Esch-s-Sûre en Vianden

Luxemburg, Bourscheid

Het wordt elke dag een beetje warmer en ook de voeten willen het wat rustiger aan doen. Maandag hadden we tijdens de heenrit al een stukje van de Sûre gezien, en vandaag doen we het 2e deel met start in Esch-s-Sûre. Vincent heeft een korte wandeling van 6km op de GPS staan.

We parkeren gratis net buiten het centrum. We zijn blijkbaar vroeg want het terrein is nog zo goed als leeg. Wandelschoenen aan en weg zijn we. Het gaat meteen steil omhoog. Met een beetje verbeelding waan ik me deze week in de bergen. Is natuurlijk niet zo, maar de hoogtemeters kunnen hier ook wel tellen. Het is puffen, maar even verder is een uitzichtpunt. We zien de burcht tussen het groen. Blijkbaar ligt hier dichtbij ook een geocache, dus daar maken we ook even tijd voor.

Het lastigste stuk is voorbij en nu lopen we een heel eind op de heuvelrug tussen de velden en af en toe een beetje groen. Best dat we dit stuk niet na de middag doen. Het is me nu al warm genoeg. De wandeling is minder boeiend dan wat we tot nu toe gedaan hebben en dat is natuurlijk mijn schuld omdat ik geen lange wandeling wou doen. :-D Maar ook hier in Esch starten uiteraard tal van wandelingen waar je een hele dag zoet mee bent.

Het laatste stukje gaat weer tamelijk steil naar beneden tot we terug in de bebouwde kom staan van Esch. Het is kort na de middag en we zien nauwelijks toeristen. We lopen nog even omhoog naar de burcht. Deze is trouwens gratis toegankelijk. Daarna lopen we terug naar de auto. Ik maak gebruik van het openbaar toilet. Erg proper trouwens en ook hier weer gratis.

We rijden verder langs de Sûre tot Erpeldange waar we richting Vianden kiezen. We komen in de vallei van de Ours terecht wat ons weer een ander zicht geeft.
Voor we in Vianden aankomen stoppen we nog aan de "Bassins supérieures du mont St-Nicolas". Dit is een kunstmatig meer met een capaciteit van 6,6 miljoen m³ ! Je kunt via trappen naar het platform waar je niet alleen een schitterend zicht op de omgeving hebt, maar waar je ook uitkijkt op een stukje van het bassin. Het is nl. onmogelijk om het hele bassin te zienomdat het zo groot is.

Net voor je in Vianden aankomt is er ook een uitzicht op het kasteel van het stadje. Het ziet er mooi en romantisch uit en het kasteel kan ook bezocht worden. Dat doen wij deze keer niet wegens de hitte.

Iets verderop kan de auto gratis geparkeerd worden langs de weg boven het stadje. Van hieruit kan je met een trap en weggetje te voet naar het centrum. We komen voorbij de oude omwallingen waar ook een wandeling loopt. Wij lopen gewoon verder naar beneden richting centrum. Hier doen we het enige terrasje van de hele week. We kiezen voor een verlaten terras bij een bakkerij. Ik drink een frisse cola, terwijl Vincent een stuk taart met koffie neemt. We zitten er volledig op ons gemak. Corona-proof.

Het is te warm om nog veel te doen, dus lopen we nog even tot aan de Ours en keren dan de weg omhoog terug naar de auto.

We rijden opnieuw door de vallei van de Ours tot in Bourscheid.

Het doet deugd om hier weer op het terras te zitten met een fris drankje voor onze neus.

Morgen rijden we terug naar huis, maar hebben we wel nog een uitstapje gepland.

Vincent staat daar zo verlekkerd te kijken naar die oldtimer. Een Studebaker denk ik?