Terugweg : Les Bossons - Izegem

Frankrijk, Chamonix-Mont-Blanc

Zoals voorspeld regent het de hele nacht.

Nog even de laatste dingen inpakken en we kunnen vertrekken.

We maken nog een praatje met Jane, onze gastvrouw en echt een vriendelijke madame. Ze woont hier al 20 jaar, maar is in feite nog nooit de vallei uit geweest. Dus hebben wij als toerist al meer van de streek gezien dan zij als inwoonster.

Ze vertelt ook dat weinig mensen meer dan 1 keer naar Chamonix komen omdat het er te druk en te steil is om te wandelen. Daar heeft ze wel gelijk in. Niettemin is het wel een goede uitvalsbasis om de streek te gaan verkennen.

De Franse Alpen waren voor ons volledig nieuw terrein en doordat we in Chamonix verbleven konden we vlot naar andere valleien rijden. Zo konden we zien dat de Franse Alpen erg gevarieerd zijn. Er zijn heel veel verschillende massieven, met elk hun eigen uitzicht.

Niettegenstaande wij de studio van Jane niet zo fijn vonden, ben ik er wel van overtuigd dat de eerste verdieping van de chalet wel in orde is. We konden even binnenkijken door het raam en hadden misschien beter deze grotere woning gekozen. Omdat we maar met 2 waren, deden we dat uiteindelijk niet.
Jane is echter wel erg attentvol en laat je als gast helemaal gerust. Heb je een vraag, dan stuur je gewoon een bericht en binnen de kortste keren krijg je antwoord.

Omdat wij toch het gemak van een hotel misten, zullen wij eerder geneigd zijn om de volgende keer in die richting te zoeken. Wie tips heeft, mag die zeker in de commentaren nalaten. ;-)

In de gietende regen laten we Chamonix en de bergen achter ons. Niettegenstaande het slechte weer gaat de rit ook deze keer vlot over de Franse wegen. Tegen goed 18u staan we terug thuis.

Net die vlotte rit speelt in het voordeel van de Franse bergen. Ook al hebben ze niet dezelfde sfeer als in Tirol, toch spreekt ook die eenvoud en puurheid me aan. In zowat elk dorp heb je hier bakkers en restaurants en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je er niet de hotels vindt zoals in Tirol.

Dus als je me vraagt of we de Franse Alpen verder gaan ontdekken, dan zeg ik "zeker wel". Wil dat zeggen dat we niet meer naar Tirol gaan : "absoluut niet" !

Eerst maar eens alles laten bezinken en dan zien we volgend jaar wel weer.

Bedankt voor het volgen en de commentaren erbij ! Tot de volgende !

Voor ons een heel gekende streek. in 2019 la Mer des Glaces in Chamonix gedaan, en pas dan realiseer je je hoe erg het gesteld is met de opwarming van de aarde. Vroeger was de ingang pal aan de lift, maar nu moet een serieuze afdaling doen tot de ingang, onderweg staat vermeld tot waar de ingang was in een bepaald jaar. En dat is zeker nog niet zo lang geleden. Onze uitvalsbasis is meestal ergens rond het meer van Annecy, en vandaar uit ben zo in de Haute Savoie, en de cols. Kijken er al naar uit om volgend jaar weer te gaan.

Daniel 2021-09-25 11:25:55

Voor mij zijn de Franse Alpen een onbekende streek. Ben nooit in die hoek van Frankrijk geweest, alhoewel daar veel naamgenoten van mij te vinden zijn. Ik heb wel dikwijls de overkant van de grens aangedaan, het Italiaanse Vallée d'Aoste, waar nog steeds Frans wordt gesproken.

André 2021-09-25 18:09:27

We hebben genoten van jullie reisverslagen, 'n grote dank-je-wel ! " once a year go some place you've never been before " kunnen jullie afvinken van het 2021 lijstje :-)