Kraters en Mijnen in Wijtschate

België, Wijtschate

Ik zag een beetje zon vandaag en wou per se naar buiten. We rijden naar Wijtschate om er de Kraters en Mijnen wandeling te doen. Deze is 7km, maar je kan met een 3-tal km uitbreiden en dat hebben we ook gedaan. De oorspronkelijke lus van 7km is uitstekend gemarkeerd, maar voor de uitbreiding neem je beter je kaart mee.

We parkeren in het dorpscentrum en meteen is het duidelijk dat er een koude en felle wind staat en die zullen we de hele wandeling moeten trotseren. Ik dacht nog, "ach, we lopen ons wel warm", maar dat ging niet op. Ik heb het per momenten echt koud gehad en was blij met een warme douche bij thuiskomst.

De wandeling start aan de kerk van Wijtschate, maar algauw verlaten we de dorpskern en lopen richting het Kampagne bos. Aan de ingang zien we een bord staan met uitleg over de troostplek die even verderop in het bos ligt. Het komt erop neer dat je zelf bloemen mag planten om dan later van te kunnen genieten vanop het bankje. Ik vermoed dat het een nieuw project is want er zijn nog geen bloemen te zien. Maar ik vind het wel een mooi initiatief.

Even verderop komen we nog een "corona"-beertje tegen ook.

Voor we het bos uitkomen bekijken we rechts nog eerst even de restanten van een luisterschacht. Daarna lopen we eerst richting "Petit Bois", een bijzondere plek waar je nu niet veel meer van ziet. Hier ligt nl nog een ondergrondse graafmachine. In deze streek werd er ook onder de grond oorlog gevoerd dmv onderaardse tunnels, luisterschachten en mijnen, vandaar de naam van de wandeling. Ik bespaar jullie alle details want tijdens de wandeling kun je op infoborden alles te weten komen hierover.

De mijnenkraters zijn tegenwoordig poelen geworden en we passeren er heel wat.

Het is genieten van de uitzichten en de rust. Met deze wind zijn er weinig wandelaars, of zou het met de koers Gent-Wevelgem te maken hebben die hier op een boogscheut vandaan passeert ?

In de verte zien we de Kemmelberg en even later komen we voorbij Het Kroonaardbos. Hier komen we straks nog even terug voor een extraatje.

We duiken voor de 2e keer het Kampagnebos in waardoor we terug op de gewone wandeling zijn. Dat hier stevig gevochten werd in de 1e wereldoorlog is maar al te duidelijk te zien aan het landschap. En de frontlinie-boompjes tonen je hoe akelig dicht die linies bij mekaar lagen. Ik stop even aan de Peckham krater. Wie van niets weet zou denken dat het een gewone poel is met drinkwater voor de koeien. Neen dus, dit was een waar slagveld, getuige daarvan de in het landschap verspreide kleine slagveldbegraafplaatsen. De eerste die we tegenkomen is Spanbroekmolen British Cemetery. We slaan vervolgens rechts af naar de Spanbroekmolenkrater, beter bekend als de "Pool of Peace". Het is de grootste krater in de streek als je zowel het water als de rand meerekent. In de zomer ziet het er lieflijk uit met de vele waterlelies, maar nu is het er kaal en grauw, wat de sfeer van toen misschien wel beter weergeeft. Ondertussen heeft de zon zich ook verstopt achter een wolkendek en is het nog wat kouder geworden.

Bij het verlaten van de krater loop ik nog even naar het Lone Tree cemetery. Een kleine begraafplaats, ook hier naast een krater, en omringd door grazend vee.

Vanaf nu gaat het zigzaggend terug richting Wijtschate, waarbij we ook telkens zicht hebben op Mesen en zijn Vredestoren.

We komen nog voorbij een Duitse bunker en daarna zijn we via oude kerkwegels vrij snel terug aan de auto.

Ik heb nog een extraatje in petto. Jaren geleden bezocht ik "Bayernwald" nabij het Kroonaardbos. Ik was daar toen danig van onder de indruk en aangezien Vincent hier nog nooit was, vond ik het een ideaal moment om de site te bezoeken. Zeker nu er geen toeristen zijn.
Tot voor kort moest je tickets afhalen in Kemmel, maar nu met corona kun je ook online tickets bestellen. Dat is zo gefixed. Toegang is 4€ per persoon. Je kiest een tijdslot, betaalt wat eraan vasthangt en binnen de minuut krijg je je tickets in je mailbox. Nu even de barcode inscannen en je kunt binnen.

Bayernwald is een gerestaureerde Duitse oorlogssite. Net zoals je de dodengang hebt in Diksmuide, krijg je ook hier een indruk van de Duitse loopgraven.

Het is zeker een omweg waard. Op de site zelf krijg je ook de nodige uitleg via de infoborden.

Tijd om naar huis te gaan. Ik snak naar een warme douche.

Alles samen toch maar weer een mooie 13km gewandeld.

Ik voel zo de kou en de wind als ik naar de loopgraven kijk.🌫