Rondje Bois de Compiègne

Frankrijk, Compiègne

We zijn nog steeds in verlof en omdat het vandaag zowat de laatste zonnige en warme dag van de vakantie wordt, besluiten we na het ontbijt een ritje met de auto te maken. Ik stel het Bois de Compiègne voor, hoewel dat toch zo'n 200km rijden is. Maar Vincent heeft geen bezwaar, dus maken we een kleine picnic klaar en zijn we binnen de kortste keren vertrekkensklaar.

Ik was jaren geleden heel kort in het bos van Compiègne om er de befaamde treinwagon van de wapenstilstand te bekijken. En dat is ook de grootste trekpleister hier. Hoewel we oorspronkelijk wel dachten om nog eens een bezoek te brengen, zijn we er uiteindelijk niet meer geraakt. Dat zal voor een volgend bezoek zijn.

We rijden voorbij het Paleis van Compiègne het bos in. De eerste parking die we tegenkomen houden we halt. Het is ondertussen al middag geworden en we gaan eerst iets eten. En eventjes in de Michelingids van Picardië kijken wat er hier te zien is. Het is een erg uitgestrekt bos en je kunt er gemakkelijk verdwalen. We maken eerst even een korte wandeling naar het uitzichtpunt. Van hieruit kijk je over de Avenue des Beaux Monts recht naar Compiègne en het paleis en heb je meteen ook een indruk van de hoogteverschillen in het bos. We komen voorbij een aantal oude bomen, waaronder een hele hoge denneboom uit Libanon.
De wandel GPS heeft echter kuren waardoor we ons niet te ver wagen in het bos. Het is bovendien erg warm en vochtig, dus doen we de rest van onze trip met de auto.
We volgen een aantal routes uit de Michelingids en komen zo voorbij erg leuke plekjes.

In Vieux-Moulin vb staat een kerkje met een toren in de vorm van een Chinese hoed. Verder is er in het dorp niemand te zien.

We rijden verder en komen voorbij een aantal mooie meren, les Etangs de Saint-Pierre.

We moeten verder naar Pierrefonds wat misschien wel de grootste verrassing van de dag was. Want als we de stad naderen zien we daar plots een schoon kasteel voor ons opdoemen. Daar stond op de rondrit niets van vermeld en ik had er niet op gelet dat er een aparte vermelding in de gids stond. Hoe meer we het centrum inrijden, hoe drukker het wordt. We houden halt en wandelen rond het kasteel. Een bezoek binnenin zal voor een andere keer zijn. De plek heeft 2 sterren in de groene gids, dus dat is een omweg meer dan waard.

We verlaten Pierrefonds en rijden naar het mooie Saint-Jean-Aux-Bois. Hier zou een 13e eeuwse abdijkerk en kapittelzaal uit 1150 bewaard gebleven zijn. We zijn echter zodanig aan het rondkijken dat we er aan voorbij rijden ! Omkeren dus en opnieuw. :-) Het is ondertussen 16.30u en de kerk sluit om 17.00u.
Wat een rust ! Wat een mooie plek ! De zw/w - brandglazen ramen zijn zelfs nog origineel. Ook de huisjes rondom de kerk zijn erg pittoresk. Wat een pareltje !

We genieten nog wat op een terrasje en rijden nog even door naar het boswachtershuis, met het meer ertegenover in Sainte-Périne.

We korten onze weg in want we moeten nog 200km terug naar huis.

Toen ik vanochtend opstond had ik niet gedacht om vandaag een kasteel en oude Franse dorpjes te zien. Dat was dus een onverwacht fijne dag vol ontdekkingen.

Heel mooi beschreven heb het gevoel dat ik daar ook was

Oma 2019-08-10 13:43:07

pittoreske plekjes, verrassend mooi, om te onthouden !