Le Bignon, Jarzé

Frankrijk, Jarzé Villages

Eigenlijk start onze trip pas op 2 mei, maar omdat ik een apart verslagje van onze verblijfplaats erbij wou "plakken" heb ik de trip "virtueel" een dag eerder laten beginnen.

Omdat wij (lees : ik) altijd het maximum uit een trip wil halen vind ik het - naast het uitzoeken van wat er te zien is - minstens even belangrijk om 's avonds een goede plek te hebben om uit te rusten en na te genieten van de dag.

Mijn zoektocht begint meestal op Tripadvisor of booking.com om enig idee te hebben van wat er hoog scoort in de regio. Daarna ga ik altijd rechtstreeks contact opnemen met de uitbaters. Het praat nu eenmaal gemakkelijker en het schept al een beetje een band op voorhand. Bovendien krijg je meestal wel dezelfde prijs aangeboden als op de bookingsites.

In augustus 2006 maakten we kennis met de grote kleppers aan de Loire omdat je die nu eenmaal gezien moet hebben als je naar de streek komt. Toen kozen we Blois als uitvalsbasis en logeerden we in het budgetvriendelijke, maar tevens ook karakterloze Ibis hotel midden in de stad.

We hadden altijd gezegd dat we nog eens terug zouden komen om "de rest" van de kastelen te zien. En we hebben woord gehouden, want zie, slechts 13 jaar later is het zover. :-D

Ik heb echter mijn huiswerk naar de zoektocht naar een onderkomen wat grondiger gedaan. Ik wou niet alleen nog even naar de Loire terug, maar eveneens kennismaken met de veel minder bekende Loir en het pittoreske landschap daartussen.

Hier vind je geen grote hotels, maar wel heel wat Chambres d'Hôtes, ofte B&B's. En zo kwam ik op de B&B Le Bignol terecht. Het contrast met de Ibis van jaren geleden kon haast niet groter zijn.

Le Bignon wordt gerund door het vriendelijke Britse koppel Wendy en Peter. Ze wonen hier al 17 jaar, maar zijn hun roots duidelijk nog niet vergeten. Alles in Le Bignon ademt Engels. Een echte cottage in Frankrijk.

Bij aankomst voel je je door het warme onthaal van deze mensen meteen thuis. En die huiselijkheid wordt ook doorgetrokken doorheen het hele huis, van de geur van rozen bij binnenkomst, tot de kadertjes aan de wanden die volledig geborduurd zijn, tot het vaasje met meiklokjes op de kamer en de koffie en "tea with biscuits" in de zithoek. Overal staan verse bloemen en branden er lampjes of kaarsjes.

De prijzen zijn hier meer dan ok voor een ruime kamer met badkamer en 's ochtends ontbijtbuffet inbegrepen.

Een paar avonden per week kookt Peter voor zijn gasten. Wij kregen lekkere maaltijden en het was voor Peter geen moeite om voor mij vegetarisch te koken. Dat vond ik echt top !

En dan de locatie van de B&B ! Het ligt te midden een groen decor. De fazanten lopen gewoon over de oprijlaan en als je geluk hebt dan sta je ook plots oog in oog met een mooie ree. 's Nachts wordt je getrakteerd met een concert van een nachtegaal die doorgaat tot vroeg in de ochtend tot hij bijval krijgt van andere vogels. Je hoort er alleen maar de natuur. Wat een rust ! Ik heb nu al heimwee.

Omdat de uitbaters stilletjesaan beginnen denken aan hun pensioen, weet ik niet of we hier nog een keer zullen kunnen logeren, maar ik hoop stiekem van wel.

Top adresje dus in Jarzé !

Dag Hilde, Blijkbaar hebben jullie weer een heel mooie uitstap gemaakt. In 2012 waren wij ook in die streek en we logeerden toen ook in een Ibis hotel maar in Chinon. Het was geen succesreis want we hadden elke dag veel regen en wind. Het hoogtepunt hebben we toen meegemaakt in Saumur bij het bezoek aan de Cadre Noir, de rijschool voor paardensport, te vergelijken met de Spaanse rijschool te Wenen. We hebben toen een voorstelling bijgewoond dat was fantastisch. Ik noteer alvast je topadresje voor een volgende keer. Misschien zijn jullie wel kandidaat overnemers als die mensen met pensioen gaan. Dan komen we vast en zeker eens terug naar die streek.

André 2019-05-06 15:46:09

André, in 2006 was het ook koud en het is nu eigenlijk ook weer zo. Je zult merken dat we ook in Saumur komen verderop, maar daar hadden we geen tijd meer voor de Cadre Noir. Er is zoveel te zien hé hier in de streek. De B&B staat te koop, maar helaas hebben we het budget er niet voor, anders graag hoor ! :-D

hilde.op.pad 2019-05-06 17:39:07

Dat ziet er daar echt een fantastische verblijf uit in een heel mooie streek! Moet ik onthouden!