Rondrit Schiltach-Alpirsbach-Triberg

Duitsland, Wolfach

Het was gisterenavond al duidelijk, maar deze ochtend helemaal. Het is geen wandelweer vandaag. De regen valt met bakken uit de hemel. We hebben natuurlijk wel regenkledij mee, maar het is niet onze ambitie om in de regen te starten en kleddernat rond te lopen voor de rest van de dag.

Dus besluiten we om na het ontbijt de omgeving per auto te verkennen.

We stoppen in het stadje Schiltach. Het is nog vroeg en nog heel erg rustig daar. Ik denk niet dat we 1 toerist gezien hebben. Het stadje staat nochtans met 2 sterren gemarkeerd in de Michelingids. Niet omdat er veel cultuur te beleven valt, maar simpelweg door het pittoreske dorpsplein. Het is omringd door vakwerkhuizen uit de 16e eeuw. De regen, de verlatenheid en de laaghangende wolken die opstijgen uit het bos geven het geheel een surrealistische aanblik. Toch wel mooi, vind ik.

Even verderop stoppen we in Alpirsbach waar een oud klooster ligt met een kloostergang die de moeite blijkt te zijn. We kunnen ook hier vlot in het centrum parkeren, maar algauw is duidelijk waarom. Het klooster is nl. dicht op maandag. Verdorie, jammer. Dit was een ideale uitstap geweest met dit weer. Mijn interesse is echter wel gewekt, waardoor we besluiten nog eens terug te komen op een andere dag.

We rijden verder door naar een uitzichtpunt in Kniebis, maar de regen houdt niet op. Dit heeft geen zin, dus keren we terug naar het hotel. Even pauzeknop indrukken.

Ik stel voor om echt de toerist te gaan uithangen en naar Triberg te rijden. Niet om de watervallen te zien, maar om de grootste koekoeksklok ter wereld te bekijken. Echt, kitscheriger kan haast niet. Maar aan de andere kant zijn die koekoeksklokken wel een belangrijk deel van de cultuur hier.

Als we de grote klokkenwinkel binnenkomen horen we niets anders dan tikkende klokken en koekoeksroepen. De klokken vind je er in alle maten en gewichten. Je hebt er natuurlijk de klassieke klokken, maar ook de moderne koekoeksklokken. Die hebben eigenlijk wel wat, moet ik zeggen. Ik vind het wel leuk en nostalgisch allemaal, maar een klok hebben we niet gekocht. :-)

Wel zijn we buiten gaan kijken naar de grote koekoeksklok en omdat het bijna 15u was hebben we net als de andere kijklustigen gewacht tot die grote koekoek even kwam piepen of het nog regende. :-D

Helaas bleef het regenen en zijn we hierna naar het hotel teruggekeerd. Even relax in de wellness, boek erbij en een dutje doen. Ook dat is vakantie.

Mooi, spijtig van het regenweer. Zo een koekoeksklok vond je in de jaren 50 -60 van vorige eeuw in bijna elke Vlaamse huiskamer. Ik herinner mij dat mijn halfbroer er een meebracht van zijn reis naar het zwarte woud. Het heef jaren in onze woonkamer gehangen.

André 2023-08-02 18:02:44

Niet van koekoeksklokken gedroomd ?