Zon, zee, water en een boot : Van Breskens naar Vlissingen

Nederland, Breskens

Volgens het weerbericht wordt het vandaag de laatste mooie dag van de komende weken. We zijn in verlofmodus, dus gaan we graag in op het voorstel van onze vrienden om tot in Breskens te rijden en daar de overzet naar Vlissingen te nemen.

We hebben een gat in onze cultuur want hoewel het amper 80km van bij ons is, hebben we dit avontuurtje nog nooit gedaan. Daar brengen we dus vandaag verandering in.

We vertrekken om 9.30u en kunnen een uurtje later gratis parkeren aan de veerhaven. Even een retourtje kopen. Dit kan aan de kassa, aan een automaat, maar ook online. Vijf minuten later kunnen we al op de ferry. Deze is enkel toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Wil je met de auto naar Vlissingen, dan moet je via Antwerpen-Terneuzen en dat is een fikse omweg vanuit West-Vlaanderen. De ferry vaart stipt uit en 23 minuten later sta je aan wal in Vlissingen.

We wandelen via de 2,5km lange promenade langs het water en komen zo in het centrum van Vlissingen.

Vlissingen ligt aan de monding van de Westerschelde en kende een rijke zeevaarthistorie. Het is er op deze weekdag druk op het kanaal door Walcheren. We zien heel wat container- en vrachtschepen passeren, alsook de loodsen die op spectaculaire wijze hun draai nemen om terug aan te meren in het nauwe dok. Veel rust krijgen ze echter niet, want ze moeten om de haverklap terug weg om het volgende schip veilig door het kanaal naar Gent of Antwerpen te loodsen.

Ondertussen is het voorbij 13u en krijgen we honger. We vinden een heel gezellig terrasje onder de kerktoren waar je ook nog eens goed kunt eten voor een eerlijke prijs. https://sintjacobscafe.nl/

Na de lunch lopen we verder door de straatjes van Vlissingen Centrum. We stoppen nog even voor koffie en dessert en lopen dan weer verder langs de promenade waar we nog voorbij de gevangentoren en Uncle Beach komen. In dit gebied wordt het verhaal verteld van de bezetting en bevrijding van Vlissingen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Wie zich daar verder in wil verdiepen kan terecht in het MuZEEum vlakbij.

Het slenteren beginnen we in onze benen te voelen en dus besluiten we om op het gemak terug naar de veerhaven te lopen. Daar nemen we opnieuw de ferry en rond 17.30u staan we terug aan de auto.

Een uurtje later komen we moe en voldaan thuis.

Dit was een heerlijke dag vol zon, warmte en vriendschap.

Schitterende uitstap, spijtig dat de car ferry niet meer bestaat. Vroeger reden we van uit Brugge via de overzet van Breskens naar Nederland. Ook toen Tante Diedie en Nonkel Jan uit Nederland op bezoek kwamen gingen we hen ophalen aan het station in Vlissingen dat toen vlakbij de ferry terminal lag. Voor de kinderen was dat altijd een leuk zeereisje.

André 2021-07-24 15:24:50

Zo n tien jaar in Vlissingen gewoond ( zo n 55jr geleden 🤔)Op de foto s herken ik de jacobskerk , de gevangen toren en de aanlegplaats voor de loodsboten , en een stukje boulevard Laatste stuk met het verbouwde Britania hotel is van modernere tijd (😏 ) ook toen was er al druk scheepsvaart verkeer ,nu zal het nog veel drukker zijn . De veerboten voeren toen ieder uur behalve met mist dan kon de wachttijd wel langer zijn .

Luut 2021-07-24 16:40:09

Beste vrienden, 't was mega gezellig , door het zeebriesje niet gevoeld dat ik een kleurtje aan het krijgen was : 't is bijgevolg met after-sun te doen vandaag ;-) Leuk verslag en prachtige foto's ! ps: doet er een uurtje bij en wij zijn 't akkoord ;-)

Danny & Anja 2021-07-24 18:31:04

Hebben genoten van jullie foto's, en meegewandeld, ook voor ons een bekend plekje en zeker de moeite waard, het gezeldschap komt ons bekend voor 🤔😆. Groetjes van ons twee Florette en Robert.

Leyers Robert 2021-07-25 21:51:55

Mijn ouders hebben 55 jaar in Vlissingen gewoond. En we gingen iedere vakantie met mijn moeder met de pont naar België om ‘echte’ friet te eten. Ook soms de andere pontjes ook nog over alle Zeeuwse eilanden.