Heenreis : Izegem - Les Bossons

België, Izegem

Na jaren op rij naar de Oostenrijkse alpen gereisd te hebben, vonden we het tijd om eens een volledig andere regio op te zoeken.

Niet dat de Oostenrijkse Alpen ons niet bevielen, wel in tegendeel, maar de eerlijkheid gebiedt ons toe te geven dat door het almaar toenemende verkeer en de talrijke wegenwerken en files op de Duitse autowegen de rit heen en terug zodanig vermoeiend en lang geworden was (de laatste jaren 14 uren), dat wij besloten om een bestemming te kiezen waar we wel vlot naartoe konden.

De Franse Alpen misschien ? Daar liggen toch de grote kleppers en hoogste toppen van Europa ...

Maar ook de Franse Alpen zijn zo gevarieerd en uitgestrekt, dat het moeilijk kiezen is.

Vandaar dat we meteen maar bij de hoogste top en daardoor ook het grootste toeristische centrum beginnen : Chamonix.

Op het moment dat we beslisten om te reizen was door de aanhoudende Covid-pandemie de horeca nog gesloten. De enige quasi-zekerheid dat we hadden om te kunnen reizen was om een vakantiewoning te boeken.

En zo vonden we op aanraden van vrienden via AirBnB de chalet van Jane in Les Bossons. Les Bossons is een dorp vlakbij Chamonix centrum en is vooral gekend voor zijn gletscher "Le glacier de Bossons". De chalet waar we logeren ligt letterlijk bijna aan de voet van die gletscher.

Maar eerst even terug naar de start van onze reis. We hebben 836km te overbruggen, waarvan 99% autostrade. We vertrekken rond 6.30u 's ochtends en zelfs met een aantal pauzes ertussen, kunnen we het haast niet geloven dat we amper 8,5u later al op onze bestemming zijn.

Na even kennis gemaakt te hebben met onze vriendelijke gastvrouw, laden we de auto uit.
Dat eerste moment is een beetje een cultuurschok. We zijn zo gewoon aan de Oostenrijkse hotels, dat deze vakantiewoning geen groter contrast kon zijn. "Het is op z'n Frans" is zowat de beste omschrijving dat ik kan geven. Doordat we "onder" de chalet gelogeerd zijn, dus in de kelderverdieping, ruikt het er muf en is alles een beetje vochtig. Enfin, het is wat het is en we zullen er het beste van maken. Uiteindelijk zijn we hier om nieuwe omgevingen te ontdekken en dat zullen we ook doen.

Zelfs na de lange autorit ziet Vincent het nog zitten om nog even de Mont-Blanc vallei door te rijden zodat we een beetje weten waar alles ligt. En zo weten we ook waar morgen onze eerste wandeling zal starten.

Klein detail nog : Al de jaren dat we naar de Oostenrijkse alpen reisden en vooral dan naar het Pitztal, was het eerste wat we opmerkten als we uit de auto stapten, die typische berglucht. Dat hadden we merkwaardig genoeg nergens hier. We denken dat het door de boomsoorten komt. Hier in Chamonix is er een grotere variatie loofbomen terwijl vooral in het Pitztal het de Alpenden is die de hoofdrol speelt.

Op de foto's zie je ons onderkomen voor de komende week en ons uitzicht op de MontBlanc en daarnaast de gletscher.

Tot morgen !

In ieder geval veel groen zie ik , en met de deuren open even luchten kan het ermee door . Ook een keer wat anders kan je dan vergelijken met eigen ervaring 😉

Luut 2021-09-20 16:16:35

Zoals je weet hebben we een totaal andere ervaring met de heerlijk gelegen vakantiechalet (niet de studio) van Jane ;-) , bij ons was alles heel netjes, ruim & luchtig en van alle comfort voorzien ; de eerlijkheid gebiedt ons dat toch even te melden.

Danny en Anja 2021-09-20 19:14:44

Wat een uitzicht vanop jullie terras ... ADEM-benemend!!

Olivier 2021-09-21 15:45:53

Logeren in Frankrijk heeft altijd wel een verrassing in petto.