De laatste zomerdag : The Plugstreet Experience 14-18

België, Ploegsteert

Het wordt de laatste warme dag van de zomer vandaag, of moeten we zeggen : de eerste warme dag van de herfst ? Het doet er niet toe. Nu we nog verlof hebben, moeten we daar gewoonweg van profiteren. Ook mijn zus stapt vandaag met ons mee.

We spreken om 12u af in het museum "Plugstreet Experience 14-18". Museumpass houdt deze week een speciale actie waarbij houders van een pass iemand gratis mogen meenemen naar een museum naar keuze. Mijn zus kiest voor Ploegsteert omdat ze daar eigenlijk nog nooit was. Wij waren er wel al eens voor een wandeling, maar gingen toen niet binnen in het museum.

Het museum is klein, maar wel goed en overzichtelijk opgebouwd. Vooral de eerste film van 20 minuten vertelt heel goed wat de aanleidingen van de eerste wereldoorlog waren. We nemen iets meer dan een uur de tijd om het museum te bezoeken.

Daarna gaan we picknicken. Heerlijk zo buiten met dit weer !

We hebben een wandeling van ongeveer 8km uitgestippeld, maar omdat we af en toe eens uitwijken worden het uiteindelijk 10km.

Ik vond het een mooie en afwisselende wandeling, maar ook hier wordt je meermaals geconfronteerd met de oorlog. Overal liggen de begraafplaatsen verspreid op de slagvelden van weleer.

We komen ook voorbij het memorial van de kerstbestanden van 1914. Dit gedenkteken kwam er dankzij de UEFA met voorzitter Michel Platini.

De wandeling gaat verder langs velden en boswegels en rond 17u staan we terug aan ons startpunt.

We hebben dorst en gaan nog even iets drinken in "Café des Touristes". Als ik mij niet vergis werden hier een aantal scènes uit "Eigen Kweek" opgenomen.

En zo sluiten we alweer een mooie dag af. De komende dagen worden wisselvallig en stormachtig, dus niet meteen nog wandelweer.

Tot de volgende keer !

Van het aards paradijs naar Pluto, onze trip was minder spectaculair doch met de nodige flair hé zus !