Van Notre-Dame de la Gorge tot Le Lac Vert

Frankrijk, Saint-Gervais-les-Bains

We wisten dat het ook vandaag geen te best weer zou worden, en als we opstaan zien we inderdaad niets anders dan een grijze muur van lage bewolking.

Een hele dag binnenzitten is echter geen optie. We gaan een poging doen om toch nog iets te zien vandaag. We besluiten om met de auto rond te rijden in de omgeving. En daarvoor volgen we een beetje de tips van de groene Michelingids.

Om te beginnen rijden we het dal uit naar Saint-Gervais-les-Bains. Daar is het net markt en kunnen we nergens de auto kwijt, maar het ziet er wel een gezellig stadje uit. Moeten we onthouden voor een volgende keer. Het valt ons trouwens op dat zowat alle steden of dorpen hier vrij groot en druk zijn. Ze zijn dan ook goed bereikbaar via de A40 autosnelweg.

We nemen in eerste instantie de weg omhoog naar Le Bettex, maar daar valt dus echt niets te zien in de regen. En dan was het eigenlijk de bedoeling om naar St-Nicolas-de-Véroce te rijden waar een aantal barokke kapellen staan, maar door één of ander misverstand zijn we er nooit geraakt :-D We waren alweer bijna in Saint-Gervais toen onze Euro viel en we het eigenlijk niet meer zagen zitten om nog eens rechtsomkeer te maken. Dus ook dat houden we nog tegoed.

Van barokke kerken gesproken. Er loopt hier een "Sentier du Baroque" die je zowel met de auto als te voet kunt doen. Het verbindt een 10-tal kerken en kapellen in de typische barokke stijl van de Haute-Savoie. Wil je het te voet doen, dan ben je 7 à 8 uur onderweg, maar je kunt het parcours ook in 2 delen opsplitsen. In de regen is dat niet te doen, dus rijden we naar 2 van die kerken met de auto.

De eerste dat we bezoeken ligt in Les Contamines-Montjoie, op het eerste zicht een rustig dorp, maar de talloze winkeltjes en bar-restaurants doen vermoeden dat hier in de winter wel meer bedrijvigheid is. De "Eglise de la Sainte-Trinité" van Contamines is eigenlijk het eindpunt van het "Sentiers du Baroque". De buitenkant ziet er mooi uit en de vooruitstekende luifel is ook mooi beschilderd. Dit is blijkbaar typisch voor de barokstijl hier in de streek. We stappen even binnen. Ook al is het barok, het oogt toch nog vrij rustig.

Terug de auto in. We rijden verder naar het eindpunt van het dal, het bedevaartsoord "Notre-Dame-de-la-Gorge". Er is voldoende parking voorzien, maar het laatste stukje naar de hoofdkapel moet je te voet doen.
De plek ligt - zelfs in dit weer - echt schitterend in een bosrijk dal. Door de regen komt het groen zelfs nog feller uit.
Vanaf de auto wandel je door een rechte laan met aan je rechterkant een aantal bidkapelletjes. Het is een kruisweg en in totaal staan 14 van die kapelletjes op het domein.
Daarna kom je aan de hoofdkapel, ook weer in die typische barokke stijl. Ook hier gaan we even binnen.
We wandelen nog even rond. Her en der starten wandelingen.
De plek straalt echt iets uit. We worden er zowaar stil van.

We stappen terug de auto in want het begint weer te regenen. Een stukje terug kun je naar "Les Gorges de la Gruvaz". Merkwaardig genoeg staat dit hier niet aangeduid langs de hoofdweg, dus was het even zoeken. Om aan de parking van Gruvaz te geraken moet je eerst steil en bochtig naar boven. We kunnen er ons enkel het uitzicht bij fantaseren ... We zijn alleen op de parking en nu het toch nog regent eten we onze broodjes op in de auto.
Net als we op het punt staan om de wandeling af te blazen stopt de regen. OK, dan toch maar even de benen strekken.

We komen in zo'n mooi gebied terecht, dat we daar echt geen spijt van hebben. De wild kolkende rivier en het felle groen geven ons zuurstof en moed om de weg naar boven aan te vangen. Het ligt er allemaal gladdig bij, dus oppassen is de boodschap. We klimmen ongeveer een uur naar boven, maar worden daar wel getrakteerd op een bijzondere waterval. De waterval komt van de "Glacier de Miage" en baant zich door de nauwe V-vormige scheur een weg naar beneden. Je kunt er blijven naar kijken.

We wandelen terug naar beneden en rijden terug naar Saint-Gervais om vandaar door de rijden naar Passy, de andere kant op. Daar stoppen we even aan de kerk "Notre-Dame-de-Toute-Grâce" in Plateau d'Assy. Het is een heel modern gebouw, gebouwd tussen 1937-1945 en ingewijd in 1950. Heel wat kunstenaars zorgden voor de aankleding van het gebouw. Ik kan niet zeggen dat ik het mooi vind, maar uitzonderlijk is het wel. Dus even halt houden hier kan geen kwaad.

Mijn einddoel voor vandaag is het kleine "Lac Vert". Bij mooi weer is het een populaire picknickplaats. Nu is er echter geen kat te zien.
Het is inderdaad een klein meer te midden een mooi bos. De bomen staan letterlijk aan de oevers waardoor je mooie weerspiegelingen krijgt. Het meer heeft zijn naam niet gestolen, het is letterlijk felgroen.
Door de laaghangende bewolking heeft het iets mystieks en herfstigs. Elke minuut verandert het uitzicht. Ik vind het schitterend !

Ondertussen zijn we "moegetjoold" en rijden we naar huis terug.

Het weerbericht geeft voor morgen weer beter weer uit. ;-)

Jammer van het weer.Volgend jaar weer naar Oostenrijk?