Duivel wandelroute rond Everbeek (Brakel)

België, Everbeek

Eindelijk ! Vandaag krijgen we na een koud voorjaar een warme en zonnige lentedag. Dat hebben we gemist en dus laten we deze kans niet voorbijgaan. We trekken de wandelschoenen aan en rijden naar Everbeek in de Vlaamse Ardennen.

Via wandelknooppunt.be zocht ik een mooie wandelroute en zo kwam ik op de Duivel route uit, die omschreven staat als één van de mooiste wandelroutes in de Vlaamse Ardennen. Dat moesten we met eigen ogen gaan zien.

De route zelf is met ongeveer 10km ideaal qua lengte voor ons. En omdat we het liefst rustig wandelen starten we rond 11u.

De rit ernaartoe mag er trouwens ook wezen. Het is vooral druk met wielertoeristen rond de Hotond en La Houppe. Wij rijden nog iets verder door naar Everbeek.

We parkeren de auto ergens te velde en stappen naar het eerste knooppunt die op de route ligt. Ik gebruik voor het eerst ook eens de wandelknooppunt app op de gsm en dat werkt prima. Ik had de wandelroute offline bewaard en kon gemakkelijk de knooppunten volgen. Nu beschikken wij wel over de "Bronbossen" wandelkaart, maar als je een abonnement neemt op wandelknooppunt.be dan heb je eigenlijk al die wandelkaarten niet per se nodig en kun je uit de voeten met de GSM-app.

We wandelen voor 90% op onverhard terrein. Zalig! Geen auto's, enkel veld- en boswegels. We komen een handvol wandelaars tegen, dus het was zeker niet druk te noemen.

De route zelf vond ik heel gevarieerd met voldoende zicht op het landschap, afgewisseld met stukken bos.

We hebben genoten van het uitbundige lentegroen en zouden de wandeling zo opnieuw doen. Ik denk dat het hier in de herfst ook prachtig moet zijn.

Een paar tips voor wie deze wandeling ook wil doen :

Stevige enkelhoge en waterbestendige wandelschoenen zijn een must. Op veel plaatsen is het drassig en slijkerig terrein.
Doe bij voorkeur de wandeling tijdens een droge periode.
Wij kwamen geen horecagelegenheden tegen tijdens de tocht. Eigen proviand meenemen dus.
De enige picknickplaats die we tegenkwamen was net buiten het centrum van Everbeek. Schitterend uitzicht, maar wel erg winderig.

Wij volgden onderstaande knooppunten :

1 - 90 - 91 - 95 - 98 - 97 - 29 - 27 - 35 - 87 - 86 - 3 - 4 - 2 - 1

Dat dit één van de mooiste streken van de Vlaamse Ardennen is, is voor ons duidelijk. En dat hier nog heel wat voor ons te ontdekken wandelpaden liggen ook. ;-)

Tot de volgende !

Flinke groene wandeling, echt weg van de drukte ,met mooi

Luut 2021-06-06 11:48:57

De natuur is nu werkelijk op zijn mooist.