Brusselse Toeren part 1

België, Izegem

Herfstvakantie en ook voor ons een weekje vrijaf. Ideaal om een citytrip in eigen land te doen.

Voor mij is het van februari 2020, net voor covid, geleden dat ik nog in de hoofdstad was. En ik wou graag nog eens de sfeer hier komen opsnuiven.

Toen Vincent nog in Brussel werkte en ik op vrijdagnamiddag vrij was, nam ik vaak de trein naar hier om samen iets te gaan eten en wat rond te slenteren in de stad. Maar ik was altijd net te laat in Brussel om ook eens een museum mee te pikken.

Onlangs vernieuwden we onze museumpas, dus niets hield ons nog tegen om er een 2-daagse cultuurtrip van te maken.

Tussen mijn reisgidsen vind ik een klein boekje "Brusselse Toeren" en de eerste wandeling: "Toeren en klimmen naar de bovenstad" lijkt mij perfect te combineren met 2 musea.

Dat Brussel de stad van o.a. Horta en Art-Nouveau is , hoef ik jullie waarschijnlijk al niet meer te zeggen. En als je erop let, dan zie je inderdaad overal architecturale pareltjes, te beginnen bij het Centraal Station, waar we rond 9.30u aankomen. Vanuit Brussel vertrok op 5 mei 1835 de eerste trein naar Mechelen. Horta kreeg nog voor WO1 de opdracht om het station te bouwen, maar uiteindelijk kon er pas mee begonnen worden in 1937. Het mocht geld kosten en er werd voor dure materialen gekozen. Zelfs nu nog imponeert de inkomsthal met zijn strakke lijnen.

Via de ondergrondse gang komen we uit op de Ravensteingalerij. Hier was ik eigenlijk nog nooit. Wat minder luxueus aangekleed dan de Sint-Hubertusgallereien, maar toch prachtig.

We lopen langs de Bozar de trap op naar het Warandepark, een klein stukje natuur middenin de stad. Het is moeilijk te geloven dat hier vroeger een jachtterrein voor de elite was. Je vindt er nog de resten van terug als je net voor de uitgang de weg naar links neemt. Je komt in de put van de tsaar terecht. Het stelt niet zoveel voor hoor, maar het zorgt voor een nuance in de wandeling.

We komen uit op het Paleizenplein waar we zicht hebben op het Koninklijk Paleis. We willen van hieruit verder lopen naar de Kunstberg, maar de weg is afgezet door de politie. Blijkbaar een gaslek in de buurt, dus moeten we een omweg maken.

Het eerste museum dat we bezoeken is het MIM, of het muziekinstrumentenmuseum. Het gebouw alleen al is de moeite waard. Het museum is gevestigd in het gebouw "Old England", een vroegere couturezaak. Het museum herbergt een wereldberoemde collectie muziekinstrumenten en belicht zowel oude als nieuwe instrumenten. Ik ben benieuwd.

Je moet het museum absoluut met audiogids bezoeken waardoor het een interactief karakter krijgt. Bij heel veel instrumenten staat een nummer, dat je kan intikken in je audiogids en zo kunt horen hoe het instrument klinkt. Een heel aantrekkelijk museum om met kinderen te bezoeken, en dat hebben we gemerkt. :-D Het was er vrij druk. Wat hadden we gedacht tijdens een schoolvakantie?
Wij liepen er toch een 3-tal uren rond en toen waren we echt verzadigd. Het is onmogelijk om "alles" te ontdekken in 1 keer. Daar zijn meerdere bezoeken voor nodig.

Als we buiten komen is het al flink na de middag en hebben we honger. Vlakbij zijn een aantal leuke adresjes voor een snelle hap. We belanden bij "Love Ciabatta". Lekkere broodjes daar.

Tijdens onze wandeling komen we ook nog voorbije de Koninklijke musea voor Schone Kunsten waar op dit moment een expo van Picasso loopt. De rij wachtenden staat tot om de hoek!

We bewonderen het zicht op de stad vanaf de Kunstberg en dalen dan af naar de Koninklijke Bibliotheek van België waar je het KBR-museum vindt.
Dit is een bijzonder museum waar je heel wat handschriften uit de 15e eeuw kunt bewonderen. Het betreft werken uit de Librije van de Hertogen van Bourgondië.

Ook hier heb je keuze uit 3 trajecten. We kiezen de ontdekkingstocht, ideaal als eerste bezoek.
Ik vind de opbouw van het museum erg goed. Je begint in de oude kapel en daarna gaat het naar boven waar je eerst kunt ontdekken hoe perkament en papier gemaakt werden en hoe een boek geschreven en "verlucht" werd en hoe lang men erover deed om een boek te copiëren. Je kunt zelfs zelf een poging wagen...

De boeken zelf zijn juweeltjes van 600 jaar oud. En omdat de werken te fragiel zijn om permanent tentoongesteld te worden, wisselt de collectie om de 6 maanden. Dat maakt het ook interessant om af en toe eens terug te keren.

Vincent vond dit museum iets minder. Misschien omdat de benen al moe waren van het slenteren ;-) Ik vond het wel de moeite, misschien ook wel doordat het er zo heerlijk rustig was.

Tijd om in te checken in het hotel. Ik heb voor het nieuwe Holiday Inn Express gekozen in de Rue des Cyprès. De kamers zijn netjes en modern ingericht. Een ideale keuze voor 1 nachtje. Hoewel ik wel liever een kamer had gehad die niet naast de lift gelegen was. Maar goed. Tussen middernacht en 6 hebben we er geen last van gehad.

Even platterust en dan gaan we op zoek naar een restaurant. Dit is een opdracht voor Vincent. Hij heeft al genoeg in Brussel gegeten om daar iets uit te pikken. De keuze valt op een Vietnamees restaurant Da Kao II. Eerlijk, ik zou er zelf nooit binnengestapt zijn. Het is zelfs niet te vinden op Tripadvisor. ;-) Geen toeristen hier, maar de lokale bevolking. En ik moet zeggen dat de yellow curry met tofu echt wel lekker was.

Na het eten lopen we nog even naar de Grote Markt. Altijd een plezier, zeker 's avonds. We springen binnen bij The Sister café daar vlakbij. Dit adresje hebben we jaren geleden ontdekt en we komen er graag terug. Alles is er biologisch en vegan-friendly.

We lopen terug naar het hotel en besluiten om nog iets te drinken bij Marcelle, een bar daar tegenover. Hier moet je eigenlijk een cocktail drinken, maar wij houden het braaf bij een alcoholvrij drankje. Wel een erg gezellig interieur en een vriendelijke bediening. Erg laid-back om deze dag mee af te sluiten.

Tijd om onder de lakens te kruipen want morgen staat er nog een museumdag gepland.

Mee-genieten ♥ bij dit verslag en schitterende foto's !

Anja 2022-11-04 18:13:03

een heel aardige verkenning van Brussel , ik ga er een paar keer echt voor zitten , heel speciale mooi foto s . Chapeau.