Johannesfall Obertauern

Oostenrijk, Schladming

In de lobby van het hotel ligt heel wat informatie over wandelingen, MTB-routes, musea etc... Ik snuister daar wel eens graag in. Er worden ook elke week een 3-tal begeleide wandelingen voorgesteld. Die doen wij niet mee omdat we er liever alleen en op eigen tempo op uittrekken. Maar, ze dienen wel als tip voor een eventuele wandeling.

Deze week zag ik een wandeling naar de Johanneswaterval op de affiche staan en die leek mij wel wat. Dus halen we er even de wandelkaarten bij.

We moeten eerst naar Radstadt om daar dan het dal in te rijden naar Obertauern. Dat is geen straf want hoe verder we rijden, hoe mooier het wordt. De waterval ligt eigenlijk in Salzburgerland, net over de grens met Steiermark. Binnen het half uur staan we geparkeerd en kunnen we eraan beginnen.

Het traject is ongeveer 7km, waarbij er niet al te veel hoogtemeters moeten overwonnen worden.

We starten met zon, maar we weten dat het niet zo zal blijven. In de namiddag wordt regen voorspeld. Dit is een mooi stukje natuur, maar helaas is het er niet stil. Er zijn ergens bouwwerken aan de gang waardoor we echt zowat de hele wandeling het geluid van aan- en af vliegende helikopters horen. Niets aan te doen. Het belet ons niet om toch van al het moois te genieten.

We zijn nog maar goed en wel op pad als de weg alweer "gesperrt" is ;-). Ditmaal zijn het natuurlijke obstakels waar we gemakkelijk langs kunnen.

We wijken even af van het brede wandelpad om door het bos via een smaller pad langs de rivier te lopen, waarna het uiteraard terug naar boven gaat. We zien de waterval al vanop een afstand, maar het duurt toch nog even voor we er vlakbij staan.

Je kunt achter de waterval lopen, maar daarvoor moet je wel langs verzekerde kabels en steile trappen naar beneden en dat zien we eigenlijk niet zo goed zitten op die gladde en natte ondergrond. Dus besluiten we om via dezelfde weg terug te keren tot we weer op het brede wandelpad staan. Daar nemen we terug richting waterval om ze eens van de andere kant te zien ook.

Ondertussen komen er steeds meer wolken opzetten en keren we via de alternatieve almweg terug naar ons startpunt. Ondertussen is de helikopter weg en is het echt genieten van de rust hier op de alm.

Als we bijna aan de auto zijn begint het lichtjes te regenen. Pas als we rond 16:30u in het hotel zijn komt het met bakken uit de hemel. Ik nestel me in de "slaapkamer" van de wellness in een stoel met een boek. Heerlijk!

Morgen is het onze laatste dag in het hotel. Ik heb al een uitstapje in gedachten ;-)

mooi

nancy 2023-10-23 12:24:27

Blijf naar de foto s kijken ,heel rustgevend,🙂

Luut 2023-10-29 11:29:56

Mooie waterval en deugddoende afsluiter van alweer een prachtige dag.