander verslag te staan.

Heel mooi

André 2017-09-28 11:06:41

Prettig om te lezen en fraai om naar te kijken. Mooie lichtval, prima indeling en erg leuke onderwerpen. Hilde dit wordt nog eens wat met jou.

Eduard van Schoonacker 2017-09-28 15:46:42

Het mooiste dorp van België!!!( vooral alsje er vandaan komt😍) Mooie foto's!