Uitwaaien aan de Franse Kust in Zuydcoote

Frankrijk, Zuydcoote

Het KMI voorspelde droog weer met opklaringen. Dat vraagt om een duin- en strandwandeling. Hoewel ik de graag aan de zee wandel, kom ik er veel te weinig. Misschien omdat het aan onze Belgische kust niet echt rustig is. Als het mooi weer is, wil iedereen er heen en is het zoeken naar een parkeerplaats, behalve ... als je je net over de grens waagt. Daar is het kusttoerisme er als het ware met een schaar vanaf gesneden. Daar openbaren zich nog verlaten stranden en oeroude duingebieden en hebben de badplaatsen er absoluut geen kustallures.

We vertrekken met een bewolkte hemel en ook als we de auto in Zuydcoote parkeren laat de zon zich nog niet zien. Er waait een felle wind en dat weerbeeld zal de hele dag zo blijven.

Maar niet getreurd, het is droog en 18°C, dus fijn wandelweer.

We hebben de wandelkaart van de Westkust mee en aan de achterkant loopt die nog een beetje door in de Franse kust (Dunes de Flandres) waar je ook nog de knooppunten vindt. Ideaal dus om ook deze regio te ontdekken.

De wandeling gaat eerst door het duinenreservaat "Dune Dewulf" waar je nog kan genieten van de rust en stilte, heel veel duingroen en mooie bloemen. We komen de eerste uren amper 3 dappere lopers tegen en geen wandelaars. Het is ook geen gemakkelijk terrein want je loopt constant in zand. Het vergt wat meer energie en techniek dan op een verharde ondergrond. Ik krijg al snel honger. We vinden een beschut plekje om te picnicken. Heerlijk !

We stappen verder en komen aan het "Fort des Dunes". Het is open, dus besluiten we om het te bezoeken. Er is een Nederlandstalige audioguide ter beschikking. Met de nodige uitleg over het fort wordt je doorheen de site geleid. Het fort staat er al sinds 1878 en kreeg een tweede leven tijdens de 2e Wereldoorlog. Meer informatie lees je hier : https://fort-des-dunes.fr/nl/

Na het bezoek lopen we naar de zeedijk om het 2e deel van de wandeling langs het strand te lopen. We komen al gauw voorbij de Batterie. De oude bunkers liggen er verlaten bij. Sommige worden zelfs tot kunstwerk verheven.

Het is eb en verder op het strand merken we een zwarte stip. We willen weten wat daar ligt, dus wandelen we er naartoe. Het blijken scheepswrakken te zijn ! Ze dateren uit de 2e wereldoorlog, toen ze dienst deden tijdens de Operatie Dynamo. Je kunt ze enkel zien liggen bij eb, dus dat moet je wel even in de gaten houden.

We zijn bijna rond. Nog een klein duwtje en we zijn weer aan de auto. We hebben in totaal zo'n 14km gewandeld, maar doordat het door het zand was, lijken het er veel meer.

Tijdens de terugrit merken we dat het aan de Belgische kust en in het binnenland stralend, zonnig weer was. Wel verdraaid ! Ach, het maakt niet uit. We hebben desondanks vandaag erg genoten van wolken, zee en strand. :-D

Een stuk rustig strand en duinen ,zo dicht in de buurt ( nu niet meer voor ons ) maar nog nooit van gehoord .die franse stad bloemen die lijken op orchidee s . En een vreemd bouwwerk ( foto 17 ) is dat met glasstukjes versierd tot moderne kunst ?

Luut 2018-06-15 17:27:16

In dat fort zijn dat foto s , tekningen of schilderijen ?

Luut 2018-06-15 17:29:19

Ik heb heel wat herinneringen aan Fort des Dunes in Leffrinkoucke. In de jaren 70 ben ik er dikwijls geweest om deel te nemen aan schiet competities met de Franse Marine. Het was toen nog een militair domein, nu blijkbaar een museum. Mooie foto's