Brugge, restauratie Gruuthusemuseum en William Kentridge

België, Brugge

Toen we de vorige keer in Brugge waren, maakten we ons lid van de "Vrienden van de Brugse Musea". Ik wist voordien nl. niet dat ze bestonden, die vrienden. Het komt erop neer dat je lidgeld betaalt voor 1 jaar en daarmee dan vervolgens het hele jaar lang zoveel je wil gratis binnen mag in 14 Brugse Musea en ook in de Musea voor Schone Kunsten in Gent en Brussel. Als koppel betaalden wij 40€, dus 20€/p wat wij eigenlijk spotgoedkoop vonden.

Doordat we lid werden, zijn we zelf ook eerder geneigd om eens naar Brugge af te zakken en gebruik te maken van die kaart.

Vandaag hoopte Vincent dat iedereen naar het WK cyclocross zou kijken en aldus thuis voor de buis zou zitten en wij quasi alleen zouden rondlopen in Brugge. .... Niet dus :-D
Dit weekend kon iedereen uitzonderlijk binnen in het Gruuthusemuseum. Dit museum wordt nu al geruime tijd gerestaureerd. Nu de grote werken voorbij zijn, kon je alvast al even een kijkje gaan nemen in dit prachtige stadspaleis. Je kon rondlopen in de lege zalen en hier en daar uitleg krijgen over de restauratiewerken. Toen we er rond 13.30u aankwamen stond er nog geen rij om binnen te gaan, maar binnen was het al aardig druk en dat werd er niet beter op. Het was aanschuiven en voetje voor voetje door de zalen lopen. Het "verkeer" moest zelfs aan de nauwe draaitrappen geregeld worden om ongelukken te voorkomen.

Als we door het raam naar buiten kijken zien we dat ook buiten de rij wachtenden ellenlang geworden is.

Maar goed, we slaan er ons doorheen en vinden het uiteindelijk wel interessant hoor. Het museum opent pas in mei 2019 opnieuw de deuren als de restauratie en herinrichting compleet zal zijn. We zijn benieuwd !

Als we buiten zijn, lopen we nog naar het St-Janshospitaal waar in het Memlingmuseum tot 25/2 nog een bijzondere tentoonstelling loopt van de Zuidafrikaanse kunstenaar Wiliam Kentridge. Hij tekent vooral met as en heeft een hele eigen kijk op kunst. Zijn creatie's zijn eerder bewegende beelden. Niet echt mijn stijl, maar toch wel heel bijzonder en het bekijken waard.

En zo rondden we een heldere, maar koude zondagmiddag af.